Forumet - D80 problem

D80 problem

93 0 13
Min D80 är på service!

och jag har fått reda på att felet inte täcktes av garantin och att de skulle kosta 4000kr att fixa ![chocked] har haft kameran i ett halv år

satt upp mina objektiv och har en köpare på ett av objektiven som vill köpa

Är de värt att fixa kameran eller ska jag skita i de och sälja objektiven och köpa en ny kamera från blocket eller nå liknade för pengarna ?
Jag skulle kräva ut garantin i allafall, fabriksgaranti ska gälla i princip allting som du själv inte gjort.

Om du reklamerar inom 6 månader är det dessutom inte du som behöver bevisa att felet fanns från början utan säljaren, så om du haft den mindre än 6 månader ska de gå på garantin.

Annars, ring din konsumentvägledare, dom brukar kunna säga exakt... och om du sen ringer den som sålt den och säger att du varit i kontakt med konsumentvägledaren som säger att du har rätt så brukar säljarna backa.
Issen:

Jag skulle kräva ut garantin i allafall, fabriksgaranti ska gälla i princip allting som du själv inte gjort.

Om du reklamerar inom 6 månader är det dessutom inte du som behöver bevisa att felet fanns från början utan säljaren, så om du haft den mindre än 6 månader ska de gå på garantin.


Kan skriva problemet: Tappade den på nyårsafton alltså riktigt i början när jag köpt den men de hände inget med den då. Men service gubbar som öppnat kameran sa att de kommit splitter bitar från en fall skada vilket inte är nåt garantin täcker men jag tycker de är konstligt att felet visar sig så mycket senare eftersom jag tappat den eller något liknade sen dess

Spana också in:

KevinTheKevin:

Men är de någonting som funkar ? Vad ska man annars säga att hade hänt transportskada?


Spelar ingen roll, du behöver bara säga att det var så, det är inte upp till dig att bevisa eller spekulera i varför. Jag vet dock inte efter hur lång tid det är dom som ska bevisa eller du, tror det är 6 månader.
Issen:

Spelar ingen roll, du behöver bara säga att det var så, det är inte upp till dig att bevisa eller spekulera i varför. Jag vet dock inte efter hur lång tid det är dom som ska bevisa eller du, tror det är 6 månader.


Har haft den i 5månander upptäckte jag nu. Så antagligen får jag ringa till butiken och säga att jag tror att de är transport skada
KevinTheKevin:

Har haft den i 5månander upptäckte jag nu. Så antagligen får jag ringa till butiken och säga att jag tror att de är transport skada


Om du redan pratat med dom äre smartare att prata med din konsumentvägledare först, och se till att du står på dig när du ringer sen.

Bara säga att den har funkat tills nu, och att du inte har någon aning om varför det är splitter i den... det är inte din sak att spekulera i, och att du inte tappat den eller något.