Aviseringar
Rensa alla

Dagens konfirmationer


Ämnesstartare

Tycker verkligen det är sjukt att så många ungdomar konfirmerar sig (kristet) utan att lära sig någonting om kristendomen och inte behöver gå till kyrkan över huvud taget. Är ju helt sjukt att man kan åka på ett läger och leka, dansa osv. utan att man behöver lära sig någonting. Vill man sjunga, dansa, rida w/e finns det läger för det men detta borde absolut inte ersätta konfirmationen som är kristen och därmed handlar om kristendomen.

Jag gick själv till en präst i ett kapell och diskuterade kristendomen och livsfrågor 2 h varje vecka i ett år, 12 ggr till kyrkan och fick lära mig diverse saker t.ex. trosbekännelsen utantill. Dessutom åkte vi på två läger som antagligen var lika långa tillsammans som ett av dessa oseriösa "konfirmationsläger" är, vilket just gick ut på att sjunga kristna sånger, möta nya människor och delta i diverse aktiviteter - vilket mer var en kul grej i själva konfirmationsläsningen. Absolut ingenting som skulle kunna ersätta besök i kyrkan, kunskap om kristendomen eller alla oändliga timmars diskuterande med prästen.

Jag tycker kort sagt att det är skandal att man kan genomgå en kristen konfirmation utan att ha haft någon vidare kontakt med religionen. Är man inte kristen behöver man inte konfirmera sig, men är man det, eller är osäker och tror att konfirmationen kan hjälpa en att hitta Gud, bör man genomgå en gedigen konfirmation och inte något oseriöst läger.


   
Citera
Ämnesstartare

Dom flesta jag känner som konfirmerat sig gör det bara för att få några slags presenter, inte för att dom tror på gud...
själv är jag inte kristen eller går i nåt slags läger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men Svenska Kyrkan är ju lite för sund, grå och liberal i sin approach, hade jag varit religös hade jag ju velat varit med i nån lite mer engagerad religös organisation, gärna nån med "brigader" i namnet. Organiserad religion ska vara mer wacko annars tappar jag intresset. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

utan att lära sig någonting om kristendomen och inte behöver gå till kyrkan över huvud taget.

Öh, vad baserar du det på? Du verkar ha missförstått vad lägrena går ut på.[rolleyes]

Jag konfirmerades på ett läger men innan dess möttes vi två helger och talade, första helgen fick vi en Gudstjänstbok och förväntades gå på minst 20 Gudstjänster tror jag det var samt skriva om dem (t.ex. vad predikan handlade om, vilka psalmer som sjöngs...). På lägret hade vi morgonbön och kvällsbön samt andakter, på söndagar hade vi självklart Gudstjänster.

Lekarna du nämner är lekar som behandlar kristendom på olika vis, vi hade bibelskola dagligen och dessa innehöll aktiviteter som teater då man skulle spela upp delar av Bibeln...

Meningen med konfirmationsläger är att konfirmeras och när man konfirmeras utbildas man i den kristna tron, så att säga.

Vem har lurat i dig det du skriver? Har du endast läst om lägrena och antagit att man inte gör något kristet eller känner du någon som varit med om "okristen kristen" konfirmation? [rolleyes]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

dazed_and_confused:

Men Svenska Kyrkan är ju lite för sund, grå och liberal i sin approach

Gillar att folk som inte har någon kontakt med SvK uttalar sig?
Det beror helt på församling.

Säger bara Kista Churchlife, vi är grymma.[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jaha? Varför ska du bry dig om andra? Det skadar väl knappast dig?

Om något så bevisar det vilken jävla skämtreligion kristendomen är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Gillar att folk som inte har någon kontakt med SvK uttalar sig?
Det beror helt på församling.

Nja min mormor är kyrk-någonting (heter det värd?) så lite kontakt har jag men det känns lite som kristendomens svar på Socialdemokraterna, boring. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nja min mormor är kyrk-någonting (heter det värd?) så lite kontakt har jag men det känns lite som kristendoms svar på Socialdemokraterna, boring. [zzz]

[bigsmile][bigsmile]

Beror som sagt en hel del på vilken församling.^^
Men ah, lite fjantig är SvK.[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Beror som sagt en hel del på vilken församling.^^
Men ah, lite fjantig är SvK.[cute]

Mm whatever happend to Åke Green? [sad][shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Mm whatever happend to Åke Green? [sad][shake]

Haha. Usch.[bigsmile][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Du verkar ha missförstått vad lägrena går ut på.

Du verkar inte ha förstått att jag syftar på konfirmationsläger och endast konfirmationsläger.

Imoon:

Vem har lurat i dig det du skriver?

Vem har lurat i dig att det inte existerar konfirmationsläger som i stort sett endast går ut på att delta i aktiviteter som inte har med kristendomen att göra?

Imoon:

känner du någon som varit med om "okristen kristen" konfirmation?

Jag vet flera.

Imoon:

Jag konfirmerades på

Och det är givetvis inte de typerna jag pratar om. Ifall du läser mitt inlägg igen förstår du nog att jag syftar på dem där man knappt lär sig någonting och inte behöver gå till kyrkan osv.

dazed_and_confused:

Men Svenska Kyrkan är ju lite för sund

Tycker det skulle vara dåligt med en osund kyrka.

Mattias94:

Dom flesta jag känner som konfirmerat sig gör det bara för att få några slags presenter, inte för att dom tror på gud...

Det första tycker jag är rätt omoget, men det andra kan jag ändå acceptera. Man behöver inte redan ha en stark tro för att konfirmera sig utan kan under konfirmationsläsningen få hjälp med att hitta Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Tycker det skulle vara dåligt med en osund kyrka.

Är man religös ska man väl vara det i nån som står för religionen och dess tankar osv, inte någon grå, jämnställd, tolerant jävla sellout-kyrka. [shake]
Lite färg tack. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte varför folk vill konfirmera sig. Verkar jättetöntigt oavsett om man är kristen eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har så rätt! Om man nu vill konfirmera sig, så ska man fan göra det för att man är intresserad av kristendomen, eller för att man helt enkelt redan är kristen. Om man bara tar det hela som en kul grej, så är det helt poänglöst. Hur det faktiskt går till när man konfirmerar sig har jag ingen aning om, och jag kunde inte bry mig mindre egentligen.

Imoon:

Gillar att folk som inte har någon kontakt med SvK uttalar sig?

Det krävs inget geni för att se att Svenska Kyrkan, som helhet, är väldigt liberala i jämförelse med många frikyrkor och sekter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

inte någon grå, jämnställd, tolerant jävla sellout-kyrka. [shake]

[love][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Fattar inte varför folk vill konfirmera sig. Verkar jättetöntigt oavsett om man är kristen eller inte.

Amen! Bara töntar som konfirmerar sig!


   
SvaraCitera