Aviseringar
Rensa alla

Därför är främlingsfientliga rasister.


Ämnesstartare

Anarkandi:

Många där är ju minst lika kritiska till "svennars" kultur och religion.

Jaha, än sen då?

Anarkandi:

Samtidigt bidra vi båda till varandra, medans svenskar ofta är stela och håller sig till sig själva finns det många invandrare som är öppna, pratsamma, kramvänliga, och det känns bra att det är så.

Personligen finner jag invandrare som oftare fientligt inställda och hotfulla. Men det kanske skiljer sig från stad till stad.

Anarkandi:

Få människor flyttar från sitt land.

Nej, det är faktiskt ganska många som ut och invandrar.

Anarkandi:

Visste du att tusentals afrikaner dör som försöker simma över medelhavet, tycker du, rent etiskt sett, att de afrikaner som lyckas ta sig över ska skickas tillbaks i jollar?

Ja, har de inga flyktingskäl så är det väl klart att de ska tillbaka.

Anarkandi:

Även om världen är byggd på nationalism, så går vi i motsatt riktning just nu, och håller på att kapa de flesta nationalistiska band då vi anser att de är orimliga.

Jo, i vissa länder (sverige mfl) gör man väl det. Men det verkar ju som att långt ifrån alla tycker att det verkar vettigt. Det har ju också lett till minskad trygghet inom våra gränser.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ja, och 50% består av finnar, och 60-70% av nordbor. Så din siffra är lite missvisande.. De 5% du pratar om är alla från mellanöstern, krigsdrabbade länder som vi släpper in. En väldigt låg siffra.

Gör om, gör rätt.

Anarkandi:

Visste du att tusentals afrikaner dör som försöker simma över medelhavet, tycker du, rent etiskt sett, att de afrikaner som lyckas ta sig över ska skickas tillbaks i jollar? Utan röda korsets arbete där hade siffran varit mycket högre.

Stämmer den siffran ifrågasätter jag dessa afrikaners intelligens.

Anarkandi:

Däremot är invandrare ett så lamt begrepp, man klumpar in 5,991 miljarder människor i samma begrepp och tror att det stämmer för alla?

Gaah, antingen är jag dum och tolkar meningen fel eller är det du som är dum. Jag tror knappast det finns någon som räknar alla som inte bor i Sverige som invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är ju sjävklart att det är rasistiskt. Allt man neagtivt man säger om andra raser är rasistiskt. Men sen hur seriöst,grovt eller allvarligt det är, gör det till en annan fråga...


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Stämmer den siffran ifrågasätter jag dessa afrikaners intelligens.

Det där fick mig att skratta.[cool]


   
SvaraCitera

Jonte6:

Det där fick mig att skratta.

Åt mig, eller med mig? [cute]


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Åt mig, eller med mig? [cute]

Med dig!


   
SvaraCitera

isteche:

Men det är ju sjävklart att det är rasistiskt. Allt man neagtivt man säger om andra raser är rasistiskt. Men sen hur seriöst,grovt eller allvarligt det är, gör det till en annan fråga...

Du är fel ute. Se skillnaden mellan främlingsfientlighet och rasism.

"Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra."

"Främlingsfientlighet, även xenofobi (från grekiskan), uttryck för rädsla och/eller fientlig attityd mot personer av annan etnicitet."

Jonte6:

Med dig!

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

"Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra."

"Främlingsfientlighet, även xenofobi (från grekiskan), uttryck för rädsla och/eller fientlig attityd mot personer av annan etnicitet."

Ja men att man gör en uppdelning av raser måste väl komma från en rädsla. Att man inte kan klara av att nån annan kan va på samma nivå eller kanske till och med lite högre. Så måste man trycka ner dem.

Igentligen så är det här en sak fråga upp till var och en, men så tycker jag i alla fall.


   
SvaraCitera

isteche:

Ja men att man gör en uppdelning av raser måste väl komma från en rädsla. Att man inte kan klara av att nån annan kan va på samma nivå eller kanske till och med lite högre. Så måste man trycka ner dem.

Främlingsfientlighet behöver inte härstamma från rädslan eller uppdelningen av raser?

isteche:

Att man inte kan klara av att nån annan kan va på samma nivå eller kanske till och med lite högre. S

Har svårt att tro att detta ens skulle vara i närheten av att vara den vanligaste orsaken till att vara främlingsfientlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Har svårt att tro att detta ens skulle vara i närheten av att vara den vanligaste orsaken till att vara främlingsfientlig.

Så vad är det då?

Skicka gärna en Wikipedia länk i fall du tycker de sku va lustigt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Främlingsfientlighet behöver inte härstamma från rädslan eller uppdelningen av raser?

Kanske inte helt, men en stor anledning. Ja men jesus, se dig runt, tänk!


   
SvaraCitera

isteche:

Kanske inte helt, men en stor anledning. Ja men jesus, se dig runt, tänk!

Jag ser mig runt varje dag. Jag tänker varje dag, och min uppfattning är att jag stör mig på majoriteten invandrare, att de är otrevliga och beter sig allmänt oacceptabelt. Detta är min personliga uppfattning förstås, inget jag kan hänvisa några källor på.

Men rädd för dem? Nej, inte ett dugg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Men rädd för dem? Nej, inte ett dugg.

Jo, det är ju därför du kritiserar dom. Du tycker att dom e farliga för samhället. Det måste betyda att du bryr dig om samhället. Och då måste du va rädd för dem. Då menar jag inte att du sitter o gråter i ett hörn. Utan att du somsagt tycker att dom beter sig illa, och är dåligt samhället där du lever i. Om du är rädd för samhället, så e du ju rädd.

Jo, jag kanske skulle kunna skriva samhället nåra mer gånger, men jag orka inga. God natt!


   
SvaraCitera

isteche:

. Du tycker att dom e farliga för samhället. Det måste betyda att du bryr dig om samhället. Och då måste du va rädd för dem. Då menar jag inte att du sitter o gråter i ett hörn.

Nej, jag är inte rädd på något sätt? Mina åsikter och uppfattningar i det här fallet är ju helt och hållet egoistiska, och jag är inte rädd för någonting. Jag tycker bara det vore skönare för min del att inte ha dem runt mig.

På så sätt lär du märka skillnaden mellan främlingsfientlighet och rasism, hoppas jag i alla fall.

God natt på dig.


   
SvaraCitera

TZ Arietis:

http://www.sverigemotrasism.nu/templates/svNormal____2565.asp

En intressant text om ämnet.

Rofl! [bigsmile]


   
SvaraCitera