Aviseringar
Rensa alla

Dålig lön och förmåner?


Ämnesstartare

Tjena

Fick lite lön idag och påmindes hur dålig lön man har, och inga förmåner har man heller. Har en timanställning med 95:- i timmen och jobbar inom IT, har ganska varierade allt till allo arbetsuppgifter på ett litet företag.

När jag behöver köra i tjänsten har jag min egen bil, har bara min privata dator på jobbet.

Vad kan/bör man kräva av arbetsgivaren för att maximera det lilla man får? Vad gör man för att få den lilla ekonomin man har att funka?

Får ut max 10-11 000 efter skatt...

Tips?


   
Citera

mittFejt:

Tips?

Vad gör du?
Vad gör att du ska ha mer lön?
Kan du byta arbetsgivare?


   
SvaraCitera

är du värd mer lön så får du mer


   
SvaraCitera

Du får naturligtvis ersättning för omkostnaderna för bilen hoppas jag om företaget inte har en firmabil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Vad gör du?
Vad gör att du ska ha mer lön?
Kan du byta arbetsgivare?

EDIT: Jobbar med webbutveckling som huvudsak, programmerar även C#. Men mina huvudsakliga arbetsuppgifter är webbprogrammering och webbdesign.

Har fått erbjudande från en annan arbetsgivare på 120Kr i timmen men eftersom jag måste pendla väldigt mycket om jag skulle byta jobb så går det ganska jämt ut i slutändan.

Men det känns ju ganska surt att få 25kr i timmen mindre där jag är nu. Sen så har alla andra som har timanställning samma lön som mig, men varför ska man vara lika dåligt betald som alla andra?

Det finns ju inte många inom IT som har under 20k Netto.

Tycker ju att man borde kunna kräva en arbetsdator eller få ersättning för att man använder sin egen?

KamikazeTomten:

Du får naturligtvis ersättning för omkostnaderna för bilen hoppas jag om företaget inte har en firmabil.

Japp, får milersättning.


   
SvaraCitera

mittFejt:

Har fått erbjudande från en annan arbetsgivare på 120Kr i timmen men eftersom jag måste pendla väldigt mycket om jag skulle byta jobb så går det ganska jämt ut i slutändan.

Vad har du för andra jobb i närheten? Det är ändå bra vid en löneförhandling. Jag har fått erbjudande hos ett annat företag som kan erbjuda mig blaha... men nämn inte lönen då du kan uppfattas som girig.

mittFejt:

Men det känns ju ganska surt att få 25kr i timmen mindre där jag är nu. Sen så har alla andra som har timanställning samma lön som mig, men varför ska man vara lika dåligt betald som alla andra?

För din chef är snål?

mittFejt:

Det finns ju inte många inom IT som har under 20k Netto.

Tvyärr[n][cry]

mittFejt:

Tycker ju att man borde kunna kräva en arbetsdator eller få ersättning för att man använder sin egen?

Ja en dator borde du kunde få allt.

Men som sagt, vad gör du? Servar man bara datorer så får man förvänta sig lite mindre lön.

Vad har du för erfarenhet och utbildning?
Svårt att säga vad du borde ha i lön då jag har noll koll på din kompetens. Var jobbar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jobbar med webbutveckling som huvudsak, programmerar även C#. Men mina huvudsakliga arbetsuppgifter är webbprogrammering och webbdesign.

Händer även ibland att man jobbar med service på kunddatorer och hembesök för service.

Gymnasieutb. IT-Media
Eget företag (webbutveckling) sen -06 så erfarenhet har jag också inom hela köret.


   
SvaraCitera

mittFejt:

Jobbar med webbutveckling som huvudsak, programmerar även C#. Men mina huvudsakliga arbetsuppgifter är webbprogrammering och webbdesign.

ASP.NET C#, JQuery, JSON?

mittFejt:

Händer även ibland att man jobbar med service på kunddatorer och hembesök för service.

Okej

mittFejt:

Gymnasieutb. IT-MediaEget företag (webbutveckling) sen -06 så erfarenhet har jag också inom hela köret.

Där ser man. Jobbar du i en storstad eller i en liten stad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

ASP.NET C#, JQuery, JSON?

C# Desktop program, men det är inget jag gör ofta, det är lite mer en sidosyssla, har bara gått igenom Programmering A, B kurs i det på gymnasiet så jag kan inte säga att jag har någon stor erfarenhet av det.

SebastianE:

Där ser man. Jobbar du i en storstad eller i en liten stad?

Bara en liten stad i mellanskåne, tror vi är en 15 000 pers här.


   
SvaraCitera

mittFejt:

C# Desktop program, men det är inget jag gör ofta, det är lite mer en sidosyssla, har bara gått igenom Programmering A, B kurs i det på gymnasiet så jag kan inte säga att jag har någon stor erfarenhet av det.

Då kan det bli lite svårare. Du får se det som en sorts utbildning.

mittFejt:

Bara en liten stad i mellanskåne, tror vi är en 15 000 pers här.

Tyvärr är det nog så att du får den lön du får då. Självklart kan du prata med din chef och be om en löneförhöjning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Du får naturligtvis ersättning för omkostnaderna för bilen hoppas jag om företaget inte har en firmabil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Tyvärr är det nog så att du får den lön du får då. Självklart kan du prata med din chef och be om en löneförhöjning.

Vad är skäligt att be om för höjning?


   
SvaraCitera

mittFejt:

Vad är skäligt att be om för höjning?

1) Ha ett säkert jobb, så om det skulle skita sig så har du en backup.
2) Berätta varför du ska ha mer i lön.
3) Säg att det var tråkigt att han inte hade råd att höja din lön och behålla dig.
4) Egoboosta dig själv.
5) Han behöver inte berätta att du har mer.

En tia i timmen allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

1) Ha ett säkert jobb, så om det skulle skita sig så har du en backup.
2) Berätta varför du ska ha mer i lön.
3) Säg att det var tråkigt att han inte hade råd att höja din lön och behålla dig.
4) Egoboosta dig själv.
5) Han behöver inte berätta att du har mer.

En tia i timmen allt.

Tack för svaren, en 10:- vad det jag hade tänkt mig. Eftersom jag har Eget företag också så är jag sugen på att dra igång det igen och det är väl ganska lämpligt att ragga kunder lagom till man ska prata med chefen om det skulle skita sig.


   
SvaraCitera

mittFejt:

Tack för svaren, en 10:- vad det jag hade tänkt mig. Eftersom jag har Eget företag också så är jag sugen på att dra igång det igen och det är väl ganska lämpligt att ragga kunder lagom till man ska prata med chefen om det skulle skita sig.

Japp det är nog bättre att driva eget om du vill ha högre lön och sedan kan du ju konkurrera med honom:)


   
SvaraCitera