Aviseringar
Rensa alla

dåligt mående är glorifierat


Ämnesstartare

amsi: det var ett skämt. jag tror också att du baserar ditt uttalande på saker du hört från en annan umare, men jag kan ha fel.

Hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Hur menar du?

att du missuppfattar mig eftersom en annan umare berättat osanna saker jag sagt om dåligt mående för dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan: och det jag skrev är framförallt inte riktade till alla deprimerade.

Likväl är din tes långsökt, eftersom verkliga exempel förmodligen är mycket sällan förekommande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: att du missuppfattar mig eftersom en annan umare berättat osanna saker jag sagt om dåligt mående för dig

Okej. Nej, baserar det bara på det som skrivits i tråden. No hard feelings.


   
SvaraCitera

Jag driver inte (kan ha förstått dig fel men uppfattade det som om du nu påstod att tråden är ett skämt, amsi?). Självklart försöker inte deprimerade människor söka uppmärksamhet och jag tror att det finns ytterst få människor som faktiskt lider av depression som tycker att det är coolt någonstans. Jag syftar mer på att det i nuläget börjar bli "populärt" att må dåligt, att de som inte är deprimerade försöker att verka deprimerade för att det anses vara lite coolt, filosofiskt och djupt typ, om ni förstår vad jag menar. Det tycker nog inte alla och jag tror verkligen inte att någon som lider av depression tycker så, men bland vissa umgängen verkar det lite så ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linoonil:
Jag driver inte (kan ha förstått dig fel men uppfattade det som om du nu påstod att tråden är ett skämt, amsi?). Självklart försöker inte deprimerade människor söka uppmärksamhet och jag tror att det finns ytterst få människor som faktiskt lider av depression som tycker att det är coolt någonstans. Jag syftar mer på att det i nuläget börjar bli "populärt" att må dåligt, att de som inte är deprimerade försöker att verka deprimerade för att det anses vara lite coolt, filosofiskt och djupt typ, om ni förstår vad jag menar. Det tycker nog inte alla och jag tror verkligen inte att någon som lider av depression tycker så, men bland vissa umgängen verkar det lite så ibland.

jag skrev att uttalandet att 

amsi:
mår man dåligt är man cool

var ett skämt. tråden är inte ett skämt. jag har inte skrivit någonting om att folk som är deprimerade/mår dåligt söker uppmärksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Okej. Nej, baserar det bara på det som skrivits i tråden. No hard feelings.

bra. hoppas att du förstod hur jag menade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag undrar hur ni kan generalisera på så vis att 'deprimerade' inte söker uppmärksamhet, de är inte en homogen grupp


   
SvaraCitera

amsi:

jag skrev att uttalandet var ett skämt. tråden är inte ett skämt. jag har inte skrivit någonting om att folk som är deprimerade/mår dåligt söker uppmärksamhet.
      

Okej, då förstod jag fel, ursäkta. Jag försvarade mer min egen åsikt med kommentaren om att folk som är deprimerade/mår dåligt inte söker uppmärksamhet, det var inget som var riktat mot dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: jag undrar hur ni kan generalisera på så vis att 'deprimerade' inte söker uppmärksamhet, de är inte en homogen grupp

Naturligtvis är deprimerade ingen homogen grupp, men de lider av en sjukdom som har vissa generella kännetecken. Jag utgår ifrån blygsamma teoretiska kunskaper inom psykologi, kring hur ångest fungerar och vanligt förekommande strategier för att undkomma ångest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Naturligtvis är deprimerade ingen homogen grupp, men de lider av en sjukdom som har vissa generella kännetecken. Jag utgår ifrån blygsamma teoretiska kunskaper inom psykologi, kring hur ångest fungerar och vanligt förekommande strategier för att undkomma ångest.

okej!


   
SvaraCitera
sincan

MissAnox:

Likväl är din tes långsökt, eftersom verkliga exempel förmodligen är mycket sällan förekommande.

Så att göra nedstämdhet och depression som en del av sin identitet och visa upp det finns nästan inte? hepp emokulturen...

Det jag menar med "utan anledning" är att det verkar som att många lever i vanföreställning om hur dåligt de har det för att tillslut katalysera sin egen depression. Det kan t ex. vara en del av ens identitet från början, som sedan tar över alltför mycket eller bara en uppfattning om att det är mer synd om en jämfört med andra. Att helt skylla depressionen på yttre faktorer är förkastligt för då är det även endast dessa som kan ta en ut ur den.


   
SvaraCitera

happy people never fantasize


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ja personer som mår dåligt verkar förtjäna mer snällhet och omsorg än "friska" så visst är det nog så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox: De som mår dåligt på riktigt söker hjälp, inget annat.

får gör dettta


   
SvaraCitera