Aviseringar
Rensa alla

Därför demonstrerar vi i Salem!


Ämnesstartare

När Daniel Wretström dödades var Sveriges nazistiska rörelse i spillror. En upptrappad våldsvåg (mordet på Björn Söderberg, polismorden i Malexander) från deras sida mötte en våg av motstånd och interna splittringar slog deras rörelse i spillror. Daniels död var precis vad den nazistiska rörelsen behövde. Martyrer är en viktig del inom nazistisk ideologi och minnesstunderna blir ett effektivt sätt att rekrytera.

Salemfonden som arrangerar marschen är en frontorganisation för Info14. Den kända nazisten Robert Vesterlund var redan första året konferencier och info14:s inflytande över ”sorgemarschen” har bara vuxit sig starkare. De första åren definierades av enighet men under de senaste åren har bilden av splittring blivit det bestående. Info14 har med tiden gjort arrangemanget till en egen tillställning. Det är ingen sorgemarsch eller minnesstund det handlar om, det är den organiserade nazismens viktigaste rekryteringstillfälle.

Varje år har antifascister protesterat mot marschen som kommit att bli en viktig samlingsplats för den fascistiska rörelsen. Olika strategier för att stoppa marschen har provats med olika resultat. Men vikten av att inte låta dem stå oemotsagda är egentligen det viktigaste. Även om massprotesterna från det tidiga 90-talet inte känns troliga idag så är vårt motstånd lika viktigt. Att ge nazisterna en dag eller en gata är farligt nog då det i sig riskerar att normalisera deras samhälleliga närvaro.

Vi har lärt oss att vi inte kan lita på stöd från höger i antifascistiskt arbete. Deras motstånd mot fascism sträcker sig sällan länge än till skrivbordsstadiet och det är inte där fascismen föds eller blir farlig. Det är på gatorna och i människors vardag slagfältet ligger och det är där fascismen hittar sin styrka och gror sin hatpropaganda.

Trots ökande repression och hårdnat medieklimat har våra protester fortsatt och vår kamp för att få bort fascisterna från gatorna pågår fortfarande. Vår kamp är densamma nu som i 1930-talets Tyskland eller under Spanska inbördeskriget. En stark fascistisk rörelse är ett hot mot hela arbetarrörelsen, därför är arbetarrörelsens motstånd så viktigt.

Vi är i Salem inte för att vi tycker det är roligt att frysa eller att tjafsa med polisen utan för att vi tror på en annan värld. Vi är i Salem inte för att fysiskt konfrontera nazister utan för att stå upp för vår rätt att kämpa för ett annat samhälle. Vi är i Salem inte för vi tror att nazister är onda utan för att kunna föra vår politik.

Vi ses imorgon kamrater. Ta med varma kläder och minnet av Kulturhuset Cyklopen.


   
Citera

Vadå ett annat samhälle?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och vem är det som spammar egentligen??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonte6:

Och vem är det som spammar egentligen??

Jag blev avstängd av Stringburka i 3 dagar på inga grunder alls så jag har rätt att spamma! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men du klagar på mig när jag startar trådar som hör till samma ämne. Vad gör du själv liksom? Men det kanske går i linje med dina åsikter, att bara vissa har rätten att föra fram sina åsikter medan andra ska förbjudas.


   
SvaraCitera

Om ni inte gör det för att slåss och förstöra, varför inte demonstrera en annan dag då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla vet att de är där för att leka huliganer. Asdor och hans gäng får en fet kick av att bråka. Kolla bara hur han uppviglar till våld för det som hände med den där fackfamiljen eller var det var, nu vill han få det till att alla som går i salem står bakom mordbrand. Inte fan bryr han sig det minsta om den drabbade familjen, men det ger en fin anledning till att gå ut och slåss lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyst nu smånazister och njut! Den tar sig efter en minut!

Partisaner!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att nazisterna måste bemöts när de visar sitt fula och våldsamma nylle ute på gatorna. Att vända ryggen till problemet kommer sluta med att man får en kniv i ryggen.

Salemmarschen är arrangerad av nazister och de som deltar i marschen är nazister. Nazisterna som arrangerar är dömda våldsbrottslingar.. besök http://www.salemfonden.se för mera information om nazisterna bakom Salemmarschen.


   
SvaraCitera

asdor:

.

Ska du iväg och leka att du gör en skillnad i livet istället för att inse att du är inte värd någonting och världen skulle inte märka om du dog?
Dold text: Stämmer för alla btw


   
SvaraCitera

Att ge någonting uppmärksamhet är naturligtvis det bästa sättet att stoppa det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Ska du iväg och leka att du gör en skillnad i livet istället för att inse att du är inte värd någonting och världen skulle inte märka om du dog?

Divinator:

Dold text: Stämmer för alla btw

Haha sant.

Viljans Triumf:

Att ge någonting uppmärksamhet är naturligtvis det bästa sättet att stoppa det

Ja inte har det hjälpt att låta nazism växa i tysthet....


   
SvaraCitera

asdor:

Ja inte har det hjälpt att låta nazism växa i tysthet....

Och för övrigt är jag trött på att du referar till ett gäng efterblivna idioter som nazister. Sluta glorifiera dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar inte heller nazism, men även nazister har rätt att existera i ett demokratiskt samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Jag gillar inte heller nazism, men även nazister har rätt att existera i ett demokratiskt samhälle.

Någon som fattar vad demokrati går ut på.


   
SvaraCitera