Aviseringar
Rensa alla

Byta bootloader...


Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Kom på um-träffen så bjuder jag på öl som tack osv

Dricker dessvärre ej alkohol[blush] men tack ändå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Dricker dessvärre ej alkohol[blush] men tack ändå!

ok men kom ändå [blush]

gillade att jag fassnade när jag skulle ställa in root directory, såg inte "/" så letade efter "/root" aslänge [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

/root

Aah, /root är administratörens personliga katalog så att säga[wink]

Dan_the_ironman:

ok men kom ändå

Har ingen vidare koll på när det är dock, men kanske[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Aah, /root är administratörens personliga katalog så att säga[wink]

aa, det stod att jag skulle välja root, men root var ju bara "/" så letade jättelänge [blush]

Grub verkade inte gilla mitt tangentbord dock men win 7 visades iaf så det är väl bra antar jag, får väl koppla in ett gammalt PS2-tangentbord och ha bakom antar jag.

aristoteles:

Har ingen vidare koll på när det är dock, men kanske[blush]

den 25e! tanto


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

PS2-tangentbord och ha bakom antar jag.

Det är märkligt, det är inte väldigt gammal dist du installerat? Eller är det så att dina inställningar i bios för usb är knasiga?

Dan_the_ironman:

den 25e! tanto

Hmm, kanske. Jag har nog inget bättre för mig då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är märkligt, det är inte väldigt gammal dist du installerat? Eller är det så att dina inställningar i bios för usb är knasiga?

11.06 har jag för mig den hette, 11 ngt iaf, den första med unity tror jag [blush]

bios vette fan, tror på knas moderkort, det beror på vad jag gör i bios om det funkar med, går jag in i avancerade inställningar kan jag använda det, men direkt till boot-prioritering går ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

11.06 har jag för mig den hette, 11 ngt iaf, den första med unity tror jag

Hmm, installera 12.04 istället, större chans att nya drivare osv funkar 🙂

Eller så kan du nog uppgradera från din nuvarande installation faktist.

Dan_the_ironman:

bios vette fan, tror på knas moderkort, det beror på vad jag gör i bios om det funkar med, går jag in i avancerade inställningar kan jag använda det, men direkt till boot-prioritering går ej.

Myysko, aja bara det funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Eller så kan du nog uppgradera från din nuvarande installation faktist.

jo såg det, men kommer det påverka GRUB?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

jo såg det, men kommer det påverka GRUB?

Det kommer att uppgradera grub, men det kommer funka som innan och windows kommer synas som innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det kommer att uppgradera grub, men det kommer funka som innan och windows kommer synas som innan.

ok, dock är det ett gammalt tangentbord så det lär nog inte vara det, ska dessutom inte använda denna dator föränn om typ ett halvår så fixade bara i förebyggande syfte :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tryckte in mig här för att lära mig vad fan bootloader är för något, gissar nu att det är något hårddiskrelaterat men inte är särskilt mycket klokare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Tryckte in mig här för att lära mig vad fan bootloader är för något, gissar nu att det är något hårddiskrelaterat men inte är särskilt mycket klokare.

vette fan hur man ska förklara det (vet inte riktigt själv vad fan det är) men det har till uppgift att kunna starta själva operativsystemet. Det är som en slags startmotor skulle man kanske kunna säga (?) [blush]. Det är det som kommer fram varje gång man startar datorn, när man trycker enter för att välja windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Tryckte in mig här för att lära mig vad fan bootloader är för något, gissar nu att det är något hårddiskrelaterat men inte är särskilt mycket klokare.

En bootloader är en liten mjukvara som startas före operativsystemet så att den sedan kan låta dig välja vilket operativsystem/kärna/disk du vill starta från och med vilka inställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

vette fan hur man ska förklara det (vet inte riktigt själv vad fan det är) men det har till uppgift att kunna starta själva operativsystemet. Det är som en slags startmotor skulle man kanske kunna säga (?) [blush]. Det är det som kommer fram varje gång man startar datorn, när man trycker enter för att välja windows.

aristoteles:

En bootloader är en liten mjukvara som startas före operativsystemet så att den sedan kan låta dig välja vilket operativsystem/kärna/disk du vill starta från och med vilka inställningar.

Aha det som ser ut som tagit ur en film om hackers från 1994?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Aha det som ser ut som tagit ur en film om hackers från 1994?

Det beror på vilken boot-loader du kör. Du kan ändra hur den ska se ut med bilder, färger osv. Iaf om du kör grub.


   
SvaraCitera