Aviseringar
Rensa alla

Därför är ateism det enda alternativet för en förnuftig och moralisk människa


Razor:

Om du bara visste hur många människor och hur ofta de ljuger för sig själva, och då syftar jag inte på religion, då skulle du kanske tycka att det är fullt mänskligt och svårt att komma bort från. Det är för de flesta smärtsamt att se sanningen...och därför lever vi i en så irrationell värld.

haha det är ju precis vad han skriver.. att religion accepteras är ju något som ger alla möjliga föreställningar utrymme 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: Håller med, min uppfattning är att agnostiker ofta är något man väljer att kalla sig av rädsla för att felaktigt bli stämplad som rasist/fördomsfull/inskränkt/hatisk/arrogant/etc. Det är PK-alternativet.

Ja, ett sätt att visa vördnad för något som ingen har rätt att kräva att du ska visa vördnad för.


   
SvaraCitera

rik vit tjej: haha det är ju precis vad han skriver.. att religion accepteras är ju något som ger alla möjliga föreställningar utrymme

Jo jag vet men jag tror inte att man kan kringgå det. Människan är i dess nuvarande utvecklingsfas beroende av tröstande tankar och fantasier som prioriteras framför sanning och fakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Om du bara visste hur många människor och hur ofta de ljuger för sig själva, och då syftar jag inte på religion, då skulle du kanske tycka att det är fullt mänskligt och svårt att komma bort från. Det är för de flesta smärtsamt att se sanningen...och därför lever vi i en så irrationell värld.

Om fler människor försökte göra något åt allt lidande istället för att rättfärdiga det genom religion och andra vanföreställningar, så kanske världen hade blivit lite bättre och lättare att uthärda?


   
SvaraCitera

var å en e saliga på sin tro 😎


   
SvaraCitera

Razor: Jo jag vet men jag tror inte att man kan kringgå det. Människan är i dess nuvarande utvecklingsfas beroende av tröstande tankar och fantasier som prioriteras framför sanning och fakta.

anledningen till att allt är så dåligt att vi är beroende av tröstande inbillning är att vi låter allt vara dåligt när vi nöjer oss med tröstande inbillning


   
SvaraCitera

Razor:

Det har jag inte skrivit heller. Många ateister tvingar sig också på religiösa människor genom att försöka rasera deras tro.

jag är inte ateist utan buddhist.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Om fler människor försökte göra något åt allt lidande istället för att rättfärdiga det genom religion och andra vanföreställningar, så kanske världen hade blivit lite bättre och lättare att uthärda?

Utan tvekan, men går det att motivera människor till detta utan att referera till en Gud med ett syfte för existensen? Många verkar bli förvirrande och tomma inombords när de ska behöva forma sin egen tro, sin egen mening med livet. De flesta vill välja en färdig tro, förmodligen p.g.a. lättja.


   
SvaraCitera

Anura: jag är inte ateist utan buddhist.

Okej, hur länge har du varit det?


   
SvaraCitera

Razor:

Utan tvekan, men går det att motivera människor till detta utan att referera till en Gud med ett syfte för existensen? Många verkar bli förvirrande och tomma inombords när de ska behöva forma sin egen tro, sin egen mening med livet. De flesta vill välja en färdig tro, förmodligen p.g.a. lättja.

varför kan inte folk bli buddhister istället. där finns de ingen gud men man kan finna tröst där med.


   
SvaraCitera

Razor:

Okej, hur länge har du varit det?

hela livet.


   
SvaraCitera

forma sin egen tro? man kan uppdatera sig kring olika hypoteser och väga dem emellan om det intresserar en, men det behöver inte vara speciellt viktigt


   
SvaraCitera

Anura: varför kan inte folk bli buddhister istället. där finns de ingen gud men man kan finna tröst där med.

För att det också är en tro som inte är bevisad genom vetenskap.

Anura: hela livet.

Okej. Är Dalai Lama förebilden? Har du läst någon av hans böcker?


   
SvaraCitera

Razor: För att det också är en tro som inte är bevisad genom vetenskap.

Ja, men precis. Hellre buddhism då. Det finns ju ingen gud där.

Razor: Okej. Är Dalai Lama förebilden? Har du läst någon av hans böcker?

Är inget större fan utav honom :p


   
SvaraCitera

rik vit tjej: forma sin egen tro? man kan uppdatera sig kring olika hypoteser och väga dem emellan om det intresserar en, men det behöver inte vara speciellt viktigt

Alla har en tro om verkligheten. Vi baserar det mesta av den tron på vetenskapens forskningsfynd, men det är fortfarande en tro och inget vetande eftersom vetenskapen inte är 100% säker på någonting.


   
SvaraCitera