Aviseringar
Rensa alla

Byta från bensinmotor till diesel


Ämnesstartare

Vad jag fattat är det möjligt, men är det lönsamt? [smile]

Om jag skulle köpa typ en supra , skulle det gå att fixa om den till diesel? Och hur mycket skulle sånt kosta?


   
Citera

cherrycat:

är det lönsamt?

Nej!

cherrycat:

en supra

Varför i hela världen skulle du vilja ha en Supra med diesel!? [confused]

cherrycat:

skulle det gå att fixa om den till diesel? Och hur mycket skulle sånt kosta?

Allt är möjligt förutom att välta ett klot.
Men det skulle vara svindyrt!
För det första behöver du motorn och sedan (i alla fall om det är en nyare) så behöver du all datorstyrning till en sådan.
Sedan vet jag inte hur originalbilens dator skulle reagera när den inte har någon motor, ingen bensinmätare och så vidare.

Om man skulle göra det så skulle man nog utgå från en Suprakaross och sedan plocka in alla delar separat. Som att bygga en racerbil helt enkelt. Separat motorstyrning, egen instrumentpanel, bort med all lull-elektronik och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Varför i hela världen skulle du vilja ha en Supra med diesel!? [confused]

Supran är snygga! Synd att de inte tillverkas mera [sad]
&& Diesel är lönsamt i längden, speciellt då man har föräldrar som lovar betala skatten på det [crazy]

Myksa:

Som att bygga en racerbil helt enkelt.

åååååh! om jag kunde något alls om bilar och motorer osv skulle jag gärna ta det som projekt [rolleyes]


   
SvaraCitera

cherrycat:

&& Diesel är lönsamt i längden, speciellt då man har föräldrar som lovar betala skatten på det [crazy]

Ska de betala dieselskatten? [shake]
Typ 60% av dina bränslekostander...

cherrycat:

åååååh! om jag kunde något alls om bilar och motorer osv skulle jag gärna ta det som projekt [rolleyes]

Fast folk skulle ju skratta åt dig när du kom med en dieselknackande Supra. [bigsmile]
Finns nog många andra fina bilar med dieselmotor. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glöm det säger jag kommer kosta röven av dig..... köp en original diesel men hade det varit en äldre bil så hade de nog gått men annars nej ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en 17 årig tös som ska ha en Supra MkIV med diesel motor!? [bigsmile]

har du funderat på vilket enormt jobb och dyrt det skulle bli? ska den vara laglig måste du dessutom regga den som ombyggt fordon, och då måste du ändra minst 5 punkter på bilen om jag minns rätt... tex byta motor, låda, bromsar, bur osv. räkna med 150tkr.

vill du fortfarande genomföra projektet? 🙂 köp en icke-turbo Supra å va glad iställt, blir nog billigast så [wink]


   
SvaraCitera

Låter omöjligt.. Men ja, varför inte. Man har ju åkt till månen så.. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har inte varit på denna sida på flera månader nu men denna tråden tar nog priset i detta forumet. hjärnskadade människor finns det gott om 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cherrycat:

Vad jag fattat är det möjligt, men är det lönsamt?

Om jag skulle köpa typ en supra , skulle det gå att fixa om den till diesel? Och hur mycket skulle sånt kosta?

det är helt klart genomförbart och lönsamt. Då en dieselmotors livslängt är mycket högre. Och bränsleförbrukningen blir ju lägre.

Det kostar 4000 att regga den med dieselmotor. Och om du gör jobbet själv så blir det ju inte så dyrt.


   
SvaraCitera

Sen kostar det säkert 2000 kr mer i skatten mot en vanlig bensinare, om du ska ha en diesel så ska du ha en som är från 80- och äldre bara den är 30 år gammal för då blir det en veteranare och ingen skatt tillkommer.


   
SvaraCitera