Aviseringar
Rensa alla

busig hundvalp


Ämnesstartare

Andy91:

gör dem fel skall det snabbt kopplas samman med obehag

hur gjorde du då när du visade dem obehag? Är lite svårt att ha honom lös här, brukar ha honom lös så ofta jag kan. Har min häst i ett stall uppe i skogen och där är han lös hela tiden men på vägarna här inne i stan så är det för mycket trafik för det helt enkelt "/ han springer ut på gatan efter löv och grejjer som flyger omkring.
kommer dessutom mycket hundar och människor och han vill förståss hälsa på allt och alla 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

hur gjorde du då när du visade dem obehag?

Ett smisk på rumpen med kopplet funkar bra. Lär honom att stanna vid trottoarkanter med så han inte springer ut i gatan.

Och glöm inte belöna när hunden gör rätt, och undvik att belöna med hundgodis. Hundar är som hästar, tigger som fan om de går godis hela tiden. Hundar blir lika glada om man man klappar och kramar dem, de vill bara ha positiv feedback från sin "flock". Godis är bara ett slappt sätt att muta djur.

Min hund är iof inte en sån som "älskar alla", men antar att samma gäller där, hunden måste lära sig att den inte får dra iväg utan din tillåtelse..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

och undvik att belöna med hundgodis. Hundar är som hästar, tigger som fan om de går godis hela tiden

Biter han i mina händer eller så så brukar jag ta honom i nackskinnet så att han förstår att han ska låta bli mig. Men jag tror inte jag skulle klara av att slå till honom!
Har en häst somsagt, och den har man fått uppfostra utan fysiskt obehag för hon är ju för stor för att jag ska kunna hantera henne genom att andvända mig av våld. Men det har gått ändå. Visar förståss med kroppsspråket hur jag vill att hon ska göra och med rösten.
Men jag har aldrig slagit henne, ändå är hon så pass lydig att hon följer efter mig när jag säger till henne att gå bredvid mig. behöver inte ens ha någon grimma på henne för att gå ut på promenad 😛

detdär med hundgodis håller jag med dig om, Är samma med min häst hon blir galen om hon bara får massa godis hela tiden. Men jag brukar ge henne det då och då så att hon inte tröttnar på att "bara" får klappar och beröm med rösten.

tror du inte det kan vara smart att träna ett tag uppe vid stallet där det inte är lika mycket trafik? så att han lyder lite bättre innan jag ger mig ut i trafiken. han måste ju hoppa ut i vägen för att jag ska kunna säga till honom och då kanske det är lite för sent ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

tror du inte det kan vara smart att träna ett tag uppe vid stallet där det inte är lika mycket trafik? så att han lyder lite bättre innan jag ger mig ut i trafiken. han måste ju hoppa ut i vägen för att jag ska kunna säga till honom och då kanske det är lite för sent ...

Självklart skall du inte träna där det finns bilar hehe, då kan ju hunden bli överkörd [crazy]

Jag tror personligen inte på att muta djur med godis alls, flockdjur som hästar och hundar är sociala och behöver social kontakt för att må bra, inte godis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera