Aviseringar
Rensa alla

Dålig skolmat uppmärksammas med Instagram-konto


Ämnesstartare

Två elever på Råsundaskolan i Solna var så missnöjda med skolmaten att de startade instagramkontot "motskolmaten" för att upplysa om och förbättra maten i skolan. Det resulterade i att skolan började med innehållsförteckning, då de tidigare inte kunde svara på frågor om vad maten innehöll och vart köttet kom ifrån t ex.

Hur är/var er skolmat? Tyckte ni att elever behöver veta exakt vad maten innehåller, vart ingredienserna kommer ifrån och så vidare? Vad tycker ni om Instagram-initiativet? Glad


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

men berodde på mat-tanterna snarare än maten. De lyckades inte värma upp den osv. Halvfrysta riskorn exempelvis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var asnöjd med skolmaten, men jag är inte kräsen utan äter ju typ allt. Rodnar Då åt jag ju kött, men fanns alltid bra och goda vegetariska alternativ som alla kunde ta av, så aa... Det var gött! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Ifrån typ 4 år till 16 år... Då var "maten" kass. Det han säger om näringsvärdesberäknad stämmer kanske men den är beräknad på mat som nyss tillagats eller bara alla ingredienser utan att vara tillagade.
   När maten står framme redan efter 10 minuter så "försvinner" mycket näring ifrån livsmedlen. Speciellt mycket ifrån varmt käk där vattenånga lyfter med sig näringen..
   Men när jag senare började på privatskola så fick vi äta vid en närliggande restaurang var dag. Där vart det toppen Galen
    Skolar inte där något mera så nu är maten kass igen :/

Grejen är juh också som sådan att dom beställer hem mat för flera månader och har det infryst... Detta försämrar betydligt den kvalité som livsmedlen innehar före den långa nerfrysning.
   Dom fryser även mat som blir över samt färdiglagad mat.

Detta stämmer inte för alla skolor men säkert 90% utan dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På mellanstadiet var jag helnöjd. Gick på en ganska liten skola där maten lagades på plats. På högstadiet och gymnasiet var det väldigt varierande kvalitet, men allt som oftast helt okej.


   
SvaraCitera
reben

lågmellanstadiet ok pga eget kök. sen i högstadiet vedervärdigt så kändes som världens lyxmat när man började gymnasiet. dock kan jag väl säga att den kanske inte heller egentligen höll så hög klass


   
SvaraCitera
Kudhos

Älskar initiativet av eleverna.

Gick på en privat skola i högstadiet. Så där hade vi typ restaurang mat. Massor med olika val, salladsbuffé och shit. Det var nice.

Gymnasiet var inte lika bra, men helt klart godkänt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

d är samma på alla kommunala skolor här, vi hade alltid halv/helfabrikat, lightprodukter och massa mjöl+kolhydrater i maten. salladsbuffen sög och maten höll väldigt låg standard, sen fick vi vara med och påverka och då fick vi mer av maten vi gillade+mer ekologiskt men fortfarande kött från andra länder och ibland var det så processat att man inte kunde avgöra vad det va varken genom smak eller konsistens

nu på gymnasiet är det elever som lagar mat och den har sjukt hög standard, finns alltid flera alternativ, frön, nötter bönor, sallader och grönsaker, ordentligt kött+ordentlig vegmat och man får ta hur mkt man vill och alltid hembakt bröd och riktigt smör till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svarar ej på frågorna nu men såg klippet & tänkte snabbt: slut på "fisk"? fram med bönor & liknande. kostar mindre, nyttigare osv.


   
SvaraCitera

Zymba: Ja

I både låg- och högstadiet samt på gymnasiet var det utifrån omständigheterna riktigt bra. Hyfsad variation och försök till kreativitet. Dock vill jag inte ha och göra med rätten "tacokorv" igenMycket glad


   
SvaraCitera

Detta pga. egna kök och ingen jävla central utfodringsstation 40 km från skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låg/mellanstadiet var rätt bra. Högstadiet och gymnasiet satt ihop och det var väl sådär...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja

Jag var nöjd med skolmaten, men så är jag lite av fel person att fråga då jag inte är så jättekräsen.

Zymba: Vad tycker ni om Instagram-initiativet?

Tycker att det kan vara på gott och ont. Det är bra att man på detta sätt kan påverka något som är dåligt men tänk om det bara är en eller två individer eller en ytterst liten skara som är missnöjda? Blir inte det smutskastning i onödan "på fel sätt" då? Och nu menar jag inte enbart skolmaten, utan rent generellt att påverka något med sociala medier. Det är "för lätt" på något sätt om ni förstår hur jag menar.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja

Jag har slutat skolan och jobbar men när jag gick i skolan så var jag hyfsad nöjd med maten. Gränsfall mycket nöjd med maten. Är kött-, fisk- och fågelätare kanske jag ska tillägga. Nu hade jag turen som gick på en stor skola som lagade all mat själva. Från de ursprungliga råvarorna till färdig rätt. Så mitt betyg blir JA.

Enda nackdelen var att det var väldigt väldigt svårt att som elev påverka valet av maträtter.  Tumme ned


   
SvaraCitera

Skolmaten jag fick har varit bra, men upplevde något slags grupptryck att man skulle tycka att maten var dålig. Typ maten är äcklig och äter du är du också äcklig, lunchen hoppades ofta över.


   
SvaraCitera