Aviseringar
Rensa alla

Byta betygsystem?


Arlo
 Arlo

qazedctgb:

ntagningsprov?

jo, kom att tänka på detta sedan

qazedctgb:

mediakatt:

Dold text: erkänner mig besegrad[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arlo:

Tycker att betygen ska visa hur bra du klarat av dina studier, om inte annat för att kunna avgöra hur bra du klarar av framtida högskolestudier.

Varför skulle betyg visa hur väl någon klarar av framtida högskolestudier? Ett VG eller ett MVG kräver inte mer kunskap om kursen än ett G gör, det kräver att man kan formulera sig på ett sätt som överensstämmer med betygskriterierna för VG och MVG. Det har mycket lite med enskilda kurser att göra.

Jag tycker att betygen ska visa om du har uppnåt kursmålen i en kurs eller inte.

Arlo:

Jag har ännu inte kommit på nåt bättre sätt att avgöra vilka som är kvalificerade nog att komma in på utbildningar med ett begränsat antal platser.

Högskoleprov, intagningsprov, intervjuer.


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

Leijonsparf:

bedömningar av lärare

sant. Tycker att detta verkar vara ett väldigt stort problem, Dold text: även om det kanske inte framgått av mina tidigare inlägg. Å andra sidan kommer alltid finnas svin till lärare med orättvisa bedömningar, oavsett betygssystem. (har redan erkänt mig besegrad i debatten, så kan ju säga att detta kanske är ytterligare argument för intagningsprov)

men tycker dock fortfarande om betyg. Blir glad när dom är bra iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadå "man"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arlo:

Å andra sidan kommer alltid finnas svin till lärare med orättvisa bedömningar, oavsett betygssystem. (har redan erkänt mig besegrad i debatten, så kan ju säga att detta kanske är ytterligare argument för intagningsprov)

inte oavsett betygssystem, riktigt. eller ja. en lösning är ju att helt enkelt ha två nivåer, godkänd och icke godkänd, som används för att avgöra om personen har behörighet att gå en viss utbildning, som särskilda behörighetskrav idag (exempelvis, vill du bli läkare så måste du ha läst fysik b). sen har man allmän behörighet, som fås genom att gå färdigt en utbildning med godkända studieresultat, eller motsvarande. sen har man något standardiserat prov eller dylikt för att sålla ut bland de elever som har behörighet för utbildningen, i stil med högskoleprov.

ser inte några nackdelar i ett dylikt system jämfört med rådande system, under förutsättning att det standardiserade provet är väl utformat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arlo:

Å andra sidan kommer alltid finnas svin till lärare med orättvisa bedömningar

Skriftliga bedömningar med tvång på motivering skulle ta ifrån dem en stor del av den makten.


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

Leijonsparf:

inte oavsett betygssystem, riktigt. eller ja.

Nachac:

Skriftliga bedömningar med tvång på motivering skulle ta ifrån dem en stor del av den makten.

menar bara att det ändå kommer finnas lärare som tar sig friheter i bedömningar. men det är klart att detta skulle begränsas med endast godkänt och underkänt.
Håller ju givetvis med om att lärare måste ha högre krav på sig att enbart kolla på kursplaner vid bedömning, vilket tyvärr inte alltid är fallet idag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att antingen så har man klarat en kurs eller så har man inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I grundskolan kan vi skippa betygen helt och hållet.. Eleverna som vill, kan få så kallade omdömen istället. Detta för att se hur mycket kunskap de har i olika ämnen o.s.v. Därefter skall alla oavsett kunskap få gå de gymnasieprogrammen de vill.. Att på gymnasiet sedan införskaffa detta systemet:

Leijonsparf:

två nivåer, godkänd och icke godkänd, som används för att avgöra om personen har behörighet att gå en viss utbildning

Detta skulle göra Sverige till en mycket lyckligare plats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Detta skulle göra Sverige till en mycket lyckligare plats.

jag tror det, ja. det är möjligt att det finns vissa vinster med att kunna konkurrera till högskoleplatser annat än genom standardiserade prov (av typen allmänna högskoleprov), men detta fungerar ju inte i praktiken, genom gymnasiebetygen. därför bör det förmodligen kompletteras med intervjuer eller annan individuell antagning, eventuellt egna prov. intervjuer används ju till exempel redan för vissa utbildningar.

ytterligare en vinst vore ju att man faktiskt kan fokusera på lärande i skolan, snarare än betyg. att sitta och hetsplugga inför prov i jakt på högre betyg är liksom inte bra för inlärningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bort med betyg, prov osv, gamla kadaver vi borde slängt bort för länge sedan


   
SvaraCitera

Läste att någon här ville byta till omdömmen, (Kanske jag matar trollen här, vad vet jag...) men den erfarenhet jag har av omdömmen, TP, GP, är att eleverna direkt översätter de till rådande betyg.
Att då omdömmen skulle ersätta betyg är då av samma mening som att kräva Zingo istället för Fanta vid en beställning. Samma sak, andra ord.
Viktigare än att hitta ett rättvisare betygssystem tycker jag dock det är att hitta ett rättvist bedömningssystem på vårt rådande. Det är så enormt stor skillnad från skola till skola vilket betyg som delas ut till liknande kompetens. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underkänt och godkänt. Höj kravet för godkänt till över dagens nivå MVG ligger på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Tycker att det räcker med ett betygssystem där man antingen blir godkänd eller icke-godkänd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som så många andra säger: AVSKAFFA BETYG!
Läs på om MP:s skolpolitik, den är fantastisk.


   
SvaraCitera