Aviseringar
Rensa alla

Bygga egen sprit


Ämnesstartare

Ja, eller alkohol då. Utan att destillera. Har upptäckt att detta måste vara det bästa sättet någonsin att få hyffsat goda och galet billiga fyllor, så tänkte tipsa er lite snabbt och lätt.
Man köper en ölsats på ÖoB för 100:- samt en fet jävla påse socker. Drar ner det i en dunk tillsammans med jäst, och väntar någon vecka. Sen drar man upp det på flaskor och efter ytterligare nån vecka är det klart, starkt, och gott. Om man nu gillar öl.

Det är ju lite dyrare än mäsk eller saftvin, men jävlar vad mycket godare det är. Ale, lager och stout har vi lyckats bra med, draught blev hyffsad. Stouten tyckte jag var godast, men vill minnas att egyptis fann lagern bäst.

Har nu precis satt en ny omgång med ale, och denna gången bytt ut en del av sockret mot honung. Får se om man känner någon skillnad i smaken.

En bonus för folk som inte dingat 20 är att detta är ett helt lagligt sätt att supa för er, då det inte är olagligt att sälja ölsatser till folk under 20 (eller 18 heller för den delen). Vad jag vet finns ingen lag mot att ha eller dricka alkohol, bara att överlämna. Om man nu bryr sig om sånt.

Alkoholstyrkan kan man hyffsat beräkna på mängden socker; har man i ett kilo socker (som receptet säger) blir ölen på 4,7%. För varje halvkilo man lägger till blir det +1,2%, så när vi brukar ha 2kg socker får vi en öl på 7,1%.

Kostnaden: 120kr per 23 liter. Det är 2 kronor och 60 öre för en halvliter starköl. Tror billigaste vid den styrkan kostar kring 16:- på systemet.

Iaf, några andra som brukar göra så här? Vad är era erfarenheter, har ni några tips och fallgropar?


   
Citera
Ämnesetiketter

Bygga sprit blir nog lite svårt, jag skulle satsa på att brygga istället.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

KingGurka:

Det är 2 kronor och 60 öre för en halvliter starköl. Tror billigaste vid den styrkan kostar kring 16:- på systemet.

Tror det ligger på 10:50 + pant, typ Sofiero.

Och nej, jag har ingenting att tillföra tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

dingat 20

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

[bigsmile]

ahhahah omg wtflol scrubnub over 9000[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

Tror det ligger på 10:50 + pant, typ Sofiero.

Vi hade båda fel. Billigaste ölen på 7%+ är Bjørnebryg Extra Stark och Sjukommatvåan som båda kostar 13:70. De är då 0,1% starkare än vårt hemmabygge.


   
SvaraCitera
oktan

Sprit? Det skrivs ju om att brygga öl. Sprit brygger man inte, den destileras!


   
SvaraCitera

Det kommer bli äckligt. Onödigt att skapa äckliga saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oktan:

Sprit? Det skrivs ju om att brygga öl. Sprit brygger man inte, den destileras!

KingGurka:

Ja, eller alkohol då. Utan att destillera.

Bra att du läser första raden [rolleyes]

Macktorsken:

Det kommer bli äckligt. Onödigt att skapa äckliga saker.

Brukar bli gott. Tillräckligt gott för att jag ska dricka det till maten utan intresse av att bli full.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Waow! [bigsmile]


   
SvaraCitera

KingGurka:

Brukar bli gott. Tillräckligt gott för att jag ska dricka det till maten utan intresse av att bli full.

Då har du trasiga smaklökar. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Då har du trasiga smaklökar. [sad]

jag trasade din mammas lökar igår :@


   
SvaraCitera

KingGurka:

jag trasade din mammas lökar igår :@

Hon har knappt några. [shake]

Hoppas det blir gott, jag skulle niog ha köpt vin sats istället, mer classy [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Hoppas det blir gott, jag skulle niog ha köpt vin sats istället, mer classy [cool]

Jag vet inte, kan hända. Dock är jag mer kräsen med vin; om vin inte är gott så är det redigt äckligt, men halv-failar man med öl är det helt okej ändå.

Men kom på träffen så kan jag bju på en, om de är klara till dess.


   
SvaraCitera