Aviseringar
Rensa alla

Busringning


Ämnesstartare

En tjej som säger sig heta Anna och gå på min skola busringde mig nyligen med doltnummer, jag undrar om jag på något sätt kan veta vem det är? Har redan kollat upp i skolkatalogen osv, men kan man bypassa doltnummer? Isåfall hur?


   
Citera

Varför skulle hon säga sitt riktiga namn om hon busringer? 


   
SvaraCitera

Nä, det går ej att bypassa av vem som helst, till och med polisen stöter på svårigheter osv. Har hen använt typ skype med en massa vpn-tunnlar och grejs är det bara att glömma. 

Antar att de kan triangulera ut den ungefära positionen hen befann sig på under samtalet i bästa fall, men det behöver ju ej vara ens i närheten av hens bostad lr ngt :s


   
SvaraCitera

finns väl appar t sånt, finns väl appar t allt


   
SvaraCitera

S3ON: Nä, det går ej att bypassa av vem som helst, till och med polisen stöter på svårigheter

vaa


   
SvaraCitera

MaximusPrime: kan man bypassa doltnummer?

DIn operatör kan se numret, ring dit och hör. Tror inte man själv kan fixa fram det.


   
SvaraCitera

testa att maila till typ CIA och fråga, de kanske hjälper dig för rätt summa............ d verkar ju övervaka hela internet världen över, och har superdatorer som kan typ dekryptera en del krypteringar osv inom inte allt för lång tid. 


   
SvaraCitera

S3ON:
Nä, det går ej att bypassa av vem som helst, till och med polisen stöter på svårigheter osv. Har hen använt typ skype med en massa vpn-tunnlar och grejs är det bara att glömma. 

Jag tror nog inte det rör sig om någon som fifflat med VPN-tunnlar eller liknande, snarare någon som lärt sig att man kan skriva in #31# före numret man ringer. 


   
SvaraCitera

Attitydinkontinent:

vaa

Ja, den svenska polisen har ej resurserna som krävs för att lösa andra cyberbrott i sverige, varför skulle de ens bry sig om ett samtal som detta då där "anna" inte ens har gjort sig skyldig till ngt brott? det är ej olagligt att ringa folk.... 

  antar att hen kan ha hotat ts och grejer, då är såklart saken inte den samma.

MaximusPrime:
En tjej som säger sig heta Anna och gå på min skola busringde mig nyligen med doltnummer, jag undrar om jag på något sätt kan veta vem det är? Har redan kollat upp i skolkatalogen osv, men kan man bypassa doltnummer? Isåfall hur?

Var "Anna" hotfull? 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: snarare någon som lärt sig att man kan skriva in #31# före numret man ringer.

Samma princip där, en vanlig människa som ej arbetar för teleoperatörer osv kan ej bypassa.. inte ens teleoperatören kan nog det i fråga..  skulle jag gissa, men det skiljer väl olika operatörer åt, kanske. 


   
SvaraCitera

S3ON: Ja, den svenska polisen har ej resurserna som krävs för att lösa andra cyberbrott i sverige

visste ej!!1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Var "Anna" hotfull? 

O nej, jag var bara nyfiken om ni visste några knep men gissar att ni vet lika lite som jag gör.


   
SvaraCitera

Attitydinkontinent:

visste ej!!1

Eller alltså, är brotten fullkomligt idiotiska så är det självfallet lätt för dem om operatören lämnar ut uppgifter. Sen handlar det ju om att bevisa att en viss person har suttit på ett visst nätverk också, öppna sådana kan ju vem som helst suttit vid. Jag vet inte vad som anses som tillräckliga bevis, gissar att mac-adressen kan bekräftas osv. Men då måste de ju ha en misstänkt. Vem är dum nog att sitta kvar på samma nätverk efter ett brott liksom. 


   
SvaraCitera

MaximusPrime:

O nej, jag var bara nyfiken om ni visste några knep men gissar att ni vet lika lite som jag gör.

Nä men då går det som sagt inte.. Du kände ej igen rösten heller? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Nä men då går det som sagt inte.. Du kände ej igen rösten heller? 

Nej tyvärr inte


   
SvaraCitera