Aviseringar
Rensa alla

Clearing/Kontonummer


Ämnesstartare

Hej

Jag har tittat runt på internet och får olika svar hela tiden angående clearing och kontonummer. Hur skriver jag in det på korrekt sätt? Jag har swedbank och ska skriva in mitt clearing nummer på en ruta och konto på en annan.

Clearing 8585-5
Konton 945585018-6   


   
Citera

ska du verkligen skriva ut de här, clearingnummer i den lilla rutan överst tror ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte mitt riktiga clearing o kontonummer ^^. Glömde att fråga; ska jag ha med -5 & -6?


   
SvaraCitera

sqhlanvin:
Det är inte mitt riktiga clearing o kontonummer ^^. Glömde att fråga; ska jag ha med -5 & -6?

Ja. 


   
SvaraCitera

sqhlanvin:
Det är inte mitt riktiga clearing o kontonummer ^^. Glömde att fråga; ska jag ha med -5 & -6?

Ja.


   
SvaraCitera

Rätt ska självklart vara: 

Clearingnummer:  85855
Kontonummer:  9455850186

INGA bindestreck i kontonummer!!!

Vanligtvis skriver man in HELA kontonumret (858559455850186) i en nummerföljd!


   
SvaraCitera

swedbanks internetbank brukar inte tillåta mer än 5 tecken i clearingnummer när man skall lägga till konto att överföra till så där kan man skippa bindestrecket, kontonummer är bara att ange som det är skrivet.


   
SvaraCitera

stoner: Vanligtvis skriver man in HELA kontonumret (858559455850186) i en nummerföljd!

Varför skulle man göra det? Bara irriterande för den som skall separera de olika numren sen


   
SvaraCitera

Jungman: Varför skulle man göra det? Bara irriterande för den som skall separera de olika numren sen

Jag har två olika bankkonton. Ett hos SEB och ett hos Skandiabanken och hos både bankerna anger jag bara hela kontonummret som ett enda långt nummer utan mellanslag, bindestreck eller uppdelning clearing- resp kontonummer.
Har föresten ett konto till hos Nordea och jag vill minnas att det är likadant där.


   
SvaraCitera

stoner: Jag har två olika bankkonton. Ett hos SEB och ett hos Skandiabanken och hos både bankerna anger jag bara hela kontonummret som ett enda långt nummer utan mellanslag, bindestreck eller uppdelning clearing- resp kontonummer.
Har föresten ett konto till hos Nordea och jag vill minnas att det är likadant där.

Nåväl, i alla fall swedbank har system att man måste dela på dem, och det blir svårt för kunder där att gissa sig till vad som är vad om man skall betala till någon eftersom antal siffror i numren skiljer sig åt mellan banker


   
SvaraCitera

Jungman: Nåväl, i alla fall swedbank har system att man måste dela på dem, och det blir svårt för kunder där att gissa sig till vad som är vad om man skall betala till någon eftersom antal siffror i numren skiljer sig åt mellan banker

Swedbank är en jävligt knepig bank trots att det är Sveriges största bank för privatpersoner. Jag handlar mycket på Tradera och Blocket och det händer då och då att det inte går att överföra pengar från varken mitt SEBkonto eller Skandiabankskonto. Har tom varit in till Swedbank och kollat så att det är ett fungerande bankkonto och de har bekräftat att kontonummret fungerar men överföring från SEB eller Skandiabanken - no no no no no...


   
SvaraCitera