Aviseringar
Rensa alla

COOLA BILDER PÅ TIMUR LENK


Ämnesstartare

Vehnk:
Vad gav dig iden till tråden?
En medeltida härförare med mongoliskt påbrå. Härskade i ett imperium som sträckte sig från mindre asien, till indien när det var som störst.

Han hade ej mongoliskt påbrå såvitt jag vet utan det var propaganda att han hade blodsband till djingis khan, hans fru var dock ättling.
Idéen kom bah, har "forskat" en del om honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

inte till iran  och turkiet? eller tänker jag på fel person

Jo, han pöwnade osmanska riket och assasinerna tog över persien efter honom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:
Mindre asien = turkiet, Och det omfattade väl iran, såväl som afghanistan och en bit upp. Men gränsen gick vid indien, omfattade inte indien.

Du kanske tänker på någon av de khanate som uppstod efter djingis död. men de gränsdragningarna skiftade så vilt under en så kort period, över ett så stort område, att de knappt går att hålla koll på.

Han intog delhi, och mogulerna var ättlingar till honom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn: Han hade ej mongoliskt påbrå såvitt jag vet utan det var propaganda att han hade blodsband till djingis khan, hans fru var dock ättling.

Tror mycket riktigt att det inte heller var så. hans fru ska dock ha varit direkt ättling från djingis. Men han var av turkisk ursprung. Och många turkfolk är besläktade med mongolerna.

Järn: Han intog delhi, och mogulerna var ättlingar till honom

Verkar stämma, kollade karta nyss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:
Tror mycket riktigt att det inte heller var så. hans fru ska dock ha varit direkt ättling från djingis. Men han var av turkisk ursprung. Och många turkfolk är besläktade med mongolerna.

Verkar stämma, kollade karta nyss.

De som bydge redstone fort och taj mahal osv, man känner igen lite timurisk arkitektur där. Han var den förste som lyckades inta Delhi och byggde då pyramider av hundratusentals kranium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trodde d skulle vara lenk till tinypic imgur tumblr osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan inget om historia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

Han hade ej mongoliskt påbrå såvitt jag vet utan det var propaganda att han hade blodsband till djingis khan, hans fru var dock ättling.
Idéen kom bah, har "forskat" en del om honom.

Tror fan han var värmlänning alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Tror fan han var värmlänning alltså.

skulle inte bli förvånad alltså, de är kända för deras barbari och blodstörst liksom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

skulle inte bli förvånad alltså, de är kända för deras barbari och blodstörst liksom!

Tycker du skall låta skriva en wermländsk version av Rudbecks Atlantica där du berättar hur saker och ting egentligen ligger till. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varsågod övriga jävla ungdomar, så att ni förstår: 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atlantica


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Tycker du skall låta skriva en wermländsk version av Rudbecks Atlantica där du berättar hur saker och ting egentligen ligger till. 

Den kan heta Gomorrica


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hell timuriddynastin!


   
SvaraCitera