Aviseringar
Rensa alla

CSN? dispens


Ämnesstartare

Hej,

någon här som har erfarenhet av att ha sökt dispens för CSN (högskolestudier)? Jag väntar nu på att en handläggare ska kolla på min ansökan. Jag är fett nervig. Det känns som att det är så sjukt subjektivt, att jag kanske har oturen att min ansökan hamnar hos någon... som inte är till min fördel. jag har nämligen flera vänner som sökt dispens, två av dem av ungefär samma anledning, de hjälptes även åt att skriva sina personliga brev. En fick ansökan godkänd - en inte.

Vad har i för erfarenheter?

(Kan tillägga att jag söker dispens pga byte av program)


   
Citera

Dispens för vad mer exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Dispens för vad mer exakt?

Dispens för att mitt första år gick kasst, hade valt helt fel. Trodde jag skulle klara det, men det gick åt helvete. Lite av min oro ang csn bottnar i att jag inte har något intyg, fast jag under den här tiden mådde väldigt dåligt i och med att jag inte klarade studierna - vilket i sin tur gjorde att studierna gick ännu sämre. Jag har en känsla av att CSN är ganska hårda med det här med intyg.

Nåja, i vilket fall har jag nu bytt program. Jag klarade min första 15 hp-kurs och väntar nu på tentaresultat från en tenta jag skrev för en vecka sedan.

Läste på CSN:s hemsida att man kan söka dispens om man byter program. Jag gjorde inte det direkt, det kändes fel att göra eftersom jag inte visste hur det skulle gå. Nu känner jag verkligen att jag har hittat rätt och funnit studievana/motivation.

Fett jobbigt :C Har haft lite sparade pengar men de börjar ta slut nu, kommer inte kunna gå kvar om de inte godkänner min ansökan :C


   
SvaraCitera

anemic:

Fett jobbigt :C Har haft lite sparade pengar men de börjar ta slut nu, kommer inte kunna gå kvar om de inte godkänner min ansökan :C

Förstår jag, har aldrig haft problemet dock så vet inte hur det brukar funka med sådana ansökningar. Du får hoppas på det bästa helt enkelt 🙂 I värsta fall får du väl försöka skaffa något jobb och plugga deltid, vilket tyvärr heller inte är det enklaste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Förstår jag, har aldrig haft problemet dock så vet inte hur det brukar funka med sådana ansökningar. Du får hoppas på det bästa helt enkelt 🙂 I värsta fall får du väl försöka skaffa något jobb och plugga deltid, vilket tyvärr heller inte är det enklaste.

Ja, man får hoppas på att det löser sig. Jag har sökt massvis med jobb! Didn't get shit. :C Det finns faktiskt en hel del jobb att söka här. Det är ju långt ifrån mycket, men finns en del som olika sorters försäljare, kassapersonal, folk till produktion. Är ju inte direkt ett toppjobb men jag skulle ta vad som helst. Har inte fått något dock som sagt.

Fan vad jag mår kasst just nu. Blir ansökan inte godkänd så måste jag hoppa av. Det känns sjukt ruttet, för jag har verkligen hittat rätt utbildning för mig. Den här insynen i hur bra valet verkligen passar mig, har ju inte csn heller... sux


   
SvaraCitera

anemic:

Det finns faktiskt en hel del jobb att söka här. Det är ju långt ifrån mycket, men finns en del som olika sorters försäljare, kassapersonal, folk till produktion. Är ju inte direkt ett toppjobb men jag skulle ta vad som helst. Har inte fått något dock som sagt.

Få någon att se över ditt CV och personliga brev kanske då? Be om hjälp på arbetsförmedlingen, skicka runt till kompisar osv. Märkte själv att jag fick bättre respons när jag själv fintrimmade mitt personliga brev lite 🙂 Har man inte så mycket arbetslivserfarenhet så måste man hävda sig mer än de som har en massa punkter på sitt CV.

anemic:

Fan vad jag mår kasst just nu.

Försök att inte tänka på din ansökan, utan ta det när du fått resultat. Skulle du få ett avslag så kämpa istället med att få jobb så du kan studera på deltid. Allt går att lösa 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har man inte så mycket arbetslivserfarenhet så måste man hävda sig mer än de som har en massa punkter på sitt CV.

Ja man måste ju det. Ska nog gå till arbetsförmedlingen, men det känns inte helt hoppfullt :C

Buddah:

Allt går att lösa 🙂

Nästan. 🙂 Tack så mycket. Det är fett svårt att låta bli att oroa sig men jag ska försöka 🙂 [love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror helt på vilken handläggare. Jag fick inte ens bidrag/lån när det fattades ett ynka poäng. Medan en av mina kompisar som det fattades 70% av poängen för fick direkt utan något tjaffs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Beror helt på vilken handläggare. Jag fick inte ens bidrag/lån när det fattades ett ynka poäng. Medan en av mina kompisar som det fattades 70% av poängen för fick direkt utan något tjaffs.

Blaaaah. 🙁 Det jag trodde, det beror helt på vem ens ansökan hamnar hos. Nåja, svaret borde komma denna veckan iaf, :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Beror helt på vilken handläggare.

Och motivation :P?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Och motivation :P?

Min motivation till varför det beror på handläggaren? Att en person som hade mindre poäng än mig fick bidrag direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Min motivation till varför det beror på handläggaren? Att en person som hade mindre poäng än mig fick bidrag direkt.

Det har ju att göra med _varför_ man har mindre poäng. Sen så har det att göra med om det är första året man läser. Första året är CSN extra snälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det har ju att göra med _varför_ man har mindre poäng. Sen så har det att göra med om det är första året man läser. Första året är CSN extra snälla.

Båda två läste första året och ingen hade postat något personligt brev. Så nej, de gjorde det faktiskt helt utan orsak. Det enda så skiljde oss åt var poängen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Båda två läste första året och ingen hade postat något personligt brev. Så nej, de gjorde det faktiskt helt utan orsak. Det enda så skiljde oss åt var poängen.

Såpass. Osis, överklaga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Såpass. Osis, överklaga?

Ville inte göra det, för då var jag tvungen att ge ut min kompis. Då hade jag sabbat för honom. Fast det är fixat nu iaf.


   
SvaraCitera