Aviseringar
Rensa alla

Byta till unix, Några små frågor


Ämnesstartare

Jag har i något år sagt till mej själv att när jag får tid ska jag byta till bort mitt windows. Så jag tog och laddade ner ubuntu & debian här om dagen. Så tänkte ta att installera någon av dom idag eller imorgon.
Men om inte alla drivrutiner skulle fungera eller om det skulle skita sig allmänt så så vill ja ha tebax windows. Jag har då en bärbar "Amilo Notebook Pa 3553" Med vista home premium för installerat. En "RECOVERY" disk finns jag fick inte med någon win skiva. Går det sen att installera windows med recovery disken?
Och nån som kan säga lite vad dom tycker för och nackdelarna är med ubuntu & debian

Tack


   
Citera

Jag har testat Ubuntu och OpenSuse och gillade det inte. Mitt Windows fungerar bättre.


   
SvaraCitera

En recovery-skiva skall kunna återinstallera windows ja.
Jag är ingen stor fan av *buntu-distarna men det är väl en smaksak.
Det ska väl vara lätt för nybörjare. Fördelen är att du slipper virus/spyware, du slipper defragmentering och obskyra program för att hålla operativet i trim.
Dessutom är det väldigt lätt att installera nya gratis-program direkt från en lista.
Nackdelen är att inte precis alla drivrutiner finns till all hårdvara, men det mesta funkar.

kewtheiin:

Tack


   
SvaraCitera

om det är vettigt beror på vad du ska ha det till, och vad du har för dator. har dåliga erfarenheter av ubuntu på amilo-laptops, drivrutinsrelaterade, men det kanske du slipper undan. den datorn var suspekt så det räcker och blir över till att börja med. iallafall, linux är generellt rätt överlägset som surfdator och för annat som inte kräver specifikt windows, men ja... är du beroende av saker som kräver windows så är det av uppenbara skäl inte ultimat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jag är ingen stor fan av *buntu-distarna men det är väl en smaksak.

Nyfiken, Vad kör du?

mörknäs:

om det är vettigt beror på vad du ska ha det till

Lite alltmöjligt, Programmering, surfa

mörknäs:

är du beroende av saker som kräver windows så är det av uppenbara skäl inte ultimat.

Nej. Det tycker jag inte.


   
SvaraCitera

kewtheiin:

Nej. Det tycker jag inte.

va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

är du beroende av saker som kräver windows

kewtheiin:

Nej. Det tycker jag inte.


   
SvaraCitera

Jag körde ubuntu tidigare. Det var jävligt soft, saknar det lite nu. Det är inte bara som mörknäs säger väldigt bra för att surfa på, tycker även att jag hade minst lika mycket problem med att spela upp låtar som jag har i windows (undantaget att min programvara inte funkade helt). Sedan så finns ju GIMP som är det bildredigeringsprogram jag föredrar. Enda nackdelen är att man saknar MS Paint (litet, trevligt, användbart, bästa MS gjort!). Sedan så kan man redigera texter, dock så kan man få lite problem ifall skolans datorer kör med MS Word (vilket var fallet för mig).

Tummen upp för det! [y][y]


   
SvaraCitera

Nuppineula:

Sedan så kan man redigera texter, dock så kan man få lite problem ifall skolans datorer kör med MS Word (vilket var fallet för mig).

har inte openoffice stöd för filformat som word har stöd för också? minns inte, men jag har för mig det. har inte använt word på en halv evighet, jävla skitprogram som ingen borde använda.

edit:

Key Benefits

* Available in more than 90 languages.
* Works with many different operating systems.
* Provides word processing, spreadsheets, presentations, graphics, databases, and more.
* Stores all your data in a ISO-standard format (ODF).
* Can read and write Microsoft Office files.
* Can be used free of charge by anyone for any purpose!

så verkar det vara, jo.


   
SvaraCitera

mörknäs:

så verkar det vara, jo.

[surprised][love] Bara ännu bättre.


   
SvaraCitera

kewtheiin:

Nyfiken, Vad kör du?

Olika beroende på ändamål, men främst debian och arch-linux.

Och som sagt, openoffice har stöd för att öppna/spara/regigera .doc-dokument från MS office.

Jag tror dock att .docx-formatet kan bli problem, men det är det för MS egna programvaror också.

I övrigt så borde du googla runt efter info om linux på just din dator-modell. Ibland finns det bra howto:s som berättar hur man får allt att funka på bästa sätt.


   
SvaraCitera

kewtheiin:

Amilo Notebook Pa 3553

googla det plus den dist du vill använda så lär du snabbt få se vad som kommer funka och inte, samt möjliga lösningar.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera