Aviseringar
Rensa alla

Darwinåret 2009


Ämnesstartare

I år är det 200 år sedan Darwin föddes och 150 år sedan Om arternas uppkomst publicerades. DN hyllar Darwin genom ett antal artiklar:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=872345
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=872353
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=872337

Det är så att det pirrar till lite i byxan, faktiskt, eller vad tycker ni? Det är dock lite tragiskt att somliga inte förstår logiken, skönheten och bevisen bakom evolutionsteorin och att så många totalt missförstår den. Jag hoppas, fast kanske är jag lite för positiv i dag, att 2009 kommer att utvecklas till ett år som flera upptäcker evolutionsteorin och ser den för vad den verkligen är.

Image

[love]


   
Citera
Ämnesstartare

Så intressant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är lite konstigt att Darwin får all cred, han var ju knappast ensam om att utveckla evolutionsteorin.

Hovnarren:

Det är dock lite tragiskt att somliga inte förstår logiken, skönheten och bevisen bakom evolutionsteorin och att så många totalt missförstår den.

Jag tycker det är RIKTIGT skrämmande att folk kan bli så hjärntvättade av religiös dynga att de faktiskt förnekar fakta med så starka bevis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irresiistible:

Så intressant.

Du kanske inte förstår hur banbrytande hans tankar var? Synd för dig i så fall.


   
SvaraCitera
Gifted

Problemet är nog att skolan beskriver evolution som slags slump. Och visst är det slump inblandat, men inte mer slump än att två människor möts och blir kära och får ett barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Synd att religiösa nutjobs försöker inkräkta på vetenskapens mark, så att säga. Samtidigt gottar de sig i allt som vetenskap har gett dem. Ironin...

Gifted:

Problemet är nog att skolan beskriver evolution som slags slump.

Jag skulle personligen även vilja se någon slags grundlig genomgång om den vetenskapliga metoden samt vad vetenskapliga teorier är i tidiga grundskolan.


   
SvaraCitera
B3ll4

ohh vi har läst om han i biologin tror jag. oj vad gammal han är [surprised] men ändå fint av tidningarna och sånt att uppmärksamma honom.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SWEEET:

Synd att religiösa nutjobs försöker inkräkta på vetenskapens mark, så att säga. Samtidigt gottar de sig i allt som vetenskap har gett dem. Ironin...

[cheers]


   
SvaraCitera
Gifted

SWEEET:

Jag skulle personligen även vilja se någon slags grundlig genomgång om den vetenskapliga metoden samt vad vetenskapliga teorier är i tidiga grundskolan.

Ja, definitivt. Vad som egentligen menas med en teori, och vad som menas med bevis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra att det uppmärksammas..med vetenskap och evolution..så fler kan förstå..och uppskatta det Darwin kom fram till..som utvecklades till denna teori:).


   
SvaraCitera
B3ll4

___Gumman__:

Det är bra att det uppmärksammas..med vetenskap och evolution..så fler kan förstå..och uppskatta det Darwin kom fram till..som utvecklades till denna teori:).

Precis vad jag också tycker. han borde fått nobelpriset [y] eller de fick han kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man skall aldrig lita på gubbar med skägg! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

Precis vad jag också tycker. han borde fått nobelpriset [y] eller de fick han kanske

Jag har inte forstkat så mycket..om honom..så jag vet inte:).


   
SvaraCitera
B3ll4

___Gumman__:

ag har inte forstkat så mycket..om honom..så jag vet inte:).

Gör det, lite allmänbildning skadar aldrig [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jesus räddade mig från naturvetenskapen.


   
SvaraCitera