Aviseringar
Rensa alla

Byta linje, 2a året på gymnasiet.


Ämnesstartare

Hejsan! Jag trivs inte riktigt med den linje jag går just nu, det är en studieförberedande linje med otroligt mycket plugg i jämförelse med andra linjer på andra gymnasium i närheten.

Jag känner att jag har inte orken att fortsätta studera i flera år till efter gymnasiet, ta studielån, flytta e.t.c.

Jag undrar nu om det är värt att byta till en yrkesförberedande linje då de flesta verkar tycka att man får jobb lättare efter att ha gått en sån, eller bör jag fortsätta linjen jag går?


   
Citera

Martjugo:

Jag undrar nu om det är värt att byta till en yrkesförberedande linje

Martjugo:

eller bör jag fortsätta linjen jag går?

Vet du vad du kan tänka dig att arbeta inom för yrke då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är väl flexibel och skulle kunna tänka mig jobba med nästan vad som helst så länge det är rättvist betalt, däremot känner jag inte för att studera i flera år till och leva ''studentlivet'', jag jobbar hellre och försörjer mig själv.


   
SvaraCitera

Martjugo:

skulle kunna tänka mig jobba med nästan vad som helst så länge det är rättvist betalt,

Har du den inställningen till arbetet du i framtiden söker kan du stöta på problem.. Till och med arbetsgivare till de mest risiga arbetena söker först och främst anställda med ett brinnande intresse som passar just dessa arbetsuppgifterna.. [crazy]


   
SvaraCitera

Finns det inte yrkeshögskolor du lika gärna kan läsa på än att dega i tre år, känns onödigt att hoppa av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo det gör det men jag bor inte på en större ort utan då är det flytt som gäller och det vet jag inte om jag känner att jag klarar av i dagsläget, kanske hinner jag ändra inställning men just nu vill jag bo kvar i min stad, och jobba med något ok jobb. Jag har haft olika sommarjobb och jag anpassar mig lätt till arbetsförhållandena så det är inte direkt att jag kommer skriva ''Jag tar vilket jobb som helst'' till en eventuell framtida arbetsgivare utan jag kommer ju såklart i första hand leta efter jobb som jag kan tros trivas med och senare skriva en sån seriös ansökan som möjligt utifrån det.

Jag vet inte om det är en myt eller så men jag har hört att de flesta som läser studieförberedande program har mycket svårare att få ett jobb än de som läser yrkesförberedande program.


   
SvaraCitera

Martjugo:

Jag vet inte om det är en myt eller så men jag har hört att de flesta som läser studieförberedande program har mycket svårare att få ett jobb än de som läser yrkesförberedande program.

om man inte läser vidare är det så, en studieförberedande är ju just det, studieförberedande.


   
SvaraCitera

Martjugo:

senare skriva en sån seriös ansökan som möjligt utifrån det.

Det jobbigaste utav allt, jag är en väldigt ärlig person som besitter ganska negativa egenskaper sett från en normal människas synpunkt, jag klarar absolut inte av att ljuga i sammanhang som dessa & det är ju dessutom jävligt viktigt!

Men det gäller att man kan spela människan man har beskrivit i sin ansökan sedan också! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

om man inte läser vidare är det så, en studieförberedande är ju just det, studieförberedande.

Jo men jag syftade på när man läst klart studierna efter gymnasiet, alltså högskola eller liknande. Med tanke på den tid och de eventuella pengar man ''tvingas'' lägga ut på det så känns det som ett bättre val med ett yrkesförberedande program, speciellt om det kan resultera i ett likvärdigt jobb.


   
SvaraCitera

¨~~*'*do whatever you feel is right*'*~~¨

ne men asså, om du inte vill plugga efter gymnasiet kan du väl lika gärna byta. "bara" att börja plugga senare om du kommer på att du vill bli något annat


   
SvaraCitera

Martjugo:

speciellt om det kan resultera i ett likvärdigt jobb.

Ja, det beror ju till stor del på hur pass engagerad och driftig man är som person. En sak vi som ej känner dig inte kan avgöra o.s.v. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ja, det beror ju till stor del på hur pass engagerad och driftig man är som person. En sak vi som ej känner dig inte kan avgöra o.s.v.

Det har du rätt i 🙂

Det kan väl tänkas att jag är skoltrött just nu också, jag vet inte riktigt... Men det kanske är den här klassiska ''Vad ska jag bli efter skolan'' ångesten jag har fått.

Jag tror att det som ''skrämmer'' mig när det gäller studieförberedande linjer och de efterföljande studierna är att det känns som att jag (nu är det här helt subjektivt och jag vet att det kan låta töntigt) slänger bort en massa av mina år på att plugga, för att sedan hamna i soffan utan jobb och leva på bidrag.


   
SvaraCitera

Martjugo:

Med tanke på den tid och de eventuella pengar man ''tvingas'' lägga ut på det så känns det som ett bättre val med ett yrkesförberedande program, speciellt om det kan resultera i ett likvärdigt jobb.

Överlag tror jag att de som sliter hårt och skaffar sig en eftertraktad utbildning får ett bättre och högre betalt jobb, dessutom är resan däremellan jävligt skoj.

Sedan är det klart att de som läser idéhistoria inte är så heta på arbetsmarknaden.


   
SvaraCitera