Aviseringar
Rensa alla

Byte från Cilest till Neovletta + huvudvärk av p-piller?


Ämnesstartare

Jag har from. idag börjat äta Neovletta istället för Cilest (som jag hade 1 år innan jag fick nog)

Av Cilest hade jag mellanblödningar, huvudvärk och fick större bröst och bättre hy under första tiden jag åt dem. Men sedan blev PMS, mensvärk och humör bara sämre och sämre och nu fick jag nog. Blev rekommenderad att äta Neovletta på um och undrar nu om det är ngn annan som bytt från Cilest och vad som hänt?

Eller annars bara hur ni reagerat på Neovletta?

Jag har också haft ganska mkt huvudvärk på sistonde men hann inte säga det till barnmorskan (hon var sjukt stressad) och läste sedan i Neovlettas bipacksfolder att man ska uppsöka läkare om man har huvudvärk av p-pillrena. Är det ngn som vet ngt om det?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

om du började med neovletta idag och har haft huvevärk innan så är d knappast nya p-pillrens fel[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det fattar väl jag också. Du behöver inte skriva om du inte har ngt vettigt att skriva. Jag läste det i Neovlettas bipackfolder och tänkte att det KANSKE även gäller Cilest?! Och därför undrade jag vad det kan handla om....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs i cilests bipackfolder istället då? [confused]preventivmedel med hormoner i brukar ge huvudvärk.


   
SvaraCitera

Skillet88:

Och därför undrade jag vad det kan handla om....

Att du verkar ha fått en biverkning av ditt ppiller? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Jag har visserligen inte bytt från Cilest, men jag har käkat Neovletta i över tre år, och inte märkt några biverkningar överhuvudtaget. Så för mig funkar de fint. Men jag har hört om jättemånga som haft problem med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Läs i cilests bipackfolder istället då? preventivmedel med hormoner i brukar ge huvudvärk.

Hittar den inte... 😛

Capture:

Att du verkar ha fått en biverkning av ditt ppiller?

Jo men eftersom jag inte hade några problem i början utan det kom efter flera månader så undrar jag omd et är ngn som vet om det är ngt man behöver kolla upp eller om jag ska ignorera det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillet88:

Hittar den inte... 😛

....omg,du är verkligen korkad,du söker på "cilest bipacksedel" på google och d första du får upp är bipacksedeln hos sjukvårdsrådgivningen.[tired][tired]


   
SvaraCitera

Skillet88:

Jo men eftersom jag inte hade några problem i början utan det kom efter flera månader så undrar jag omd et är ngn som vet om det är ngt man behöver kolla upp eller om jag ska ignorera det?

Det kan ta flera månader innan du får någon biverkning. Går det inte över och ifall du tycker att det är väldigt jobbigt kan du ju kolla upp det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

....omg,du är verkligen korkad,du söker på "cilest bipacksedel" på google och d första du får upp är bipacksedeln hos sjukvårdsrådgivningen.

....omg låt bli att bry dig då? jisses, jag behövde lite råd, ingen som beter sig som en fjortis...

Capture:

Det kan ta flera månader innan du får någon biverkning. Går det inte över och ifall du tycker att det är väldigt jobbigt kan du ju kolla upp det.

Okej, ja får väl se hur det blir med Neovletta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillet88:

....omg låt bli att bry dig då? jisses, jag behövde lite råd, ingen som beter sig som en fjortis...

1.när man får piller så brukar vanligen sjuksköterskan gå igenom biverkningar etc.
2.har du ätit cilest i ett år så måste du fan ha en enda bipacksedel eller slänger du lådorna direkt?
3.sjukvården har en egen sida där alla bipacksedlar finns.
4.sök på cilest på apotekets sida så finns d en bipacksedel.
5.huvudvärk är den vanligaste biverkningen av p-piller.

[tired]allmänbildning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

huvudvärk är den vanligaste biverkningen av p-piller.

okej men jag visste det, jag undrade mer varför man får huvudvärk och hur det kan uppkomma så sent som ett halvår lite drygt efter man börjat äta pillrena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Huvudvärk av p-piller är nog ganska vanligt, men prova neovletta om ungdomsmottagningen tyckte det. Fortsätter huvudvärken under en längre tid så sluta med dom och ta kontakt med ungdomsmottagningen igen.
Jag har provat på både neovletta och cilest. Men biverkningar är ju olika för varje person. På fass.se kan du läsa om dom vanligaste.
Jag åt neovletta och fick dåligt humör, blev då rekomenderad cilest. Konstigt att dom rekommenderade tvärtom för dig.
Men man får prova sig fram tills man hittar dom som passar en själv bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har jag haft pillrena i snart två månader och jag mår mkt bättre!
Jag har fortfarande lite halvtaskigt humör när jag är trött eller hungrig, men jag börjar väldigt sällan gråta för ingenting. Huvudvärken är borta, förutom när jag är stressad, men då vet jag vad det beror på.

Det enda jag märkt av är att mensvärken vid den enda mensen jag har haft sen jag började med pillrena var sjuk. Men hyn, brösten och vikten är som det ska!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera