Forumet - däck?

däck?

3292 0 31
Behöver köpa 2 st. (egentligen bara 1, men lika bra med 2 antar jag) nya vinterdäck till min bil, så sitter o kikar lite på nätet... Har lite problem att förstå vad jag ska leta efter för storlek bara! Ett alternativ vore väl förstås att gå ut och titta på vad det står på däcken, men ifall någon här inne vet så vore det trevligt att slippa gå ut i kylan just nu :)

Det står såhär i mitt registreringsbevis:

Däckdimension, bak
175/65 R14 82H


Det är det enda som står! Jag undrar vad däckdimension fram är då O.o kan man ta för givet att det är samma?

...men sen under övriga tekniska data står det längst ner:

Alt däckdimension 185/60 R14 82H 185/60 R14 82H
Alt däckdimension 5.50 J 14 - 36 6.00 J 14 - 36
Limefruit:

Behöver köpa 2 st. (egentligen bara 1, men lika bra med 2 antar jag)


Helst fyra samtidigt men två är okej. Aldrig endast ett!
Limefruit:

175/65 R14


Kommer du ihåg från teorin vad siffrorna betyder? [smile]
175 är däckets bredd i mm.
65 är däckets profilhöjd i procent av däckbredden.
14 är innerdiametern i tum, alltså fälgens ytterdiameter
Limefruit:

Det är det enda som står! Jag undrar vad däckdimension fram är då O.o kan man ta för givet att det är samma?


Mm det brukar det alltid vara. Om du har olika fälgar fram är det däremot större risk/chans att det är olika däckdimensioner...
Limefruit:

185/60 R14


Är alltså ett lite "plattare" däck. Anses av många som snyggare men är dyrare och stötigare.

Men om du åker till en däckfirma så kollar ju de och byter och allt...
Tackar :)

Myksa:

Om du har olika fälgar fram är det däremot större risk/chans att det är olika däckdimensioner...


De ser i allra högsta grad likadana ut tycker jag! :)

Jag har två väldigt fina däck, ett som är helt okej och ett som ser ut som... ja, jag vet inte... mönsterdjupet är helt okej men det saknar nästan dubbar och jag upptäckte en massa små sprickor i det (bar upp dem från källaren o in i bagageutrymmet igår).

Myksa:

Men om du åker till en däckfirma så kollar ju de och byter och allt...


Ja, kruxet är att jag fortfarande har bilen ståendes med sommardäck för att jag inte hade tid att byta dem innan kylan slog till, och nu är det ju så kallt som det är, men snart måste jag besiktiga bilen också :/ så inte tal om några långfärder i alla fall! Egentligen borde jag nog byta dem själv om inte det blir bättre väglag tills dess!

Spana också in:

Limefruit:

mönsterdjupet är helt okej men det saknar nästan dubbar och jag upptäckte en massa små sprickor i det (bar upp dem från källaren o in i bagageutrymmet igår).


Men det kanske klarar besiktning i alla fall? Eller att åka till däckfirma med.
Men det är nog billigare att komma till däckfirman med hjulen avtagna från bilen - då slipper ju de göra det.
Limefruit:

Egentligen borde jag nog byta dem själv om inte det blir bättre väglag tills dess!


Men du kan inte själv byta däcken på fälgen. I så fall får du låna annan bil och åka med hjulen och byta däck på en firma...
Miramithe:

varför alla 4? de e ju 2 som "slits" lite mer ju.


Vill helst ha lika slitna, lika gamla och likadana däck runt om.
Miramithe:

vill ja men de e mkt man vill,


Myksa:

Helst fyra samtidigt


...
Miramithe:

spelar ju inte egentligen någon större roll


Gör en jäkla skillnad för vägegenskaper.
Miramithe:

bästa däcken fram


Jag har mest hört bästa bak från diverse TV-program, körskolelärare och teoriböcker.
Fast jag har även hört bästa fram så jag tror inte något är helt rätt.
Miramithe:

tips gå in på bythjul.com, slå in registreringsnummer så kommer de upp vilka olika alternativ de finns...


nice! 175/65R14 står det på alla alternativ :)

Myksa:

Men du kan inte själv byta däcken på fälgen. I så fall får du låna annan bil och åka med hjulen och byta däck på en firma...


ja fan :/ sant... jag köper väl inte direkt nya fälgar förstås... får väl då sätta på de kassa däcken, sen köra med den till en däckfirma o få de nya monterade där.

Myksa:

Men det kanske klarar besiktning i alla fall?


kanske, beror nog på hur noga de kollar ;)

Myksa:

Vill helst ha lika slitna, lika gamla och likadana däck runt om.


jag lovar, två av däcken är jättefina ^^
har i och för sig funderat på om detta kan vara ett alternativ
http://www.jh-bil.com/dack.html

Myksa:

Jag har mest hört bästa bak från diverse TV-program, körskolelärare och teoriböcker.
Fast jag har även hört bästa fram så jag tror inte något är helt rätt.


Ja Bäst Bak fick vi lära oss... men på mammas tid hette det visst "bäst däck där bilen driver"
Myksa:

Jag har mest hört bästa bak från diverse TV-program, körskolelärare och teoriböcker.
Fast jag har även hört bästa fram så jag tror inte något är helt rätt.


fram är mest logiskt, där styr man. driver bilen framåt (förutsatt att det är en framhjulsdriven bil) 60% av bromsverkan tar fram...

Myksa:

Gör en jäkla skillnad för vägegenskaper.


om man har ett par däck som gått en säsong och ett par nya så spelar de ingen större roll. så mkt på frestar man inte däcken när man kör. men om man har ett par helt nya och ett par som är 2 mm kvar på så är de ju skillnad, men men
Miramithe:

sen kan du ju kolla på blocket om du vill ha ett par billiga begagnade däck som iaf klarar att köra på. vad är det för bil btw? och är det vinterdäck du ska ha?


ja, funderar på att försöka dra med mig pappa till bilskroten, står på deras hemsida att de säljer begagnade vinterdäck för 300:- om de har några inne. Blocket är väl förstås ett alternativ, men det är nog svårt att bara köpa 2 st där.

det är en Renault Mégane och det är dubbdäck jag kikar efter :)
Limefruit:

ja, funderar på att försöka dra med mig pappa till bilskroten, står på deras hemsida att de säljer begagnade vinterdäck för 300:- om de har några inne. Blocket är väl förstås ett alternativ, men det är nog svårt att bara köpa 2 st där.

det är en Renault Mégane och det är dubbdäck jag kikar efter :)


ja klart alternativ är det, men om man ska ha vinterdäck tycker jag att man ska satsa på nya runt om. men de kanske inte allas budget tillåter, åker du mkt på vintern så helt klart nya däck runt om.
Miramithe:

ja klart alternativ är det, men om man ska ha vinterdäck tycker jag att man ska satsa på nya runt om. men de kanske inte allas budget tillåter, åker du mkt på vintern så helt klart nya däck runt om.


mja, råd har jag väl, men inte högsta prio :) kör inte så värst mycket, och eftersom 2 av däcken är såpass fina känns det helt enkelt lite onödigt :P
Limefruit:

mja, råd har jag väl, men inte högsta prio :) kör inte så värst mycket, och eftersom 2 av däcken är såpass fina känns det helt enkelt lite onödigt :P


okej okej, hur gamla är däcken då?
lilla flicka att busköra så att 2 blir dåliga och 2 jättefina xD
med tanke på att du haft bilen stått tills nu så kan du ju inte köra så mkt xD
Miramithe:

okej okej, hur gamla är däcken då?
lilla flicka att busköra så att 2 blir dåliga och 2 jättefina xD


[badgrin] jaaa, dumma dumma mig :-O
vet inte hur gamla de är, äldre än maj 2007 i alla fall för då köpte jag bilen :P

Miramithe:

med tanke på att du haft bilen stått tills nu så kan du ju inte köra så mkt xD


ne precis [ops] fast jag har lånat morsans en del [blush] åter; dumma dumma mig.
Limefruit:

[badgrin] jaaa, dumma dumma mig :-O
vet inte hur gamla de är, äldre än maj 2007 i alla fall för då köpte jag bilen :P


haha ja okej, så att de gamla däcken inte är torra och tappar dubben när du åker sen....

Limefruit:

ne precis [ops] fast jag har lånat morsans en del [blush] åter; dumma dumma mig.


okej okej ja, så kan man ju oxå göra att låna morans bil xD haha dum och dum vet jag inte, onödigt att slita på båda bilarna och bättre att du kanske åker med den än att sätta på de dåliga däcken på din bil och säga "ääh jag köper nya sen" och kör osäkert med dåliga däck...
Limefruit:

ja fan :/ sant... jag köper väl inte direkt nya fälgar förstås... får väl då sätta på de kassa däcken, sen köra med den till en däckfirma o få de nya monterade där.


Men då tar de betalt för att hissa upp bilen, ta bort hjulen, sätta dit de nya och hissa ner igen. Kommer du dit med bara hjulen blir det billigare.
Limefruit:

jag lovar, två av däcken är jättefina ^^
har i och för sig funderat på om detta kan vara ett alternativ
http://www.jh-bil.com/dack.html


Om de har så låter det ju väldans bra. Krockar ju många med fina däck också... [smile]
Miramithe:

fram är mest logiskt, där styr man. driver bilen framåt (förutsatt att det är en framhjulsdriven bil) 60% av bromsverkan tar fram...


Men om du bromsar in och har dåliga däck bak och de släpper... en sladden du får skickar bilen i sidled antingen in i mötande trafik eller något vid vägkanten. Om du ska krocka så ska det helt klart vara en frontalkrock!
Det är ett argument jag har läst. Understyrt är okej men när baken kommer flygandes då är dina chanser betydligt mindre...
Myksa:

Men om du bromsar in och har dåliga däck bak och de släpper... en sladden du får skickar bilen i sidled antingen in i mötande trafik eller något vid vägkanten. Om du ska krocka så ska det helt klart vara en frontalkrock!
Det är ett argument jag har läst. Understyrt är okej men när baken kommer flygandes då är dina chanser betydligt mindre...


inte riktigt rätt med dagens abs och antisladdsystem... man kan hålla bilen rak om man styr upp den och möter sladden, vilket man lär kunna om man kör gammal bil. men men är ju från bil till bil och som bilförare väljer man vart man ska ha däcken, jag har abs så jag har bättre fram om jag skulle haft 2 taskiga och 2 bra.
Miramithe:

varför alla 4? de e ju 2 som "slits" lite mer ju.


säger bara 4-hjuls drift!!!!!!!!!!!
och man skall ha friktionsdäck inte några jävla dubbar!!!!!!
dubbar e bara bra på is friktionsdäck går bra på de mesta + nästan alla som kör dubb bor i stora städer där de aldrig e is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DÅLIGT[n][n]
Myksa:

Men om du bromsar in och har dåliga däck bak och de släpper... en sladden du får skickar bilen i sidled antingen in i mötande trafik eller något vid vägkanten. Om du ska krocka så ska det helt klart vara en frontalkrock!


Jag skulle ha bästa däcken fram på min kärra (framhjulsdriven), eftersom jag har handbroms, och rycker lite lätt när det understyr. Nu köpte jag 4 nya däck i höstas, så framdäcken är lite mer slitna än bakdäcken just nu (vilket sker naturligt).

På en bakhjulsdriven skulle jag nog ha bästa däcken fram då med, eftersom det är där man styr, och det är lättare att kontrollera och häva en sladd med bakhjulsdrift. Har man bra grepp fram så går det mesta att ordna upp med bakdelen.

Men jag har lärt mig att bästa däcken ska sitta bak, mest pga orsaken som Myksa skrev. Men det skiter jag i.