Aviseringar
Rensa alla

cis och hetero normativ skolundervisning


Roloch

pommes045:

Fast varför ska undrvisningen bara handla om vissa elever bara för att tex jag har fitta och tänder på andra med fitta ska jag väll också kunna få vara hur man kan ha sex på ett säkert sätt eller?

Inom biologin så pratar man om två kön. Man pratar om hur levande varelser fortplantar sig och i detta fallet var det människan. Hur skulle du förklara att en människa fortplantar sig? Jo en man har sex med en kvinna eller vice versa. Kuk mot kuk och fitta mot fitta fungerar inte. 


   
SvaraCitera

pommes045:

Jag e bäst i hela min klass på läsförståelse

Grattis

pommes045:

jag vet att du skrev att det va från ett biologiskt psepektiv men vafan...

Vafan vadå? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roloch:

Inom biologin så pratar man om två kön. Man pratar om hur levande varelser fortplantar sig och i detta fallet var det människan. Hur skulle du förklara att en människa fortplantar sig? Jo en man har sex med en kvinna eller vice versa. Kuk mot kuk och fitta mot fitta fungerar inte. 

Fast sexualundervisningen ska ju kunna inkludera alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Grattis

Vafan vadå? 

Tack, vafan för att biologiskt e de sämsta som finns


   
SvaraCitera

Inte Jung:

tror inte att säkert sex är något som ingår i undervisningen för tolvåringar, vänta till högstadiets sexualundervisning istället

vi fick läsa om fortplantning redan i 2:an så jo de lär dom få läsa om


   
SvaraCitera

pommes045:

Fast sexualundervisningen ska ju kunna inkludera alla

Och det gör den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:

vi fick läsa om fortplantning redan i 2:an så jo de lär dom få läsa om

I 2an?Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Och det gör den.

Nej det gör den inte


   
SvaraCitera

pommes045:

I 2an?Tardig

ja. 


   
SvaraCitera

pommes045:

Nej det gör den inte

Hur då? För att dom säger att två tjejer/två killar inte kan fortplanta sig?


   
SvaraCitera
Roloch

pommes045:

Fast sexualundervisningen ska ju kunna inkludera alla

Den gör det också! Men du verkar inte förstå vad syftet med biologiundervisningen är! Jag läste själv naturvetenskap när jag gick i gymnasiet. Det handlar om en arts förmåga att fortplanta sig! Inte hur olika personer väljer att könsidentifiera sig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Hur då? För att dom säger att två tjejer/två killar inte kan fortplanta sig?

Nej för att det tex står att "killar har kuk och tjejer har fitta" det stämmer ju inte (iallafall inte på mig) och då känner jag inte att jag får ta del av undervisningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roloch:

Den gör det också! Men du verkar inte förstå vad syftet med biologiundervisningen är! Jag läste själv naturvetenskap när jag gick i gymnasiet. Det handlar om en arts förmåga att fortplanta sig! Inte hur olika personer väljer att könsidentifiera sig...

Fast vår lärare säger att det handlar om sex och hur man har sex säkert 


   
SvaraCitera

pommes045:

Nej för att det tex står att "killar har kuk och tjejer har fitta" det stämmer ju inte (iallafall inte på mig) och då känner jag inte att jag får ta del av undervisningen

De menar biologiskt sett. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Hur då? För att dom säger att två tjejer/två killar inte kan fortplanta sig?

Roloch:

Den gör det också! Men du verkar inte förstå vad syftet med biologiundervisningen är! Jag läste själv naturvetenskap när jag gick i gymnasiet. Det handlar om en arts förmåga att fortplanta sig! Inte hur olika personer väljer att könsidentifiera sig...

En fråga e ni transpersoner eller har ni nån annan läggning än hetero , om den inte e så här nu ju ingen anledning till att skriva om det


   
SvaraCitera