Aviseringar
Rensa alla

Columbus


när jag skrev "hans dagbok" i skolan använde jag enbart en bok som hette, Cristofer Columbus - Herman Lindkvist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Padda:

Asså jag tror dej, men han hadde 3 armar på riktigt[bigcheers]

Det där är ett påstående som skulle må bra av att styrkas av en seriös källa[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lagom:

Herman Lindkvist

Bah.


   
SvaraCitera

Lallaren från Ibiza:

Det där är ett påstående som skulle må bra av att styrkas av en seriös källa

Jag är sanningen själv, ifrågasätt inte sanningen[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Padda:

Jag är sanningen själv, ifrågasätt inte sanningen[no-no]

Fortsätter du sprida dina infantila lögner skickar jag min attckbög Roger på dig, och då blir det fan inte kul[mad]


   
SvaraCitera

Lallaren från Ibiza:

Fortsätter du sprida dina infantila lögner skickar jag min attckbög Roger på dig, och då blir det fan inte kul

Jag fruktar inte attackbögen roger så vik hädan[badgrin]

Dold text: hahahahaaaaaaa[bigcheers]


   
SvaraCitera

Skrev ett stort arbete om honom förra året. Vad man kan säga är att han var en riktig skitstövel..

Han krävde att han skulle få bli general över oceanien o en massa andra titlar när han ansökte om pengar till resan (hos spanska kungen). Han tog åt sig äran när en ur besättningen såg land första gg, tog befolkningen som sexslavar, dödade dom om de inte fann guld, och på den ön fanns inget guld så det blev många döda... Tog slavar till fånga o skickade flera hundra tusen till europa. När han blivit hemskickad fick han ännu mer hybris och trodde att han skulle frälsa världen i princip. Det finns extremt mkt fakta om honom. Läs boken Upptäckarprofiler, Kaj Hildingson så får du veta det mesta.


   
SvaraCitera

coffz:

även idéer till frågeställningen uppskattas.

när du skrivit färdigt, vänd bara på det du i stora drag kommit fram till så det blir frågor.

fast frågeställningen kan ju vara bra att göra först, annars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

coffz:

Håller på med en uppsats om columbus. någon som sitter inne med extra kunskaper om honom? skulle vara tacksam för snabba svar. ska lämnas in när skolan börjar på tisdag. även idéer till frågeställningen uppskattas.

Jag hittade lite fakta i min Historiabok- hoppas det kan hjälpa:D

Italienaren MR C (förkortning på Columbus) läste i sin ungdom om Marco Polos färd till Kina. Columbus visste att jorden är rund. Han funderade därför på om man lättare skulle nå till Kina och Indien genom att segla västerut över Atlanten. Han fick en karta över detta okända område av en berömd astronom och geograf. Med hjälp av kartan och jordklotets gradnät beräknade han avståndet från Portugal västerut till Cipangu (Japan). Han kom fram till 450 mil. ( I verkligheten är avståndet 1950 mil).

För att skaffa skepp och sjömän till den djärva resan vände sig Columbus först till kungen i Portugal. Kungens rådgivare menade att avståndet var mycket längre än vad Columbus påstod. Därför skulle resan ej kunna genomföras. Columbus fick avslag. Han sökte då stöd hos kungaparet Ferdinand och Isabella i Spanien. Först sa de även nej, men så småningom ändrade sig Isabella och beslöt sig hjälpa grabben.

Columbus fick 2 små kravaller till sitt förfogande och hyrde själv ett större fartyg vid namn Santa Maria och den var knappt 30 meter lång. I augusti 1492 gav han sig i väg med 94 sjömän. Skeppet hann 265 mil på två veckor. Fartyget nådde fram till Sargassohavet där de under några veckor seglade fram genom omväxlande glesa och täta lager av flytande sjögräs.

Efter en månads färd insåg alla att fartygen seglat mer än 450 mil. Så långt, hade Columbus sagt, var mellan Portugal till Japan. Sjömännen blev rädda. De ville kasta Columbus överbord och segla hem. Men i stark medvind seglade de vidare mot västsydväst. De såg allt fler fåglar, grenar på vattnet och en stav snidad med kniv.

Klockan två på natten ropade sjömannen Rodrigo de Trina från fören på skeppet Pinta: Tierra, Tierra!!.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wiii:

Jag hittade lite fakta i min Historiabok- hoppas det kan hjälpa:D

oj riktigt snällt av dig att ta dig tid att skriva ner allt det här!:) men jag har tyvärr redan lämnat in uppsatsen för nån vecka sedan:/ men återigen riktigt snällt av dig 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

coffz:

oj riktigt snällt av dig att ta dig tid att skriva ner allt det här!:) men jag har tyvärr redan lämnat in uppsatsen för nån vecka sedan:/ men återigen riktigt snällt av dig 🙂

Hehe det är lugnt, fan jag missade datumet:P Hur gick det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han var pucktvåa vad gäller att "upptäcka" Amerika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wiii:

Hehe det är lugnt, fan jag missade datumet:P Hur gick det då?

haha 😛 jag tro det gick bra:P inte fått betyg än^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Under resan till (som han trodde) indien lovade han en stor belöning åt den som först såg land. När sedan en matros på båten skrek om att land var i sikte menade columbus att han hade sett land flera timmar tidigare och alltså själv skulle behålla den utlovade belöningen- det snåla svinet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stockholm vaknar långsamt och jag är full igen
Snön hyr ut sin oskuld till hela Kungsholmen
Det känns som när vi kom hit till möjlighetens land
Vi kan följa mina spår hem
Columbus var mitt namn

[cheers]


   
SvaraCitera