Aviseringar
Rensa alla

CA


Ämnesstartare

CA står alltså för cultural appropriation vilket innebär att man tar någonting från en kultur, t ex en bindi (prick i pannan), för att man tycker att den är fin och häftig och gör en modegrej av det utan respekt för vad den egentligen innebär. Men man kan ju också vilja hylla någonting man känner att man tycker om eller känna sig hemma i, ska man då få gå runt med sin bindi? 
Var tycker ni att gränsen går? 

Åh hade velat se flera av er i en fbgrupp där detta nu diskuteras </3


   
Citera
Ämnesstartare

va??

klart som fan man får gå runt med en prick i pannan om man vill. 


   
SvaraCitera

Egentligen borde det inte vara något problem. Men det känns ändå som ett jävla imperialistbeteende när fölk i västvärlden klär ut sig till indianer, målar ansiktet svart etc.

Allt är den amerikanska översittar-hipsterkulturens fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

precis som jag anser att man skall tillåtas gå omkring med ett hakkors i pannan, fast man får ju face:a the consequences liksom 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Åh hade velat se flera av er i en fbgrupp där detta nu diskuteras </3

är det den jag tror som vi båda är med i kan du väl länka inlägget i pm?????


   
SvaraCitera
mynona

jag tycker det är bra: vi har rätt till allt människan har hittat på för att berika och utveckla oss själva som personligheter i vår egen introspektion.

jag anser att det är en form av omvänd rasism, eller hur man nu vill utrycka saken, att vilja lägga monopol på vissa attribut för att d tillhör ens kultur.

men naturligtvis: vissa gränser får det finnas, men det handlar mer om tillfälle osv än ett absolut förbud. gränsen bör väl varenda människa med fingertoppskänsla kunna urskilja, och om inte så lär de sig genom att bryta mot den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror helt på sammanhanget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det "Varför apor aldrig bär rosa klänning"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kulturell appropriering, om man över huvud taget ska röra sig med detta begrepp snarare än rasism, exploatering och exotifiering, innebär ju att inte nyttja eller tillskansa sig kulturella uttryck utan hänsyn till historisk och samhällelig kontext. När det tillämpas har det i min mening istället en tendens att börja handla om att strikt skilja en snävt definierad "vit" kultur från "övriga"vilket blir farligt nära orientalism och etnopluralism, det vill säga rasistens ord för rasism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

är det den jag tror som vi båda är med i kan du väl länka inlägget i pm?????

Nä du är inte med där. Den är stängd så du kan inte se tyvärr, men Ögon i en plåthink kanske kan lägga till dig. Jag kan också iof men vi är ej vänner på fb så det går ju ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk världen runt amammar ju vit kultur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Är det "Varför apor aldrig bär rosa klänning"?

naj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: naj

Tell me.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
jag tycker det är bra: vi har rätt till allt människan har hittat på för att berika och utveckla oss själva som personligheter i vår egen introspektion.

jag anser att det är en form av omvänd rasism, eller hur man nu vill utrycka saken, att vilja lägga monopol på vissa attribut för att d tillhör ens kultur.

men naturligtvis: vissa gränser får det finnas, men det handlar mer om tillfälle osv än ett absolut förbud. gränsen bör väl varenda människa med fingertoppskänsla kunna urskilja, och om inte så lär de sig genom att bryta mot den.

På ett sätt håller jag med, men på ett annat så kan jag förstå att folk inte vill att kulturella ting ska bli modegrejer och tappa sin verkliga mening. Dock har ju ingen ensamrätt på kultur och gör man det inte i förlöjligande syfte så tycker jag att det är okej. Kanske hade känt annorlunda om jag kommit från en liten kultur där våra viktiga grejer blir använda som ploj.
Känner mig dock inte ett dugg approprierande med ett kinesiskt tecken inpräntat på min kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä du är inte med där. Den är stängd så du kan inte se tyvärr, men Ögon i en plåthink kanske kan lägga till dig. Jag kan också iof men vi är ej vänner på fb så det går ju ej.

aha, men är inte vän med hen heller!


   
SvaraCitera