Aviseringar
Rensa alla

byta till IB?


Ämnesstartare

Hej, jag är medveten om att det finns flera trådar om ämnet men såvitt jag vet finns det ingen som har exakt samma problem som mig.

Well, jag går just nu sam internationell med vissa ämnen på engelska (history a & science a i ettan) - snart har jag avslutat ettan. Men den senaste tiden har jag läst på en hel del om IB och funderat på om det kanske vore ett bättre val. En utmaning, lätt att plugga utomlands, möjlighet att kombinera ämnen som man själv vill, ännu mer engelska, etc.

Så - hur fungerar det att byta linje såhär sent? Jag har kontaktat rektorer via mail men har inte fått svar än. Går det att byta linje så att jag kan börja till hösten, eller är det försent? Om jag får, vilken klass kommer jag hamna i då? Pre-IB? Jag kommer att ha läst de flesta ämnena i Pre-IB då, så frågan är om jag får läsa dem igen eller kan byta några kurser så att det inte bara blir repetition. Alternativet skulle vara att läsa upp några kurser under sommaren (vet dock inte om skolor erbjuder möjlighet till det) och börja IB?

Jag är 93:a så jag har "råd" att gå om ett år, då hamnar jag faktiskt med folk i min egen ålder för en gångs skull - men det känns lite surt när jag avslutat ett år redan. Sedan står frågan mellan skolorna - vilken skola? Bor inte nära någon, den närmsta är gbg alternativt internat i gränna = dyrt!

Gaah. Långt inlägg.
Pluspoäng till de som orkar läsa!
Summary: Är det möjligt att byta till IB & hur fungerar det?
(Vilken IB-skola är bäst för någon som inte bor i närheten?)

Svara på en eller flera frågor, whatever. Men svara gärna!
Tackar & bugar.


   
Citera

eh, utbildning är inte så jävla viktigt som folk säger. gör det du känner för! [y]


   
SvaraCitera

whakaahua:

Går det att byta linje så att jag kan börja till hösten, eller är det försent?

ja

whakaahua:

Pre-IB?

behöver du nog inte

whakaahua:

gränna

polkagrisland [crazy]

whakaahua:

Pluspoäng till de som orkar läsa!

tack

whakaahua:

Är det möjligt att byta till IB & hur fungerar det?

ja och på pre-ib läser du ju egentligen bara random kurser för att förbereda dig. de kurserna ingår inte ens i ditt slutbetyg.

whakaahua:

(Vilken IB-skola är bäst för någon som inte bor i närheten?)

va?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

alltså inte försent på första[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whakaahua:

(Vilken IB-skola är bäst för någon som inte bor i närheten?)

förtydligande: eftersom att jag inte bor så nära ngn kan jag i princip välja vilken som helst, jag får flytta anyway. så, vilken är bäst .. vilken har bäst möjligheter till bra boende, etc?

NEMO:

ja och på pre-ib läser du ju egentligen bara random kurser för att förbereda dig. de kurserna ingår inte ens i ditt slutbetyg.

jo jag vet, men problemet är att jag inte kommer att ha läst alla som de läser i pre-ib: ex idrott a har jag bara läst halva kursen av och matte b har jag inte läst. om man då ska läsa math sl sedan, klarar jag att börja i den utan att ha "förberett mig" med ma b?

läste ngnstans att bara utbytesstudenter får börja i IB1 direkt -.-

just nu funderar jag på att bara skippa hela grejen. lär vara lättare att läsa sam in och få bra betyg, ta cambridge-examen & ta ett tekniskt/naturvetenskapligt basår för att bredda mig. men jag tror att IB skulle vara en bra merit! I dunnnnnno.


   
SvaraCitera

whakaahua:

så, vilken är bäst .. vilken har bäst möjligheter till bra boende, etc?

den som är närmst antagligen.

whakaahua:

ex idrott a har jag bara

kan jag inte tänka mig är viktig

whakaahua:

matte b har jag inte läst.

läs in över somaren? låna böcker på nån skola bara, det är nog rätt viktigt att du läst den

whakaahua:

men jag tror att IB skulle vara en bra merit!

ja det är det. men väg det mot att det är svårt att få bra betyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whakaahua:

(Vilken IB-skola är bäst för någon som inte bor i närheten?)

Hvitfeldtska är bra. Min kompis har gått där på IB. Ligger i gbg.


   
SvaraCitera

majoriteten av folk arbetar ju inte med det dom gick på gymnasiet för så det är skit samma[y]


   
SvaraCitera

OF 5:

majoriteten av folk arbetar ju inte med det dom gick på gymnasiet för så det är skit samma

Bara för majoriteten inte vet vad de sysslar med betyder inte det att hon inte gör det. -.-


   
SvaraCitera

Byt till IB har en kompis som går där han säger att det är skitbra. IB ger dig betydligt bättre förutsättingar efter gymnasiet än sam internationell!
sen så tycker jag att du ska gå på Tingvallagymnasiet i Karlstad jävligt härlig skola mitt i Karlstad [wink] där många IB lärare kommer från engelskspråkiga länder 😀


   
SvaraCitera

OBSERVERA att det kommer bli kuksvårt att söka universitet i sverige lagom tills du går ut IB... Inte hundra på vad som skulle göras, men jag tror vi söker som invandrare och grejor som helt enkelt ger oss mindre chans.

Att byta direkt till DP1 kanske kan vara något, förutsatt att du redan vet en hel del om IB, är redo att börja med CAS, har lite koll på vad ToK är och så... Fast egentligen skulle jag rekommendera att du går pre-dp ändå, eftersom det kan vara bra att lära känna lärare och inse vikten av deadlines och grejor redan innan du börjar. Vet du redan vilka ämnen du vill välja? Vissa ämnen finns bara på vissa skolor, till exempel var det bara två skolor i schweden som hade filosofi senast jag kollade, tror det var en som hade ryska. Skolorna jag spontant skulle rekommendera att du söker till är katedralskolan i uppsala, tingvalla gymnasium i karlstad, St:Eskils i eskilstuna och nåt gymnasie i bollnäs som jag inte minns namnet på. Bollnäs hade nån slags smidig lösning på boende när jag sökte, Uppsala har elevhem för elever som kommer bortifrån...

WALL OF TEXT OMG.


   
SvaraCitera

standby:

OBSERVERA att det kommer bli kuksvårt att söka universitet i sverige lagom tills du går ut IB... I

när du läser IB kommer man i en annan kvot när man söker univertsiet kan vara en truffare kvot men kan vara lättre också. Du får betyg enligt den brittiska skalan och har där men mycket större chans att komma in på universitet utomlands


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Micke123:

Du får betyg enligt den brittiska skalan och har där men mycket större chans att komma in på universitet utomlands

Det går väl också att komma in med svenska betyg utomlands har jag för mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket för svaren!

fastthink:

Hvitfeldtska är bra. Min kompis har gått där på IB. Ligger i gbg.

Jag har haft kontakt med Hvitfeldtska i gbg nu. Om jag vill börja pre-dp (gå om 1:an) måste jag göra eng & ma-test i veckan. Annars gäller samma eng-prov men med högre poängkrav och ett mer avancerat ma-test nästa vecka. Med tanke på att jag har läst i princip alla kurser förutom ma-b i sp internationell känns det lite trist att gå om. Så jag lutar ändå mot dp1 direkt, ifall jag nu kommer in. Dock kommer det säkerligen bli tufft i början!

Så mitt enda problem är matten. Jag kan ta eng-testet men ma-testet vill jag läsa ma-b över sommaren innan jag tar. Får se om jag lyckas övertala dem att vänta med just det, annars får jag väl skumma igenom ma-b boken i helgen och bara göra mitt bästa (eh).

Har bestämt mig att i alla fall se om det går, annars kommer jag nog ångra mig senare. Ifall jag nu inte kommer in, det kör ihop sig med proven, jag totalfailar i höst eller bara ångrar mig så får jag väl ändra mig. Som sagt, jag har ett år tillgodo : )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whakaahua:

Jag har haft kontakt med Hvitfeldtska i gbg nu.

Då ses vi där[wink]


   
SvaraCitera

Dream:

Det går väl också att komma in med svenska betyg utomlands har jag för mig?

jo men det är betydligt svårare och så läser man svårare kurs i länder som t.ex Usa och storbrittanien. Om man vill plugga där så är IB nästan ett måste

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kurser*


   
SvaraCitera