Aviseringar
Rensa alla

CPU Overtemperature error


aristoteles:

Jo självklart kan den bli. Allrahelst då man inte begränsar antalet frames utan låter systemet rita upp så många det bara klarar.

Nej, inte bara för att man saknar kylpasta. Kylpasta är bara till för att hjälpa till att leda värmen till kylflänsen på kylaren genom att ge mer kontakt med processorn.

Utan kylpasta fungerar fläkten och kylningen ändå. Men inte optimalt.

Dock verkar det ju som att du tror att kylningen tappar 75% eller mer i prestanda bara för att kylpastan saknas.


   
SvaraCitera

Xerth:

Ibland så bara stänger min relativt nya (mindre än en månad gammal) dator av sig

Är det inte ganska fail att göra en köpa en dator som överhettas så lätt?


   
SvaraCitera

Chryseus:

Nej, inte bara för att man saknar kylpasta. Kylpasta är bara till för att hjälpa till att leda värmen till kylflänsen på kylaren genom att ge mer kontakt med processorn.

Jag är fullt medveten om vad kylpasta är, jag är inte efterbliven.

Chryseus:

Dock verkar det ju som att du tror att kylningen tappar 75% eller mer i prestanda bara för att kylpastan saknas.

Det beror på omständigheterna, finns det minsta lilla mellanrum är det ju kört, eller om du har en billig kylare som inte slipats ordentligt. Du förstår, om inte kylpastan var nödvändig, skulle den inte användas.


   
SvaraCitera
Xerth
Ämnesstartare

Chryseus:

Öppna den?

Innehållet var en massa runda, genomskinliga bollar av något slag.
Har kopplat in den andra fläkten från komplett men den blir fortfarande överhettad sjukt fort.

aristoteles:

Det beror ju naturligtvis på vilken processor vi talar

Intel iCore 7


   
SvaraCitera

aristoteles:

finns det minsta lilla mellanrum är det ju kört

Då har man monterat den fel.

aristoteles:

eller om du har en billig kylare som inte slipats ordentligt

Då är det fel i produktionen.

En processor som har en kylare som är rätt monterad och som är felfri i övrigt klarar av att kyla utan kylpasta.

Xerth:

Innehållet var en massa runda, genomskinliga bollar av något slag.

Då var det nog bara en sån påse som skulle dra åt sig fukt.


   
SvaraCitera

Chryseus:

En processor som har en kylare som är rätt monterad och som är felfri i övrigt klarar av att kyla utan kylpasta.

Så du tror alltså att kylpasta är till för de som känner för att felmontera sina kylare? Om man nu inte behöver kylpasta, förklara för mig varför det medföljer alla standardkylare? Skulle du montera din egen kylare utan kylpasta?

Chryseus:

Då har man monterat den fel.

Om det inte finns tendens till minsta mellanrum så finns det ju inte heller något användningsområde för kylpasta, så säg mig, varför finns den tror du? Om du tar bort kylpastan från en boxed-kylare och använder den utan så lär inte garantin gälla, undra varför.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Så du tror alltså att kylpasta är till för de som känner för att felmontera sina kylare?

aristoteles:

Skulle du montera din egen kylare utan kylpasta?

Var jag har skrivit det får du gärna citera. Om du inte hittar det så har du svar på din egen fråga.

Har du glömt att utgångspunkten i vår diskussion var hur vida en fläkt utan kylpasta skulle bli så varm så att den automatiskt stängs av?

Nej du, det blir den inte. Testa själv och prova vet jag! Jag garanterar dig att det inte kommer hända. Kylpastan är bara ett hjälpmedel för att leda värmen bättre. Inte för att "täcka" ett mellanrum mellan prollen och kylflänsen. Det är inte vitalt för att processorn inte ska riskera att överhettas och stängas av.

aristoteles:

undra varför

Antagligen eftersom att processorn i snitt kommer ha lite högre temperatur? Hög temperatur sliter på komponenter och de riskerar att gå sönder snabbare.

Nu tjabbar jag inte mer.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Har du glömt att utgångspunkten i vår diskussion var hur vida en fläkt utan kylpasta skulle bli så varm så att den automatiskt stängs av?

Det tror jag absolut att den kan bli, det har nämligen hänt mig själv.

Chryseus:

Nej du, det blir den inte. Testa själv och prova vet jag! Jag garanterar dig att det inte kommer hända. Kylpastan är bara ett hjälpmedel för att leda värmen bättre. Inte för att "täcka" ett mellanrum mellan prollen och kylflänsen.

Jo, om det inte fanns ett mellanrum skulle inte kylpastan fylla något syfte.

Visst det kanske funkar i vissa fall, det beror hur mycket man belastar, och rumstemperaturen och massor av faktorer. Men jag tycker att det är dålig stil av dig som moderator att uppmana folk att utsätta sina processorer för något som kan vara till och med skadligt.

Chryseus:

Antagligen eftersom att processorn i snitt kommer ha lite högre temperatur? Hög temperatur sliter på komponenter och de riskerar att gå sönder snabbare.

Och ändå uppmanar du folk att prova utan?

Om vi tar en snabb titt på problemet. Personens dator stänger av sig för den blir överhettad.

Personen säger att kylaren inte har någon kylpasta.

Vad bör vara det första man testar? Jag skulle iaf testa att applicera kylpasta.

Vad skulle du göra? Hytta elakt med fingret och utbrista i "DET SKA FUNKA UTMÄRKT UTAN KYLPASTA ÄVEN FAST KYLPASTA ALLTID MEDFÖLJER OCH ÄR EN VIKTIGT DEL AV GOD KYLNING OCH DÄRFÖR VÄGRAR JAG TESTA DET, UTAN FÖRSÖKER ISTÄLLET ÖVERTYGA ANDRA OM ATT KYLPASTA ÄR EN ONÖDIG KOMPONENT FÖR ATT SKITA I DEN KOMMER VERKLIGEN ATT LÖSA PROBLEMET!" Eller?


   
SvaraCitera

aristoteles:

det har nämligen hänt mig själv

"klassikern"

aristoteles:

Jo, om det inte fanns ett mellanrum skulle inte kylpastan fylla något syfte.

Kylpastan är till för att sprida värmen jämnt till kylflänsen. Inte för att täcka något "mellanrum".

aristoteles:

Men jag tycker att det är dålig stil av dig som moderator att uppmana folk att utsätta sina processorer för något som kan vara till och med skadligt.

Skall antecknas. Att du aldrig ger dig när någon inkräktar på det område som du är "bäst" på är allmänt känt. Men go for it! Processorer blir överhettade så att de stängs av om man inte använder kylpasta...[zzz]

En liten fråga till dig. Hur ofta byter du kylpasta? Du vet att du ska göra det regelbundet eftersom att den torkar ut efter ett tag och inte alls ger samma effekt som i början? Snarare ger den tvärtom-effekt om den är gammal.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Kylpastan är till för att sprida värmen jämnt till kylflänsen. Inte för att täcka något "mellanrum".

Utan mellanrum skulle värmen spridas jämt förstår du.[wink]

Chryseus:

Skall antecknas. Att du aldrig ger dig när någon inkräktar på det område som du är "bäst" på är allmänt känt.

Det handlar inte om att vinna, jag tycker bara att vore väldigt taskigt om nån kommer på att kylpasta är helt onödigt och därför utsätt för problem. Visst finns det säkerligen scenarion där man klarar sig ok utan kylpasta, men snälla säg inte att det är en garanti. Det kan absolut uppstå problem.

Chryseus:

"klassikern"

Ja förlåt, jag glömde att mina egna erfarenheter inte räknas eftersom att jag inte är mänsklig.

Chryseus:

En liten fråga till dig. Hur ofta byter du kylpasta? Du vet att du ska göra det regelbundet eftersom att den torkar ut efter ett tag och inte alls ger samma effekt som i början?

Det beror på vilken dator det gäller men kanske med ett eller två års mellanrum, och ja jag är medveten om att kylpasta ska bytas ibland för att få full effekt.

Chryseus:

Snarare ger den tvärtom-effekt om den är gammal.

Tror du att laptops använder kylpasta?

Nu kan jag inte tala för alla laptops i världen, men de som jag har demonterat har iaf använt kylpasta. Tror du att tanken var att den skulle bytas? Det tror inte jag. Och inte tror jag att den skulle kylas bättre om jag tog bort den. Men du får naturligtvis tro vad du vill, men snälla ljug inte för andra användare.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Utan mellanrum skulle värmen spridas jämt förstår du.[wink]

Nej. Om du rent tekniskt vet hur en processor fungerar så vet du var värmen alstras ifrån och hur stor denna ytan är i förhållande till själva processorn och kylflänsen.[rolleyes]

Kylpastan hjälper värmen att ledas snabbt till HELA kylflänsen. Men den hade ändå inte överhettats utan kylpasta så som TS beskriver.

aristoteles:

Det kan absolut uppstå problem.

Det kan uppstå problem med alla komponenter hur man än gör.

aristoteles:

Det tror inte jag. Och inte tror jag att den skulle kylas bättre om jag tog bort den.

Du har uppenbarligen aldrig råkat ut för kylpasta som har torkat.

Antagligen eftersom att du aldrig kommit i kontakt med en dator där processorn alstrat så mycket värme så att kylpastan verkligen behövts.

Det är du som sprider lögner och falska nybörjarförhoppningar om att kylpastan ska sänka temperaturen med 30-40 grader.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

aristoteles:

Massa blaha

Läs gärna:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25498
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=578082

Så lär du dig kanske ett och annat om hur värmespridaren på processorn, kylflänsen på kylaren och kylpastan fungerar.

I genomsnitt kan man sänka temperaturen med 5-10 grader med hjälp utav kylpasta. Sen att du inte kan montera en kylare ordentligt och råkar ut för överhettade processorer när du inte använder kylpasta är inte mitt eller TS problem.

'nuff said


   
SvaraCitera

Chryseus:

Kylpastan hjälper värmen att ledas snabbt till HELA kylflänsen. Men den hade ändå inte överhettats utan kylpasta så som TS beskriver.

Kylpastan ser till att flänsen har så bra fysisk kontakt som möjligt till processorna, för annars skulle värmen ledas till de punkter på flänsen som har mest fysisk kontakt. Eller tycker du att det låter helt fel?

Chryseus:

Det kan uppstå problem med alla komponenter hur man än gör.

Japp, och det är ju synd om de problemen skulle bero på att man struntat i kylpastan då det är så enkelt att applicera lite.

Chryseus:

Antagligen eftersom att du aldrig kommit i kontakt med en dator där processorn alstrat så mycket värme så att kylpastan verkligen behövts.

Har du aldrig kört en Athlon xp?

Chryseus:

Det är du som sprider lögner och falska nybörjarförhoppningar om att kylpastan ska sänka temperaturen med 30-40 grader.

Var har jag påstått att kylpasta ska sänka temperaturen med 30-40 grader? Jag skulle uppskatta om du inte sprider lögner om vad jag säger och inte.

Använder du själv kylpasta?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Var har jag påstått att kylpasta ska sänka temperaturen med 30-40 grader? Jag skulle uppskatta om du inte sprider lögner om vad jag säger och inte.

Vet du det förinställda tröskelvärdet för att en modern processor ska stängas av och vet du hur varm en processor blir i idle och full load med dagens referenskylare?

aristoteles:

Har du aldrig kört en Athlon xp?

En Athlon XP stängdes inte av om den blev för varm. Den brann. Jag har haft en egen. Men min kylpasta torkade inte på den heller. Tekniken har utvecklats avsevärt sedan dess.

Btw

Chryseus:

Läs gärna:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25498
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=578082

Så lär du dig kanske ett och annat om hur värmespridaren på processorn, kylflänsen på kylaren och kylpastan fungerar.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Vet du det förinställda tröskelvärdet för att en modern processor ska stängas av och vet du hur varm en processor blir i idle och full load med dagens referenskylare?

Japp. Men jag har aldrig påstått att avsaknaden av kylpasta är roten till alla problem, jag tror snarare att han kan sänka sin processors temperatur om han applicerar kylpasta. Kanske är kylaren felmonterad, kanske är något annat fel, men jag tror inte att lite kylpasta kommer att göra hans liv surare. Jag förstår inte riktigt varför du är så rädd för lite kylpasta?

Chryseus:

En Athlon XP stängdes inte av om den blev för varm. Den brann.

Om man inte kör ett vettigt operativ som sköter den delen, ja.

Chryseus:

Btw

Ärligt talat så är jag inte behov av att läsa det där, jag känner att jag har rätt bra koll redan.

Ok vi avslutar det här nu. Du tycker tydligen att kylpasta inte är nödvändigt och till och med kan vara dåligt, ok då får du tycka det.

Jag däremot ser ett användningsområda för kylpasta och antar att den finns på kylare då man köper dom för att den är bra till nåt.

Så, vi har skilda åsikter, lev med det.[love]


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ärligt talat så är jag inte behov av att läsa det där, jag känner att jag har rätt bra koll redan.

Uppenbarligen inte.[zzz]
Du har väldigt svårt att erkänna att du har fel. Men ok, vi håller här.

aristoteles:

Jag däremot ser ett användningsområda för kylpasta och antar att den finns på kylare då man köper dom för att den är bra till nåt.

Nej, du påstår att en processor överhettas till den grad att den stängs av om man inte använder kylpasta som (enligt guiderna du inte vill läsa och) enligt empiriska undersökningar enbart påverkar 5-10 grader.

aristoteles:

Så, vi har skilda åsikter, lev med det.[love]

Skilda kunskaper*[love]


   
SvaraCitera