Aviseringar
Rensa alla

csn-skuld


Ämnesstartare

för första gången titta jag efter vad jag är skyldig csn

det var typ 60 000, efter denna termin är det 100 000

tänk att det blir så mycket ändå. jag kommer nog studera 7 år till! tänk vad mycket det blir då!!

brukar ni titta vad ni är skyldiga
tänker ni på att ni lever på lånade pengar


   
Citera
Ämnesstartare

Artie:

jag kommer nog studera 7 år till! tänk vad mycket det blir då!!

Vad fan läser du egentligen??! :S:S:S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Vad fan läser du egentligen??! :S:S:S

jag ska bli doktor
och måste plugga naturbehörighet först


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

jag kommer nog studera 7 år till! tänk vad mycket det blir då!!

Nä, man får ju bara för fem år, så så mycket blir det ju inte [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maxtiden hos csn är väl 6 år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

110K ska jag tydligen betala tillbaka!
Tänker på att jag levt på lånade pengar men att jag nu (förhoppningsvis) kommer att leva på intjänade pengar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir bara så här bara av att tänka på det -> [cry]
Det är tur jag har ett år till på mig att vinna på lotto


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

jag ska bli doktoroch måste plugga naturbehörighet först

Man får väl låna högst i 6 år eller liknande?

Hur vet du att du kommer komma in efter basåret om jag får vara oförskämd att fråga? (meningen låter dryg men det är inte så den är menad)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Nä, man får ju bara för fem år, så så mycket blir det ju inte

Dan_the_ironman:

Man får väl låna högst i 6 år eller liknande?

man får två eller tre år för gymnasiestudier beroende på om man har behörighet från gymnasiet, 5,5 eller 6 för högskolestudier.

Dan_the_ironman:

Hur vet du att du kommer komma in efter basåret om jag får vara oförskämd att fråga? (meningen låter dryg men det är inte så den är menad)

hur vet du att jag tror mig veta det?
lät det som jag förväntar mig komma in på en gång? det gör jag inte, jag jobbar några år emellan om det är så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

hur vet du att jag tror mig veta det? lät det som jag förväntar mig komma in på en gång? det gör jag inte, jag jobbar några år emellan om det är så.

Artie:

(meningen låter dryg men det är inte så den är menad)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte riktigt hamnat i det studiet ännu. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

(meningen låter dryg men det är inte så den är menad)

nej, jag läste det, men även om jag inte tolkar den drygt så tolkar jag den som du uppfatta det som jag förväntar mig att kommma in på en gång efter basåret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte, är också skyldig en del.. Tror inte det är värt det, som sagt, idén med studier är ju att skuldsätta folk, så att de är tvugna att jobba

vill ej vara en del av det

borde ta ett jobb, investera min valuta i riktiga pengar, eventuellt fortsätta studera och hoppas på hyperinflation [bigcheers]


   
SvaraCitera

Saken är att om man har någon nytta av det man läser så är det inget man behöver tänka på egentligen. Om man har möjlighet att bo hemma så är det förstås en fördel. Själv ångrar jag mig lite att jag började studera på annan ort, då jag lika gärna kunnat studera hemma exempelvis, 150k i sjön.

Å andra sidan kan man tänka såhär. Att betala av en 500-lapp per månad när man har jobb, känns ju som pengar man ändå inte kommer att märka av alls. Antar att majoriteten slänger det tiodubbla på trams-saker ändå på en månad.

Tickstart:

vet inte, är också skyldig en del.. Tror inte det är värt det, som sagt, idén med studier är ju att skuldsätta folk, så att de är tvugna att jobba

Indeed, fast jobba gör ju alla ändå, så tvungen blir man ju iallafall. Så man kan ju se det som ett tidsfördriv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

nej, jag läste det, men även om jag inte tolkar den drygt så tolkar jag den som du uppfatta det som jag förväntar mig att kommma in på en gång efter basåret

Undrade mest om det hänt något innom intagningen, har typ hört att en ny skola skulle öppnas och att intaget där var lite lägre men vet inte om jag missuppfattat. Annars har jag typ hört att de får lotta ut platser.


   
SvaraCitera