Aviseringar
Rensa alla

Byta gymnasium efter en termin


Ämnesstartare

Hej!

Jag började ettan nu i höstas, jag går samhällsprogrammet. Jag trivs inte alls, inte med klassen,lärarna eller skolan. Jag känner att det inte är ett program för mig. Innan jag valde funderade jag på frisör eller stylist men tänkte att sam är en bredare utbildning men nu har jag ångrat mig. Mitt intresse för skönhet osv har ökat och jag vill verkligen hålla på med det. Är det möjligt att byta till en annan skola och annan linje nu? Eller måste jag gå om 1an? Jag tänker byta till stylist, men det programmet finns inte att söka till 2013/2014 så om jag inte kan byta nu är det ju kört. Tror ni det går? Om det inte är möjligt att byta nu måste jag söka om, och då undrar jag om frisör programmet, är det bara frisör eller får man lära sig saker inom make up och skönhet också?


   
Citera

Kan du inte läsa klart första året och få betyg i de gymnasiegemensamma ämnen så allt du gjort hitills och fått betyg i inte är helt förgäves. Om du byter skola till höstterminen 2013 kommer du inte behöva läsa om de kurser du redan fått betyg i, undantaget de kurser som sträcker sig över 2 år Din studievägledare kan säkert hjälpa dig. Jag vet flera skoltrötta i min klass som hoppat av gymnasiet för att sedan börja om i ettan.


   
SvaraCitera

Det är bara att byta, kan jag ju säga. Om du vill byta inriktning helt så kommer det att vara skönast att börja om från år 1.. det kan jag nästan lova dig. Om du har betyg i några kurser till exempel matematik så kan du ju tenta av den kursen på den skola som du går nu, så har du med dig ett betyg till nästa skola och då slipper du läsa den kursen på nästa skola osv.

Själv bytte jag 3 gånger [smile]


   
SvaraCitera

Fast det bästa är nog att prata med en studievägledare, så att det inte blir fel någonstans. De är jätte bra på sådant här!


   
SvaraCitera