Aviseringar
Rensa alla

Danmarks insats mot tiggeri.


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Vill gärna höra era synpunkter över artikeln.

http://www.metro.se/nyheter/dansk-insats-mot-tiggeri/Hdzngi!S@Y9@KvcWvexsuioxRBKmg/


   
Citera

Hörde det på radio i morse. Danmarks smarta sätt att slippa alla zigenarna som därmed måste dra vidare till Sverige. Man kan ju undra när slöfockarna som sitter och styr detta landet ska lära av danskarna? 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

ghostwriter:
Hörde det på radio i morse. Danmarks smarta sätt att slippa alla zigenarna som därmed måste dra vidare till Sverige. Man kan ju undra när slöfockarna som sitter och styr detta landet ska lära av danskarna? 

Tycker inte att daskarnas sätt att hantera sina tiggare  är så bra, men jag gillar skäet dom har: Enligt folketingsledamoten Trine Bramsen (S), är skälet att regeringen inte vill ge Danmark ett rykte i Europa som "gratis hotell med gratis mat".

Och detta är en bra inställning man har. Det flesta stor städer har också problem med tiggeri när det blir kriminellt och stora ligor av "tiggare" frågar om pengar.


   
SvaraCitera

Tyvärr verkar det vara en insats mot tiggare, inte mot tiggeri. SD-style. 


   
SvaraCitera

Socialdemokratin är i kris minst sagt


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Tycker att "gratis hotell med gratis mat" är ett ideal som alla länder bör sikta mot.


   
SvaraCitera

idiotiskt. vill man bli av med tiggeri bör man försöka lösa problemen snarare än straffa människor som måste tigga, för VARFÖR skulle man åka hundratals mil från sin familj och sedan förnedra sig (ja det är förnedrande att tigga pengar) om man inte behövde???? idioti.


   
SvaraCitera

Helt fel väg att gå. Det är inte tiggarna man ska motarbeta - det är fattigdomen som ska bekämpas. Det är ett gränsöverskridande samhällsproblem som inte kommer att lösas för att vi tar ifrån de drabbade det enda val de har; att be om hjälp.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det där jävla landets politiska väg...


   
SvaraCitera

Zymba: Helt fel väg att gå. Det är inte tiggarna man ska motarbeta - det är fattigdomen som ska bekämpas. Det är ett gränsöverskridande samhällsproblem som inte kommer att lösas för att vi tar ifrån de drabbade det enda val de har; att be om hjälp.

Hur hade du tänkt dig att Danmark, Sverige och övriga Norden ska slippa tiggarna... i detta fallet zigenare från Rumänien... dvs hur hade du tänkt dig att vi ska stävja fattigdomen i Rumänien?
Det är väl inget som de Nordiska länderna har med och göra, möjligtvis EU centralt eftersom Rumänien är medlemmar i EU men betydligt mer troligt att problemet hör hemma hos Rumänien inrikespolitiskt.


   
SvaraCitera

ghostwriter: Hur hade du tänkt dig att Danmark, Sverige och övriga Norden ska slippa tiggarna... i detta fallet zigenare från Rumänien... dvs hur hade du tänkt dig att vi ska stävja fattigdomen i Rumänien?

"Slippa tiggarna" - det är just den här synen som är vidrig. Det är inte tiggarna vi ska "slippa", det är fattigdomen som ska bekämpas. Lösningen är alltså inte att förbjuda tiggeri, utan att pressa Rumänien. 


   
SvaraCitera

Zymba: "Slippa tiggarna" - det är just den här synen som är vidrig. Det är inte tiggarna vi ska "slippa", det är fattigdomen som ska bekämpas. Lösningen är alltså inte att förbjuda tiggeri, utan att pressa Rumänien.

Du läste mitt inlägg dåligt:

ghostwriter: dvs hur hade du tänkt dig att vi ska stävja fattigdomen i Rumänien?
Det är väl inget som de Nordiska länderna har med och göra, möjligtvis EU centralt eftersom Rumänien är medlemmar i EU men betydligt mer troligt att problemet hör hemma hos Rumänien inrikespolitiskt.


   
SvaraCitera

ghostwriter:

Du läste mitt inlägg dåligt:

Nä, jag bara reagerade på din osmakliga formulering i början av inlägget.


   
SvaraCitera

Zymba: Nä, jag bara reagerade på din osmakliga formulering i början av inlägget.

Tråden handlar ju Danmarks förbud mot tiggande zigenare på gator, torg och parker i Danmark och mitt inlägg var just en kommentar på Danmarks regerings positiva förbud. Det negativa blir ju att zigenarna drar vidare till Sverige.

Jag har varit ute på en roadtrip några månader under våren och bl a besökt större städer som Berlin, Hamburg, Amsterdam, Brüssel, Paris, Cannes, Saint-Tropez, Madrid, Sevilla, Rom, Athen m fl städer och antalet zigenare i samtliga städer var i princip obefintliga utan det är först när man kommer till Norden och i synnerhet i Sverige som de sitter i vart- och vartannat gatuhörn. Dvs i princip i det land som ligger längst ifrån Rumänien.
Här ligger de i sådana flockar utanför stormarknaderna som man knappt kommer ut med sin överfulla kundvagn.   Arg


   
SvaraCitera

ghostwriter: Tråden handlar ju Danmarks förbud mot tiggande zigenare på gator, torg och parker i Danmark och mitt inlägg var just en kommentar på Danmarks regerings positiva förbud. Det negativa blir ju att zigenarna drar vidare till Sverige.

Ja, du anser att det är positivt och jag anser att det är negativt. Förbud är inte lösningen, som sagt. Att du vill "slippa tiggare" snarare än att lösa problemet med fattigdom är vad jag vänder mig emot.

ghostwriter: Här ligger de i sådana flockar utanför stormarknaderna som man knappt kommer ut med sin överfulla kundvagn.

Ja, usch vilket problem alltså. Tänka sig. Här kommer urfattiga människor som tigger för sina liv när jag ska gå ut med mina feta matkassar!


   
SvaraCitera