Aviseringar
Rensa alla

cigaretter = drog ?


UnclePadda:

mig veterligen inga cigarettrelaterade brott.

öööh?? finns en hel jävla uppsjö

dels en jävla massa smuggelbrott, sen inbrott och stölder. sen var det nåt fall i danmark för ett par år sen med en kille som hade frågat efter en cigg och som inte fått det som högg ner killen som ej ville ge honom med kniv så han dog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Det är en drog, men jag tycker inte att nikotin går att jämföra med t ex alkohol eller cannabis, ty nikotin kan intas utan att man blir farlig i trafiken eller farlig för andra.

Det finns mycket drog- och alkholrelaterade brott, men mig veterligen inga cigarettrelaterade brott.

jo jag måste hålla med där..


   
SvaraCitera

jojjoo:

ne..? isåfall borde det ju vara olagligt att röka

du har massuppfittat.. droger behöver inte vara olagliga bara för att de är droger HEHE
de som är olagliga brukar på svenska kallas narkotika.. = "knark"
en del läkare skriver dock ut vissa "knarkpreparat" till sjuka personer som behöver det[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

sen var det nåt fall i danmark för ett par år sen med en kille som hade frågat efter en cigg och som inte fått det som högg ner killen som ej ville ge honom med kniv så han dog.

ja men den personen var ju knappast frisk.. det skulle ju säkert lika gärna kunna vara så att killen inte hade fått glass


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Inte direkt akut livshotande [rolleyes]

Säg det till alla servitriser m.m som fått lungcancer av passiv rökning.

jojjoo:

ne..? isåfall borde det ju vara olagligt att röka

Alla droger är inte olagliga.


   
SvaraCitera

Elaka häxan i väster:

Säg det till alla servitriser m.m som fått lungcancer av passiv rökning.

Som jag sa, det är inte direkt akut livshotande i det här exemplet jag nu kommer skriva:
Jag drar en vild chansning att det är faligare att köra stupfull en gång än att utsättas för passiv rökning en gång [rolleyes]


   
SvaraCitera

jojjoo:

ja men den personen var ju knappast frisk.. det skulle ju säkert lika gärna kunna vara så att killen inte hade fått glass

hur vet du det? man kan bli jääävligt irriterad över att vara röksugen och har man ett instabilt psyke så finns risken att man begår brott i den svåra abstinensvreden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

du har massuppfittat.. droger behöver inte vara olagliga bara för att de är droger HEHE
de som är olagliga brukar på svenska kallas narkotika.. = "knark"
en del läkare skriver dock ut vissa "knarkpreparat" till sjuka personer som behöver det

jag har då aldrig hört talas om nån laglig drog i sverige [shake] förutom i medicinskt syfte då förståss..


   
SvaraCitera

jojjoo:

jag har då aldrig hört talas om nån laglig drog i sverige [shake]

Nikotn, etanol, koffein = dvs alkohol, kaffe, snus och cigaretter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

hur vet du det? man kan bli jääävligt irriterad över att vara röksugen och har man ett instabilt psyke så finns risken att man begår brott i den svåra abstinensvreden.

har man så pass instabilt psyke att man går och knivhugger en vilt främmande människa för att han/hon inte vill ge en cigg så är man väl knappast frisk heller! :O


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Jag drar en vild chansning att det är faligare att köra stupfull en gång än att utsättas för passiv rökning en gång [rolleyes]

Fast nu utsätts de ju oftast för passiv rökning under långa perioder och inte bara en gång.


   
SvaraCitera

Elaka häxan i väster:

Fast nu utsätts de ju oftast för passiv rökning under långa perioder och inte bara en gång.

Jo, jag säger inte att det är inte är farligt att utsättas för passiv rökning, men jämfört med att köra bil stupfull en gång och utsättas för passiv rökning en gång så är nog risken större att något dåligt händer om man kör bil full [rolleyes]


   
SvaraCitera

jojjoo:

har man så pass instabilt psyke att man går och knivhugger en vilt främmande människa för att han/hon inte vill ge en cigg så är man väl knappast frisk heller! :O

nä, missbruk är en sjukdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Nikotn, etanol, koffein = dvs alkohol, kaffe, snus och cigaretter.

aa men är du säker på att det KLASSAS som en drog då? (cigg, snus, koffein osv) jag har då hört att det inte gör det


   
SvaraCitera

Förbjud tobak, alkohol, hårda substanser och inför nolltolerans mot cannabisfjantar.


   
SvaraCitera