Aviseringar
Rensa alla

CITALOPRAM, HJÄLP!


Ämnesstartare

Tjena!

Jag började med citalopram i december. Den gjorde inte så att jag tappade sexlusten, men jag har inte fått orgasm när jag har haft sex, sen jag började med citalopram.

Jag var deprimerad när jag fick medicinen men nu i efterhand tror jag nog det bara var en höstdepression. Så, jag vill helt enkelt lägga av med medicinen. Så att jag kan få ett normalt liv igen.

Men många säger att det år svårt att sluta, man måste trappa ner för annars får man massa scary shit som extrem huvudvärk, yrsel osv.

Just nu tar jag 20mg, kan någon rekommendera vad jag ska göra? Vet inte vad jag ska säga till läkarna om jag helt plötsligt vill sluta. Skulle vilja sluta själv, utan läkare inblandat men är orolig att det går åt helvete.

Hoppas någon har något tips..

PUSSPUSS


   
Citera

Jag slutade med mina sertralin bara sådär. Visst fick jag lite utsättningssymptom men jag mådde inte så bra under den tiden heller så jag brydde mig inte direkt. Dessutom var det inte så farligt. Biverkningarna i början var tusen gånger värre!

Jag skulle väl egentligen rekommendera att du snackar med en läkare. Antagligen kommer de fixa ett nedtrappningsschema till dig. Kom ihåg att ingen kan tvinga dig att ta tabletterna. Känner du att du mår sämre av att ta dem så ska du inte göra det. Dessutom kan man ju börja igen om det skulle bli värre.

Jag tappade också sexlusten av mina antidepp. Det var nästintill omöjligt att få orgasm, även på egen hand.

Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Jag tappade också sexlusten av mina antidepp. Det var nästintill omöjligt att få orgasm, även på egen hand.

Jag mår ju bra nu, men kan ha mina ångestattacker o må dåligt iallafall med medicinen. Och det med sexlusten är sjukt jobbigt, det blir ju att jag blir att må dåligt av det. Eftersom det är en stor del till min självkänsla så jag vill ju sluta.


   
SvaraCitera

PollyPop:

Och det med sexlusten är sjukt jobbigt, det blir ju att jag blir att må dåligt av det. Eftersom det är en stor del till min självkänsla så jag vill ju sluta.

Jag upplevde det som att medicinen kunde hjälpa mig upp till en viss nivå, sen började jag lida av biverkningarna istället. Om du fortfarande har ångestattacker kanske du ska byta medicin eller få ångestdämpande istället?

Slutade också mycket pga. att sexlusten försvann. Jag upplevde även att det fanns något mellan mig och världen, jag var avtrubbad. Inte alls kul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Slutade också mycket pga. att sexlusten försvann. Jag upplevde även att det fanns något mellan mig och världen, jag var avtrubbad. Inte alls kul.

Jag ska nog sluta, sexet är viktigt! Och så farligt kan det väl inte vara om jag börjar trappa ner från 20mg till 10mg sen försöka ta varannan dag eller liknande?


   
SvaraCitera

PollyPop:

Jag mår ju bra nu, men kan ha mina ångestattacker o må dåligt iallafall med medicinen.

Du kanske ska skaffa en vid-behovs-medicin istället som du tar när du får stark ångest som sedan oxå snabbt går ur kroppen och bara gör en avtrubbad tillfälligt. Så har jag nu, för jag tyckte man blev så avtrubbad av antidepp, man led inte, men var inte jätteglad heller, som att alla starka känslor försvann, både positiva o negativa.


   
SvaraCitera