Aviseringar
Rensa alla

Burkini, bu eller mu?


9lina
Ämnesstartare

Så, med debatten i Frankrike just nu där burkini blivit klassad som olaglig på vissa stränder och sedan klassad som laglig igen på en del.

Vad tycker ni, borde kvinnor ha sin egen sak i frågan och bli lämnade ifred på stranden ELLER är det störande att se kvinnor i heltäckande? 

Bu = Det borde vara förbjudet
Mu = Det borde vara lagligt


   
Citera
Ämnesetiketter
9lina
Ämnesstartare

9lina:
Så, med debatten i Frankrike just nu där burkini blivit klassad som olaglig på vissa stränder och sedan klassad som laglig igen på en del.

Vad tycker ni, borde kvinnor ha sin egen sak i frågan och bli lämnade ifred på stranden ELLER är det störande att se kvinnor i heltäckande? 

Bu = Det borde vara förbjudet
Mu = Det borde vara lagligt

Diskussionsunderlagsförslag:

ÄR det verkligen kvinnornas egna val? Vem är det som vill att burkinin skall bäras?
Vem är det som vill att burkinin INTE ska bäras? 
Varför bryr sig folk så mkt? 


   
SvaraCitera
9lina
Ämnesstartare

9lina: Mu1

Jag tycker att ingen har rätten att lägga sig i andras val av kläder eller något annat. Oavsett anledningar. 


   
SvaraCitera

Alla vill inte visa upp sina kroppar. Det är fel på de som tvingar andra att klä av sig.


   
SvaraCitera

9lina: Bu

Tycker det är ett tecken på misslyckad integration, men nej, jag vill inte att det ska vara förbjudet. Att förbjuda folk från att bära vissa klädesplagg är inte mycket bättre än att tvinga dem att bära det.


   
SvaraCitera
9lina
Ämnesstartare

Ruttenfisk: men nej, jag vill inte att det ska vara förbjudet. Att förbjuda folk från att bära vissa klädesplagg är inte mycket bättre än att tvinga dem att bära det.

Men ändå röstar du bu?

Kan du utveckla lite mer? Bu i frågeställningen innebar ju att man tycker att det borde vara förbjudet. 


   
SvaraCitera

14068146_1856209884607956_58344884158754


   
SvaraCitera
9lina
Ämnesstartare

14064278_1269720439706914_47542117449594

En bild för att förtydliga något...

100 år mellan bilderna. 

Första: För MYCKET hud visas.
Andra: För LITE hud visas.


   
SvaraCitera

Man kan inte bestämma vad folk ska ha på sig, detta ger dessutom mer legitimitet åt radikalister etc. Mycket dumt. Be the bigger person france!


   
SvaraCitera

9lina:

Men ändå röstar du bu?

Kan du utveckla lite mer? Bu i frågeställningen innebar ju att man tycker att det borde vara förbjudet. 

Bu som i att jag egentligen vill ha bort det, även om jag anser att ett regelrätt förbud är fel väg att gå. Känns ändå som om den inställningen är närmare "bu" än "mu". 


   
SvaraCitera

Självklart ska man få välja vilka kläder man har på sig.

Frankrike tillför många muslimer och försöker sedan förbjuda bort islam. Det hade varit enklare och effektivare att minska tillförseln av muslimer, om de nu har svårt för islam.


   
SvaraCitera

9lina: Mu


   
SvaraCitera

Detta är enda sättet för många kvinnor att få bada - och för andra att våga. Ni vet väl alla om att jag värnar om sekularitet pga (främst) kvinnors rättigheter men detta är nog inte vägen att gå känner jag. Dock sker det ju bara i vissa kommuner och är ingen lag som sådan, än. Ser hellre att de tar krafttag ute i förorterna mot radikalisering, kriminalitet och förtryck. Att ha några sura gubbar som knatar runt på stranden och pekar på kvinnor är väl dock enklare och billigare förstås. 


   
SvaraCitera

Så man ska förbjuda en fri vara, som inte skadar någon och som används så muslimer kan ta del i det moderna samhället? Ser inte problemet.


   
SvaraCitera

AyyLmao:
14068146_1856209884607956_58344884158754

Lmao. Om patriarkatet existerar borde kvinnor/män vara tacksama.


   
SvaraCitera