Aviseringar
Rensa alla

C har ingen rätt till sitt namn, och M:s slogan är respektlös


Ämnesstartare

Det finns en del namn som jag stör mig på. "Alliansen" tycker jag är lite onödigt eftersom det dels inte säger någonting om blocket, och dels framställer blocket som den enda alliansen - då är det bättre med "De borgerliga" eller åtminstone "Den borgerliga alliansen". "Moderaterna" kan jag också störa mig lite på eftersom jag tycker att ordets betydelse lika gärna kan passa in bland socialdemokraternas strategier och inte heller egentligen säger något om partiets ideologi mer än att det varken är extremistiskt eller radikalt - då hade det varit mer passande för C eller FP eftersom de inte alls har samma högerideologier....men men, M är ju trots allt bara liberalkonservativa.

Vad som däremot nästan kan göra mig lite upprörd är "Centerpartiet". Kallar man sig center har man inte i ett högerblock att göra. Det är bara ett fegt knep att pakta ihop ytterligare röster från oinsatta. Center är och ska vara ett alternativ för de som varken är höger eller vänster. Detta namn är idag ett förlegat uttryck som härstammar från tiden innan Alliansen, och då är det i så fall bättre att gå tillbaka till "Bondeförbundet" eller ta något helt nytt. Någon gräns för lögnerna måste det finnas.

Detsamma gäller Moderaternas slogan: "Sveriges enda arbetarparti". Alla partier får vara hur PK de än vill hur störande det än är, men att faktiskt ljuga och tala för andra partier borde inte tillåtas. Inget parti har någonsin rätt att uttala sig om andra partier på ett så pass propagerande sätt som en slogan. Man kan ifrågasätta andra partiers handlingsplan för arbetsmarknaden, men M gör ett grovt övertamp.

Många av er som sitter här är antagligen ganska intresserade av politik, så er påverkar det antagligen inte, och det gör det egentligen inte mig heller, men de som är oinsatta och faller offer för gränslös PK utgör ändå en stor målgrupp som påverkar.


   
Citera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Inget parti har någonsin rätt att uttala sig om andra partier på ett så pass propagerande sätt som en slogan. Man kan ifrågasätta andra partiers handlingsplan för arbetsmarknaden, men M gör ett grovt övertamp.

Åh nej moderaterna gör något som inget annat parti gjort någonsin i hela världen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Åh nej moderaterna gör något som inget annat parti gjort någonsin i hela världen!

Av de svenska partier som för tillfället är aktuella och potentiella riksdagspartier är M de enda, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Detsamma gäller Moderaternas slogan: "Sveriges enda arbetarparti". Alla partier får vara hur PK de än vill hur störande det än är, men att faktiskt ljuga och tala för andra partier borde inte tillåtas. Inget parti har någonsin rätt att uttala sig om andra partier på ett så pass propagerande sätt som en slogan. Man kan ifrågasätta andra partiers handlingsplan för arbetsmarknaden, men M gör ett grovt övertamp.

Detta är något jag också har reagerat på.
Hur kommer det sig att dom tar rätten att påstå det, undrar jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Av de svenska partier som för tillfället är aktuella och potentiella riksdagspartier är M de enda, ja.

De enda som gör vad? Har en slogan?

Moderaterna är ju sveriges enda arbetarparti, sålänge definitionen av "arbetarparti" bestäms av moderaterna. Jag ser inget större problem med detta och förstår inte varför det är en minde moralisk slogan än "Sveriges billigaste varuhus" eller "För ett friare sverige" eller ens "Modernisera Sverige". Det handlar bara om definitioner, det miljöpartiet menar med "modernisera" är helt deras definition, och sloganen säger också by proxy att om man inte röstar på dom så kommer Sverige INTE att moderniseras.

Moderaterna kan säkerligen försvara sitt påstående genom att hävda de skillnader som existerar mellan dem och det parti som nu skulle gå till attack mot deras slogan, eftersom att de själva bestämmer definitionen.

Vad ska kritiseras härnäst, att det är dåligt att vänsterpartiet kallar sig för revolutionära eftersom att töntiga tonåringar utan vänner luras till att de blir "coola" genom att gå med i ung vänster? För detta händer ju, och alla som någon gång varit med i ung vänster förstår vad jag menar. Moderaterna varken ljuger eller är speciellt extrem med sin slogan, så därför ser jag ingen anledning till att kritisera den.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Detta namn är idag ett förlegat uttryck som härstammar från tiden innan Alliansen,

Jag tycker inte om tiden efter Alliansen, tycker det borde vara Free For All, inget roligt när de bara bildar två stora team. 🙁
Håller också med om att "Alliansen" är ett dåligt tråkigt namn på en allians, men de kunnde väll inte heta the Horde.


   
SvaraCitera
Åtta

SaltaKätzchen:

de kunnde väll inte heta the Horde

Det hade varit underbart roligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

C är ju blindgalna liberaler som vill slakta anställningstryggheten och tvinga unga att jobba för slavlöner, det är ju extremism om något. Att de skulle kallas Moderaterna istället håller jag inte med om. Att M inte är särskilt moderata har du dock rätt i, Högerpartiet som de hette tidigare passade mycket bättre och var mycket ärligare. Håller också med att Alliansen inte beskriver dem alls, Borgarblocket eller Svarta Gänget passar bättre:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Håller också med att Alliansen inte beskriver dem alls

Tycker Alliansen beskriver dom väldigt bra då de har en allians. [zzz]


   
SvaraCitera
Åtta

skitsystem:

Tycker Alliansen beskriver dom väldigt bra då de har en allians.

Men de är ju inte den enda alliansen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men de är ju inte den enda alliansen.

De andra kallas sin allians för de rödgröna, den påminner dock mer om Hitlers allians med Sovjet. Väntar på att MP ska inleda Operation Barbarossa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det roligaste är ju att dem står längst till höger i många frågor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

De enda som gör vad? Har en slogan?

Läs om; läs rätt.

Mawns:

"Sveriges billigaste varuhus"

...påstår inte att de är Sveriges enda varuhus...

Mawns:

För ett friare sverige

...påstår inte att de är Sveriges enda frihetsparti...

Mawns:

Modernisera Sverige

...påstår inte att de är Sveriges enda moderna parti...

Mawns:

Det handlar bara om definitioner, det miljöpartiet menar med "modernisera" är helt deras definition, och sloganen säger också by proxy att om man inte röstar på dom så kommer Sverige INTE att moderniseras.

Det är absolut inte att gå lika långt då man fortfarande inte talar för andra partier.

Mawns:

Vad ska kritiseras härnäst, att det är dåligt att vänsterpartiet kallar sig för revolutionära eftersom att töntiga tonåringar utan vänner luras till att de blir "coola" genom att gå med i ung vänster? För detta händer ju, och alla som någon gång varit med i ung vänster förstår vad jag menar.

...påstår inte att de är Sveriges enda revolutionära parti...

Mawns:

Moderaterna varken ljuger

Vad som stämmer och inte är fullständigt irrelevant.

Btw, så reagerade du aldrig på min kritik mot C - ska jag tolka det som ett medhåll?

Rödingajävel:

Att de skulle kallas Moderaterna istället håller jag inte med om.

De är i alla fall inte lika höger som M.

dazed_and_confused:

det roligaste är ju att dem står längst till höger i många frågor

Vilka då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Vilka då?

När det gäller typ LAS och sånt så är det ju dom som driver den hårdast antifackliga linjen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

De är i alla fall inte lika höger som M.

Jo, i mångt och mycket är de det. De är ju typ som M fast hatar facket och arbetsrätten ännu mer.


   
SvaraCitera