Aviseringar
Rensa alla

Dämpa ångest


Mollymaj:

varför måste du äta så himla mkt, vem äter så ofta?
Räcker det inte med 3 mål om dan?

Stopp där! Hon behandlas för en ätstörning, och kan ha varit underviktig. Då måste man ha mat i magen dygnet runt, annars kollapsar man. Äter man inte enligt det matprogrammet krävs det näringsdrycker och/eller sondmatning och det är ingen höjdare...


   
SvaraCitera

Mårran:

Hon behandlas för en ätstörning, och kan ha varit underviktig. Då måste man ha mat i magen dygnet runt, annars kollapsar man. Äter man inte enligt det matprogrammet krävs det näringsdrycker och/eller sondmatning och det är ingen höjdare...

Förlåt [sad]
det var inte meningen att låta stroppig, jag bara undrade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Känner du dig inte lite typ skylldig när du spyr:O?Jag menar alla människor som har lagt ner tid på dig:(

Jo .. men gör det ändå [tard]

Mollymaj:

varför måste du äta så himla mkt, vem äter så ofta?Räcker det inte med 3 mål om dan?

Jag vet, det är skitmkt, men dom tycker tydligen jag behöver det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

joof:

Jo .. men gör det ändå

Ah aja jobba på så klarar du det nog:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har flera olika sätt att dämpa ångesten efter mat. Det är inte lätt, men det kan funka. Jag försöker tänka att jag behöver maten. Jag jag blir trött och att det är farligt för kroppen att inte äta. Jag tänker på alla hemska biverkningar man får av farligt låg vikt. Jag tänker på hur mycket anorexian har förstört i mitt liv,och att jag ska äta för att få tillbaka det. Jag tänker också, även om det är svårt och jag inte riktigt tror på det, att varför vill jag egentligen vara så smal? Varför är det så viktigt vad jag väger. Om jag skulle dö imorgon, skulle jag då ligga och tänka minuterna innan jag dog "Jag var i alla fall smal, jag fick inte ut något av mitt liv, men jag dör i alla fall smal". Nej, jag tror att jag skulle tycka att jag had prioriterat fel saker i mitt liv. Livet är till för att levas! Ha kul och vara lycklig, det handlar inte om hur man ser ut. Ibland funkar det att tänka såhär, men jag måste anstränga mig mycket. Lycka till[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du ska äta saker som inte får dig att känna så mkt ångest. t.ex. grönsaker och sånt. och inga mängder (jag vet att du inte kommer äta mängder men det kommer kännas så i början.) börja med att äta små tuggur i början och sen, med tiden, kommer du kunna äta lite mer utan att känna så mkt ångest. det var så jag gjorde. nu äter jag ordentligt men ibland kan jag få den känslan om jag äter lite för mkt, och då försöker jag bara äta lite mindre nästa dag. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har man en ätstörning om man får skuldkänslor när man äter ibland?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honeyrose:

Har man en ätstörning om man får skuldkänslor när man äter ibland?

Vet inte om det hör till tråden, men en ätstörning kan ju te sig olika. Det kan kanske vara början till en, men en ätstörning ter sig oftast lite brutalare än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tomhand:

Vet inte om det hör till tråden, men en ätstörning kan ju te sig olika. Det kan kanske vara början till en, men en ätstörning ter sig oftast lite brutalare än så.

Jag menar att man kan få ångest och skuldkänslor när man äter glass tex... jag får alltid det nu för tiden för jag är rädd att gå upp massa i vikt


   
SvaraCitera

honeyrose:

jag får alltid det nu för tiden för jag är rädd att gå upp massa i vikt

Det är faktiskt ganska vanligt, att bry sig om vikten är inte sjukligt.
Dock beror det ju såklart på vilket plan din rädsla befinner sig. Kombinerar du den dessutom med fler små-sjuka beteenden bör du nog prata med någon.


   
SvaraCitera

Gummiband är grejen. Smäll ett gummiband mot handleden, det gör så ont att du kommer att tänka på annat. Completely harmless men effektivt


   
SvaraCitera

joof:

Håller på att "behandlas" för en ätstörning och har därför fått en plan för vad jag ska äta. Förut åt jag knappt något alls och nu måste jag äta frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål så det är en väldigt stor förändring jämfört med förut.

Stackars dig [sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera