Aviseringar
Rensa alla

Crosstrainer eller löpband??


Ämnesstartare

Vad får man ut mest "motion" på så att säga.. mest kalorier och fettförbränning på:

Crosstrainer eller löpband??


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Crosstrainer tror jag i&med att du aktiverar armarna på ett annat sätt ( fler muskelgrupper) [wink]


   
SvaraCitera
rbn
 rbn

Desto fler och större muskelgrupper = desto större energiförbrukning.

Men allt är ju relativt, det du orkar stå och hålla på med så lång tid som möjligt och så intensivt som möjligt är vad som i längden kommer förbruka mest energi. Både Crosstrainer och löpning är bra energiförbrukare.

Själv tycker jag Crosstrainer är otroligt tråkigt medan jag älskar löpning, men det är ju jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du bara kollar på maskinens "så här mkt kalorier har du bränt" så bränner du mer på crosstrainern men det är ju relativt,samma nivå på båda maskiner betyder inte att de är lika jobbigt egentligen. Jag kör ct då min nuvarande vikt och ryggproblem inte gynnar mina hälar,knän eller rygg på ett löpband.

iof...inför tävling står jag inte på löpband ändå,det är bara kass (min åsikt.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Löpning är bätte när du vill få upp konditonen medans crosstrainer är bätte vid fettrbränning, eftersom du aktivere mer muskelgrupper och du får större fett - och energi förbrukning.

Löpning sliter mer än vad crosstrainer gör och ct är även grymt bra för uppvärmning[smile]

Det bästa är att sätta på dig en puls mättare med kcal räknare, för det kan vara olika till person till person.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera