Aviseringar
Rensa alla

Canon eos 1000d - blixten muppar


Ämnesstartare

Tjo, för några månader sen råkade jag stöta till blixten lite i en grej, men den tog ingen skada, så sätt. Men efter det så har den, då jag ska använda blixten, fått blixtra ca 2-5 ggr innan man liksom ens kan ta något kort. Jag kommer inte ihåg ifall den gjorde såhär före det men det kan jag inte tänka mig...

Och ibland då jag använt blixten på kanske 10 kort så behöver den "tänka" och så står det BUSY i skärmen i.. ja, 5 sek kanske. Så då får jag vänta på att det ska "gå över". Efter det kan jag ta ett kort igen. Sen är det samma visa igen. Får då stänga av kameran en stund sen kan den gå igång igen.

Låter ju som något självförvållat fel, det kan jag hålla med om, verkligen det sistnämnda.

Kommentarer som "skyll dig själv" undanbedes, jag vet det redan, men alla kan råka... Är annars väldigt rädd om kameran.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med inlägget, men hade också tänkt köpa en extern blixt. Frågan är då - kommer den få samma problem, eller ligger felet i kameran etc.. Det var blixten som stöttes till.


   
Citera
Ämnesetiketter

lemuu:

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med inlägget, men hade också tänkt köpa en extern blixt. Frågan är då - kommer den få samma problem, eller ligger felet i kameran etc.. Det var blixten som stöttes till.

Du lär inte få samma problem med en extern blixt, nej.


   
SvaraCitera

He, Jag kan inte så mycket om ämnet.
Men det låter som för mig att något av följande är.
1: dåligt batteri vilket gör att uppladdningen av blixten går långsamt. ( Då i en fotoblixt ofta krävs rätt höga strömma så det sitter nästan alltid någon typ av kondensator som behöver ladda upp sig innan ).
2: Det är glapp, som gör att den inte ladda upp sig eller att det är glapp för styrsingalerna som berätta att blixten är klar.

/ FigaroSwe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Du lär inte få samma problem med en extern blixt, nej.

Nej problemet måste ju kommit då jag råkade stöta till den.. fan. Tänkte bara så att felet inte kom inuti själva systemet då det hände

FIG_GHD742:

1: dåligt batteri vilket gör att uppladdningen av blixten går långsamt. ( Då i en fotoblixt ofta krävs rätt höga strömma så det sitter nästan alltid någon typ av kondensator som behöver ladda upp sig innan ).

Nja, det tror jag däremot inte det är.. kameran är från april och har laddat den ca 2-3 gånger sen dess bara, så batteriet är det inget fel på..

FIG_GHD742:

2: Det är glapp, som gör att den inte ladda upp sig eller att det är glapp för styrsingalerna som berätta att blixten är klar.

Mm tror mer det är så, och glappet kom väl då jag råkade stöta i den.. det är liksom, blink, blinkblinkblink, blink , sen är den klar.. rätt störande om man ska ta kort på människor.


   
SvaraCitera