Aviseringar
Rensa alla

Crash-course inför högskoleprovet


Ämnesstartare

Tiden för högskoleprovet närmar sig, och även om jag själv inte hade tänkt skriva det nu i vår så tänker jag dela med mig av några tips som hjälpte mig att höja mina poäng från 1.4 till 2.0 förra våren. Innan dess trodde jag inte riktigt att det gick att träna inför det, men det krävdes inte mer än några veckors förberedelser. Ni som nu läser detta kommer att ha bra mycket längre tid på er, så jag förväntar mig att alla som tar sig tid att läsa igenom detta (och tar till sig råden) höjer sig åtminstone några poäng.

Grundläggande
Om det här är första gången du skriver högskoleprovet, gör ett gammalt prov först för att se hur det är uppstrukturerat.
Om det här är 10:e gången du skriver högskoleprovet, gör ett gammalt provförst för att se hur det är uppstrukturerat.

Provet är uppdelat i 5 delar; NOG, DTK, LÄS, ENG och ORD. Alla dessa delar har ett varsitt delprov, och för att vara säker på att höja sina poäng bör man öva på alla dessa delar.

DTK
Har du inte gjort den här delen någon gång innan du skriver provet är du körd. Det är inte en brutalt svår del, men den tar mycket längre tid än man tror att den ska göra. Det är mycket huvudräkning innefattat i denna del, så om du ska öva på något så är det det. Gör gamla prov för att se vilken tidsram du har att röra dig i, och träna sedan upp din huvudräkning så att du blir snabbare på att räkna. Jag tränade dels genom att addera numren på registreringsskyltarna på alla bilar som körde förbi mig varje gång jag var ute och gick. På det sättet kommer man in i det ganska fort, eftersom man måste ha hunnit räkna ut det nya värdet innan nästa bil kommer. Subtrahera vissa nummer med för att träna in den delen. Öva på att uppskatta hur stor del ett visst värde är av ett större värde. Kan du räkna snabbt i huvudet kommer du att kunna höja dig väldigt många poäng på den här delen.

NOG
Detta är mattedelen, och det handlar mer om att lära sig att tänka på ett speciellt sätt än att just vara så värst duktig på matte. Du måste kunna applicera matematiska formler, och du kan finna i princip alla de formler du behöver kunna här och här.

Jag tränade mest inför denna del genom att göra gamla provdelar, men några dagar efter att jag gjort provet hittade jag den här sidan. (Missa inte att du kan trycka på ”Nytt prov”, och då få ett… ja… ett nytt prov). Om du lär dig formlerna, samt gör så pass många testprov att du känner att du kan applicera dem så kan du vara helt lugn inför den här delen med.

Tillägg
Många fel man gör på den här delen är verkligen fel som man kan bli helt galen på sig själv över att man gjorde. Ofta är det någon liten grej man inte tänkte på. En del av mig skulle vilja säga att NOG-delen består till typ 80% av kuggfrågor. Det bästa rådet jag kan ge är att först markera i häftet vad ditt första svar skulle vara, och sedan läsa igenom uppgiften igen. Var fruktansvärt kritisk mot ditt första svar, och försök att hitta sånt som motbevisar det svaret. Ofta kommer man på vad man först gjorde fel då, för oftast är den första instinkten fel.

Ett ganska bra sätt att öva på är att klicka på länken som jag bifogade (eller ta ett gammalt prov) och skriva ned dina svar på ett papper. Rätta sedan provet, och kolla upp de du skrev fel på. Försök sedan att lista ut vad det var du gjorde fel. Gör så flera gånger, tills du har det sättet att kritisera i ryggmärgen. Då kommer du att kunna göra det tillräckligt snabbt för att hinna med alla frågor, men ändå vara noga på varje fråga. Om du får tid över, så gå tillbaka och läs om de frågor som du var osäker på.

ORD
Inte helt otippat ordkunskapsdelen. Enligt min förra svenskalärare är det denna del som flest failar på, så det säger sig självt att man kan höja sitt totalpoäng rätt mycket om man blir bättre på den här delen. Det bästa sättet är såklart att regelbundet läsa böcker, och slå upp de ord man inte kan, men det skulle du ha tänkt på tidigare. 😛 Här kommer en snabbkurs iaf.

Svenskan har många ord som börjar på för-, ge-, och be-. Några av de här orden kommer i princip alltid med på ord-delen, så skaffa fram en ordbok och gå igenom alla ord som börjar på för-, be- och ge-. Kan du läsa lite latin, grekiska och franska är det skitbra, men jag tvivlar på att du hinner lära in tre nya språk på några månader. [rolleyes]

Läs igenom minst en bok när du övar (bra inför LÄS-delen med), och slå genast upp alla ord du inte har full koll på när du stöter på dem. Sedan kan du såklart gå igenom en ordlista och markera alla ord du inte kan (jag gjorde det på hela a-delen och halva b-delen). Vill du påskynda inlärningen kan du spela in när du läser upp alla orden, samt deras betydelser, och sedan spela upp ljudfilen när du sover/sitter på bussen/joggar/[insert random exercise].

Också inför den här delen finns det internetsidor som kan hjälpa dig.
Här och här.

LÄS
Också precis vad det låter som.
Innan jag började öva inför provet i våras läste jag sådana texter väldigt långsamt, och innan jag läste gick jag alltid igenom frågorna så att jag skulle veta vad jag letade efter. Av någon anledning trodde jag att det var det bästa sättet. Det är verkligen inte det. Den här gången försökte jag istället att snabbt läsa igenom hela texten, utan att stanna upp, och vänta med att titta på frågorna tills jag hade läst klart texten. Jag höjde mig från runt 10 poäng till 18 poäng på den här delen (kommer inte helt ihåg hur många poäng det var), och då var jag ändå klar ca 10 minuter innan provtiden var slut. Då var det bara den andra gången någonsin jag testade den tekniken.

Läs den här artikeln om snabbläsning, och gör sedan två gamla prov. Se vilket sätt som passar bäst för dig.

Träna sedan på att läsa artiklar i metro eller någon annan tidning, och försök att återberätta för dig själv vad artiklarna handlade om.

ENG
Sist, men bara näst minst (tidsmässigt) har vi engelska-delen. Ja… vad kan man säga. Läs engelska texter och träna dig på att snabbt komma in i att tänka på engelska. Träna på engelska prepositioner. Typ här t.ex.
Inför de längre texterna kan du öva på samma sätt som inför LÄS-delen. Läs engelska artiklar på internet (om du inte har tillgång till någon engelsk tidning, och försök återberätta för dig själv vad texterna handlar om.

Det finns en övningssida här, men förlita dig inte enbart på den sidan när du övar. Den berör bara en del av provet.

Slutligen
Det vanliga. Om du är osäker på en fråga, markera den och gå tillbaka senare. Det är inte värt att missa en massa frågor för att få rätt på en fråga, och ofta så blir det lättare att lösa frågan när du kollar på den en andra gång, utan att känna stress över alla frågor som kommer efteråt. Öva varje dag. Sov ordentligt innan provet. Ta med både snabba och långsamma kolhydrater (bananer är bra), och ät i varje paus. Gå på toaletten i pausen med, för det är inte kul att försöka koncentrera sig när man har en urinblåsa som är sekunder ifrån att explodera. Inhandla energidryck, ifall du bli akut trött (det kommer du troligtvis att bli så småningom), och ha med dextrosol eller något liknande om ditt blodsocker sjunker snabbt. Lite varning på det bara, för om du börjar äta druvsocker måste du fortsätta att äta det kontinuerligt med några minuters mellanrum för att inte komma in i en blodsockerdal rätt som det är.

Ja… vad mer kan jag säga? Kan man annat än förundras över min godhet som sammanställt detta åt er? Det enda tack jag kräver är er totala underkastelse. [smile]

Lycka till. [cheers]

Edit
Iavhé aka Mad World bidrar med dessa länkar
ny-times - engelska artiklar
DTK-förberedelser


   
Citera

Länken funkade inte. =(
Men f.ö riktigt bra skrivet. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oooop:

Länken funkade inte. =(

Säg vilken så ska jag fixa.

oooop:

Men f.ö riktigt bra skrivet. [y]

Hoppas att det kommer till användning för de som läser. [smile]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Ja… vad mer kan jag säga? Kan man annat än förundras över min godhet som sammanställt detta åt er? Det enda tack jag kräver är er totala underkastelse. [smile]

Haha [bigsmile]

Men tack så jättemycket! Verkligen en bra tråd. Att du kunda höja dig så mycket som från 1.4 till 2.0 gör mig hoppfull. Hur mycket övade du mellan de två proven?


   
SvaraCitera

Dhagor:

Säg vilken så ska jag fixa.

Tänkte på dom 2 i början av din text men dom verkar funka nu så. [y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knepig:

Men tack så jättemycket! Verkligen en bra tråd. Att du kunda höja dig så mycket som från 1.4 till 2.0 gör mig hoppfull.

[smile]

Knepig:

Hur mycket övade du mellan de två proven?

Ja.. det var nog den sista månaden innan det andra provet tror jag.

oooop:

Tänkte på dom 2 i början av din text men dom verkar funka nu så. [y][y]

Ok. Gött. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra initiativ!

Dhagor:

Det finns en övningssida här, men förlita dig inte enbart på den sidan när du övar. Den berör bara en del av provet.

Ett tips ifall man vill lära sig engelska och kanske framförallt vill bredda sitt ordföråd är att läsa ny-times, det är så att deras artiklar är utrustade med en ordbok som är kopplat till varje ord i artiklarna. Så om det är något man inte förstår är det bara att dubbelklicka på ordet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

DTK

Efter att jag gjorde HP och failade totalt på just DTK hittade jag den här sidan som jag tyckte var bra och hjälpfull, återstår att se om den ger något resultat bara =)

http://www.provtips.com/hogskoleprovet_dtk.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Iavhé aka Mad World:

Ett tips ifall man vill lära sig engelska och kanske framförallt vill bredda sitt ordföråd är att läsa ny-times, det är så att deras artiklar är utrustade med en ordbok som är kopplat till varje ord i artiklarna. Så om det är något man inte förstår är det bara att dubbelklicka på ordet!

Oh, riktigt bra ju. [smile]
Klistrar in det i topic.


   
SvaraCitera

Dhagor:

.

Du är alltid godhjärtad och det är något som är ovanligt numera, håll fast vid det. Det är faktiskt inte många som har den sortens egenskap mot "främlingar", men du verkar vara hjälpsam av dig själv. Om alla hade en sådan egenskap...[sad] Du borde få nobelpriset för det.[smile]

Anledningen till att jag skriver det här är att du alltid gör "nyttiga" trådar som kan vara hjälp för oss alla och som dessutom tar en del av din tid. Du är helt enkelt bäst!
[love]


   
SvaraCitera

Iavhé aka Mad World:

dubbelklicka på ordet!

Oj, den hemsidan var ju skitbra.

Tack![y]


   
SvaraCitera

Bra tråd[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh, jag önskar jag hade tid:( kommer iofs ändå inte gå på universitetet nästa år... så jag får väl bara skaffa mig erfarenheten i år och sen får jag öva till i höst eller i vår när jag ändå kommer lida av pluggbrist[rolleyes]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Crash-course inför högskoleprovet

Först och främst - mycket, mycket bra initiativ!

Vet för övrigt inte om du länkade sidan, men här finns interaktiva övningsprov från åren 1998, 1999 samt 2004.

Nåväl, jag gjorde nyss 1999 års HP och jag fick hyfsat (>50% rätt) på alla delar utom NOG där jag bara fick tre rätt av 22. Jag tyckte faktiskt att det kändes rätt bra, men tydligen inte. Hur gör man för att förstå det som efterfrågas? Jag har tagit till mig dina ord om vikten av att kunna applicera formler på rätt ställen och det är min idé, men hur går det till i praktiken på själva provet?

Hinner man (får man? är det nödvändigt?) skriva upp det man vet och den information man får reda på, för att först i stort sett lösa uppgiften och sedan välja ut vilket/vilka/inga av informationsalternativen som krävs för att lösa uppgiften? Lite luddig fråga, men jag hoppas att det förstås vad jag menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahad:

Du är helt enkelt bäst!

Naw, tack. [blush][love]

Irrelevante:

Jag har tagit till mig dina ord om vikten av att kunna applicera formler på rätt ställen och det är min idé, men hur går det till i praktiken på själva provet?

Många fel man gör är verkligen fel som man kan bli helt galen på sig själv över att man gjorde. Ofta är det någon liten grej man inte tänkte på. En del av mig skulle vilja säga att NOG-delen består till typ 80% av kuggfrågor. Det bästa rådet jag kan ge dig är att först markera i häftet vad ditt första svar skulle vara, och sedan läsa igenom uppgiften igen. Var fruktansvärt kritisk mot ditt första svar, och försök att hitta sånt som motbevisar det svaret. Ofta kommer man på vad man först gjorde fel då, för oftast är den första instinkten fel. Hm... jag borde ha tagit med det här i topic. Det är faktiskt det svåraste med den delen.

Iaf. Gör så här när du övar nästa gång. Klicka på länken som jag bifogade (eller ta ett gammalt prov) och skriv ned dina svar på ett papper. Rätta sedan provet, och kolla upp de du skrev fel på. Försök sedan att lista ut vad det var du gjorde fel. Gör så flera gånger, tills du har det sättet att kritisera i ryggmärgen. Då kommer du att kunna göra det tillräckligt snabbt för att hinna med alla frågor, men ändå vara noga på varje fråga. Om du får tid över, så gå tillbaka och läs om de frågor som du var osäker på.

Irrelevante:

Hinner man (får man? är det nödvändigt?) skriva upp det man vet och den information man får reda på, för att först i stort sett lösa uppgiften och sedan välja ut vilket/vilka/inga av informationsalternativen som krävs för att lösa uppgiften?

På det där häftet man får utdelat menar du?
På det häftet får du skriva precis vad du vill, så länge du inte tar med det ut ur lokalen. Iom tidsbristen kan det vara bra att skriva så kortfattat som möjligt dock. 😛


   
SvaraCitera