Aviseringar
Rensa alla

byta ip-adress


Tyrael

busan13:

vad ska det betyda?

Att statisk ip används av få bredbandsleverantörer.


   
SvaraCitera
Tyrael

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Fattar du att VPN = proxy?

Är ej samma sak.


   
SvaraCitera

Amsle:

För att man kanske vill gå in på en förbjuden hemsida

Ser inte vad som skulle förbättras med att ändra sitt IP om man vill gå in på en "förbjuden hemsida". Innehavarna av hemsidan sitter inte och kollar eller bryr sig för den delen vilka IP som har besökt. Man är ju deras levebröd : )
Oavsett om de gör det eller inte dock, så kan de fortfarande koppla ens IP till bredbandsleverantören om man skaffar en ny genom dem.

Däremot är det en god idé att tunnla sin trafik om man inte vill att ens bredbandsleverantör ska kunna se vad man vad man är inne på.

Tyrael:

Fattar du att VPN = proxy?

VPN = Virtual Private Network
Proxy = niggas using mah computar

Virtual Private Network != niggas using mah computar

Seriöst, det är som att jämföra bil med tåg bara för att båda tar en från plats A till B.


   
SvaraCitera
Tyrael

sylar:

VPN = Virtual Private Network
Proxy = niggas using mah computar

Virtual Private Network != niggas using mah computar

Seriöst, det är som att jämföra bil med tåg bara för att båda tar en från plats A till B.

Asha:

Är ej samma sak.

What is the difference between a Proxy and VPN?
Both of these technologies reroute your computers network internet connection and change your IP address.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Däre

Du fattar ju inte ens vad jag menar.


   
SvaraCitera

Du kan testa att byta macadress på routern om du har en sådan

Tyrael:

What is the difference between a Proxy and VPN?
Both of these technologies reroute your computers network internet connection and change your IP address.

bara för att det står på internet betyder inte att det är sant :S


   
SvaraCitera

grön_apa:

bara för att det står på internet betyder inte att det är sant :S

Det är ju iofs sant, skillnaden ligger dock i HUR det utförs.


   
SvaraCitera
Tyrael

grön_apa:

bara för att det står på internet betyder inte att det är sant :S

FO REAL? [chocked]


   
SvaraCitera

Amsle:

Du fattar ju inte ens vad jag menar.

Varför skulle jag inte göra det? Du kan ju förklara vad du menar isåfall.

Tyrael:

What is the difference between a Proxy and VPN?
Both of these technologies reroute your computers network internet connection and change your IP address.

Frågeställaren (från varifrån du nu citerar det där) frågar vad skillnaden är och stolpskottet som svarar skriver vad de har för likheter [rolleyes]

grön_apa:

bara för att det står på internet betyder inte att det är sant :S

Allt på internet stämmer.


   
SvaraCitera
Tyrael

sylar:

Varför skulle jag inte göra det? Du kan ju förklara vad du menar isåfall.

Han menade; Man vill besöka en förbjuden sida typ om Sverige haft en lag mot fildelning, så kan man använda proxy och slippa det

Det är min gissning på vad han menade.

sylar:

Frågeställaren (från varifrån du nu citerar det där) frågar vad skillnaden är och stolpskottet som svarar skriver vad de har för likheter [rolleyes]

XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Är ej samma sak.

Inte så jättestor skillnad på dem. Den enda skillnaden är väl i princip att med VPN känns det som att du surfar som vanligt medan webproxies och tjänster som t.ex TOR kan vara jävligt sega och ibland inte har stöd för t.ex javascript, vilket medför att man inte kan använda ett flertal av sidans funktioner. VPN är ju dock en slags proxy.


   
SvaraCitera

Jag vill ogärna anse att VPN är en slags proxy när VPN är bra mycket mer fleranvändig och coolare på alla sätt, det är snarare proxy som är en delmängd av VPN om man nu ska abuse-the-notation. Är inte så jätteinsatt så om någon har koll mer i detalj vad som skiljer så skulle det vara bra.

Proxy har enbart uppgiften att fungera som en mellanhand när man surfar eller vad man nu gör. VPN är precis vad det står för, man blir en del i nätverket som om man skulle koppla in sig i deras lokala nätverk direkt.
Det råkar bara vara så att alla använder VPN för att tunnla sin trafik, så alla tror att proxies och VPN är ekvivalenta. Men visst har de många likheter. Det är väl i vanlig användarabstraktion som det är lätt hänt att se dem som exakt lika.

Tyrael:

Han menade; Man vill besöka en förbjuden sida typ om Sverige haft en lag mot fildelning, så kan man använda proxy och slippa det

Det är min gissning på vad han menade.

Ja precis, då gäller fortfarande det jag skrev. Det finns ingen hemsida som farbror blå kommer slå dig gul och blå för om du går in på.


   
SvaraCitera