Aviseringar
Rensa alla

Byta bootloader...


Ämnesstartare

Jag ska ge bort en disk som dessvärre har bootloadern på sig, jag kände mig lite optimistisk och drog över filerna till en annan disk som jag då försökte boota ifrån men dessvärre funkade det inte så bra som jag hade hoppats på.

Nu måste jag alltså fixa en ny bootloader, vilket visade sig vara svårt att hitta info om. Finns det en vänlig själ som kan komma med lite tips så skulle det uppskattas.


   
Citera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Nu måste jag alltså fixa en ny bootloader, vilket visade sig vara svårt att hitta info om. Finns det en vänlig själ som kan komma med lite tips så skulle det uppskattas.

Det beror lite på vilket bootlaoder det handlar om.
Om du vill installera grub eller grub2 på en disk kan du boota med en live-cd och installera grub via commandline med
grub-install /dev/diskduvillinstalleragrubpå eller dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det beror lite på vilket bootlaoder det handlar om.

Det spelar inte så stor roll, Grub kanske vore bra iom att man kanske skaffar linux på andra partitionen. Dessvärre han jag lånat ut min CD-läsare pga trodde inte jag skulle behöva den :/ kan iofs göra ett bootbart USB-minne med typ g-parted på? Man borde ju rimligtvis kunna använda den terminalen, å andra sidan är jag osäker på vilken kärna de använder så det kanske inte ens finns drivrutiner till mitt nätverkskort där, vad jobbigt detta blev 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det spelar inte så stor roll, Grub kanske vore bra iom att man kanske skaffar linux på andra partitionen. Dessvärre han jag lånat ut min CD-läsare pga trodde inte jag skulle behöva den :/ kan iofs göra ett bootbart USB-minne med typ g-parted på? Man borde ju rimligtvis kunna använda den terminalen, å andra sidan är jag osäker på vilken kärna de använder så det kanske inte ens finns drivrutiner till mitt nätverkskort där, vad jobbigt detta blev 🙁

För att bara installera grub behöver du inte gparted och inte någon speciell kärna heller. Boota, öppna terminal, installera grub

Eller först bör du identifiera vilken disk du vill installera på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I värsta fall, om du tycker det blir svårt/jobbigt. Installera linux nu på den andra disken så får du bootloadern fixad på en gång och windows detekteras automagiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Boota, öppna terminal, installera grub

jaha, trodde man var tvungen att ladda ner den

aristoteles:

värsta fall, om du tycker det blir svårt/jobbigt. Installera linux nu på den andra disken så får du bootloadern fixad på en gång och windows detekteras automagiskt.

skulle iofs kunna, är alltid bra som komplement, en del fel på windows är fan lättast att fixa via linux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

jaha, trodde man var tvungen att ladda ner den

Det bör finnas på alla typer av installationsmedia så vitt jag vet.

Dan_the_ironman:

skulle iofs kunna, är alltid bra som komplement, en del fel på windows är fan lättast att fixa via linux.

Det är sant, säkrast att ha båda[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det bör finnas på alla typer av installationsmedia så vitt jag vet.

ok, installerar nu (Y)

kom dock precis på att jag inte fattar mig på hur fan man väljer partitioner men :$$$ Ska man ha två st över 4 gig över utöver den partitionen man ska installera på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tusen tack för hjälpen btw!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

kom dock precis på att jag inte fattar mig på hur fan man väljer partitioner men :$$$ Ska man ha två st över 4 gig över utöver den partitionen man ska installera på?

Det gör du lite som du vill. Såhär är det, linux KRÄVER minst en partition, men minst två är att rekommendera.

I fallet med två partitioner(vilket du troligen vill köra med) Så ska du har en /-partition och en av typen swap.

Så länge du inte skriver över några partitioner du egentligen vill ha kvar så borde det inte vara nåt problem. Om du missar nåt viktigt så kommer installern att berätta det.

BTW: När installern(om installern) frågar vart grub skall installeras så kan du värja windows disk(om du har flera diskar vill säga) för det är nog den disken din dator bootar på per default.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Swapen behöver inte vara så stor, några GB kanske. / är den ditt OS hamnar i så den kan väl vara kring 12GB och uppåt beroende på dist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

är den ditt OS hamnar i så den kan väl vara kring 12GB och uppåt beroende på dist.

ok, har en tom partition på 30 gig som borde funka, behöver man mer än en swap?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

BTW: När installern(om installern) frågar vart grub skall installeras så kan du värja windows disk(om du har flera diskar vill säga) för det är nog den disken din dator bootar på per default.

jo tänkte välja disken jag har alla OS på

aristoteles:

Swapen behöver inte vara så stor, några GB kanske. / är den ditt OS hamnar i så den kan väl vara kring 12GB och uppåt beroende på dist.

kommer swapen bara användas under installationen eller även sedan btw?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

kommer swapen bara användas under installationen eller även sedan btw?

Du behöver bara en swap och den används även efteråt. Den används ifall ditt ram-minne inte skulle vara tillräckligt vid nåt tillfälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du behöver bara en swap och den används även efteråt. Den används ifall ditt ram-minne inte skulle vara tillräckligt vid nåt tillfälle.

jaha, men dåså, tusen tack för hjälpen än en gång!

Kom på um-träffen så bjuder jag på öl som tack osv


   
SvaraCitera