Aviseringar
Rensa alla

Buycott - den nya konsumtionstrenden


Ämnesstartare

Enligt en undersökning anser 48 procent av alla ungdomar 18–25 år att deras konsumtion kan förändra samhället mer än vad politikerna kan. Och andelen som köper varumärken för en god sak har ökat från 32 procent till 47 procent på två år. 

Buycott är motsatsen till att bojkotta ett företag. Här handlar det om att uppmuntra till stödköp hos företag med de "rätta värderingarna". 

Vad tänker ni? Är konsumtionsmakten större än politikernas? Är konsumtionen bästa och mest effektiva sättet att förändra samhället? Och stödköper ni produkter från företag som ni anser har vettiga värderingar? 


   
Citera

den viktigaste konsumentmakten är att rösta på partier som vill minska statens makt.


   
SvaraCitera

vet inte. konsumerar inte så värst mycket överhuvudtaget utöver mat. köper jag annat är det ofta från något ekohippieföretag (senast var det solskydd). vad gäller kläder antar jag att jag bidrar till lidande. fast köpt veganska kängor som är asnajs.

tycker det är osmakligt med all facebookspam om att stötta de stackars svenska bönderna. om vi köper mejeri är det förvisso svenskt men det har mest att göra med en falsk illusion om att djuren kanske lider 1% mindre här.

borde bojkotta mer. och kanske buycotta mer oatly, om något.


   
SvaraCitera

subhuman girl:
borde bojkotta mer. och kanske buycotta mer oatly, om något.

varför oatly? det är ett rent ockerföretag. priset är helt absurt jämfört med produktionskostnaden. jag köper också oatly men det är inget beteende jag är stolt över. det kostar c:a 30 öre och tar en kvart att göra en liter hemma. att bidra till kapitalism och lägga mer makt i händerna på enskilda felande mänskliga aktörer som antagningsvis agerar ur kortsiktigt egenintresse kan väl knappast räknas som miljövänligt. sen tror jag säkert att deras produktion genererar mycket mindre utsläpp än vanlig mjölk, men det är ju inte det enda som spelar roll.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

varför oatly? det är ett rent ockerföretag. priset är helt absurt jämfört med produktionskostnaden. jag köper också oatly men det är inget beteende jag är stolt över. det kostar c:a 30 öre och tar en kvart att göra en liter hemma. att bidra till kapitalism kan väl knappast räknas som miljövänligt.

tänker väl mest att icke-animaliskt är fördelaktigt, av andra skäl än miljö. har dålig koll på vilka som är billigast eller bäst vad gäller havre/sojaprodukter. känns som utbudet styr för min del.

hur gör du egen?


   
SvaraCitera

subhuman girl:

tänker väl mest att icke-animaliskt är fördelaktigt, av andra skäl än miljö. har dålig koll på vilka som är billigast eller bäst vad gäller havre/sojaprodukter. känns som utbudet styr för min del.

hur gör du egen?

mm, så är det helt klart. och bekvämligheten. så jag fördömer inte dig för att du köper oatly, eftersom jag själv gör det.

jag har tittat på ingrediensförteckningen och läst lite recept. det är egentligen bara vatten, havre, någon neutral olja och lite salt. sen ska det mixas ordentligt och silas av på något sätt. det är lite knepigt att få en stabil homogen blandning men smaken är typ exakt likadan. man kan nog experimentera med att rosta för att få olika smak. och såklart blanda olika sädesslag/nötter/frön/kryddor 🙂


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

mm, så är det helt klart. och bekvämligheten. så jag fördömer inte dig för att du köper oatly, eftersom jag själv gör det.

jag har tittat på ingrediensförteckningen och läst lite recept. det är egentligen bara vatten, havre, någon neutral olja och lite salt. sen ska det mixas ordentligt och silas av på något sätt. det är lite knepigt att få en stabil homogen blandning men smaken är typ exakt likadan. man kan nog experimentera med att rosta för att få olika smak. och såklart blanda olika sädesslag/nötter/frön/kryddor 🙂

det vkur inte lika goda om man gör egen


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

deppigt


   
SvaraCitera

Nu är det ju så att näringslivet äger politikerna och även hur man gör så har de med "pengar" mest makt.


   
SvaraCitera

palla bry sig


   
SvaraCitera

kapitalismtrams


   
SvaraCitera

Jag brukar strunta i att köpa saker från företag som jag vet har gjort vidriga saker mot folk. Men då gäller det att jag ska veta om det och att jag har berörts känslomässigt, vilket inte sker så ofta. Förutom det tänker jag inte på det. 


   
SvaraCitera

Pengarna bestämmer, varken du gillar det eller ej.


   
SvaraCitera

NiklasW:
Jag brukar strunta i att köpa saker från företag som jag vet har gjort vidriga saker mot folk. Men då gäller det att jag ska veta om det och att jag har berörts känslomässigt, vilket inte sker så ofta. Förutom det tänker jag inte på det. 

har du något exempel på ett sådant företag?


   
SvaraCitera