Aviseringar
Rensa alla

CENTERNS 3 VIKTIGASTE ÅSIKTER?!


Ämnesstartare

Hittar inget på centerpartiet hemsida om det.. Så nån som kan hjälpa mig om vad som är deras 3 viktigaste åsikter? TACK I FÖRHAND! Skulle vara till stor hjälp ifall nån kan hjälpa mig!! (A)


   
Citera

I teorin, decentralisering, miljöfrämjare och sådant
I praktiken, inga alls


   
SvaraCitera

cykel.


   
SvaraCitera

Att alla bör göra sina egna läxor.


   
SvaraCitera

dom har inga kvar men har dock glidit in mer och mer på en antifacklig linje


   
SvaraCitera

i praktiken,

1. Få makt
2. Få makt
3. Få makt

Som miljöpartiet med andra ord.


   
SvaraCitera

shöpa sitron å ut o sykla


   
SvaraCitera

1. Krossa facket.
2. /care


   
SvaraCitera

1. Vi hatar facket.
2. Vi vill ha ministerposter.
3. Vi vill framstå som "alliansens gröna röst" trots att vi är riksdagens mest miljöfientliga parti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Vi vill framstå som "alliansens gröna röst" trots att vi är riksdagens mest miljöfientliga parti

tell me more, tell me more.. [smile] Ska ha debatt i samhällslektion, och min grupp är miljöpartiet, vi ska debattera mot centern. Skulle vara lite fint med .. ömh.. lite skit och kritik att ta upp! [blush]


   
SvaraCitera

Babydoll:

tell me more, tell me more.. [smile] Ska ha debatt i samhällslektion, och min grupp är miljöpartiet, vi ska debattera mot centern. Skulle vara lite fint med .. ömh.. lite skit och kritik att ta upp! [blush]

De två bästa exemplen torde vara deras inställning i kärnkraftsfrågan (om du tycker att kärnkraft som den ser ut idag är miljövänlig, ta och läs på lite om hur uranbrytning går till) och att de konsekvent backat från varenda löfte de gett om obligatorisk ursprungsmärkning av kött.

Därtill kan vi lägga att de, tillsammans med sina alliansvänner, planerar att fördubbla banavgiterna på landets järnvägar under nästa mandatperiod, vilket naturligtvis ökar priset på tågbiljetter och -transporter massivt och leder till ökad bilism, både privat och för tunga transporter. De har dessutom parollen "jaga utsläpp, inte bilister" och försöker låtsas att ständigt ökande privatbilism är förenligt med minskade utsläpp (vilket det naturligtvis inte är - all energiproduktion medför utsläpp.) De förespråkar gasbilar, istället för elbilar, vilket naturligtvis är rent idiotiskt (om du inte förstår varför, läs på om skillnaden mellan elmotorer och explosionsmotorer, samt var naturgas kommer ifrån.)

Det bästa exemplet på deras hat mot fackföreningar är CUF:s kampanj "Fuck Facket 4-ever" och "Lex Laval" - en lag som förbjuder fackföreningar att vidta stridsåtgärd mot företag som anställer icke-svenska EU-medborgare förutsatt att de anställda får minimilön. Eftersom lönen är en av de billigare sakerna med att ha anställda (säkerhetsföreskrifter, OB-tillägg, risktillägg, semesterersättning, sjukersättning, etc. blir ganska betydande när de läggs på hög,) så betyder det att det kostar ungefär dubbelt så mycket att anställa en svensk till ett riskabelt jobb på obekväm arbetstid än det kostar att anställa någon från ett annat EU-land (skillnaden blir något mindre för mer typiska jobb.)


   
SvaraCitera