Aviseringar
Rensa alla

Datorn dör vid uppstart.


Ämnesstartare

Jag pluggade in ett USB-minne som jag lånat av en polare för ett par dagar sedan. Datorn protesterade mot något, minns dock inte vad (men det var inte virus) och jag fick upp en ruta med två alternativ. "Avbryt" och typ "Åtgärda" eller vad det stod. Klickade man på avbryt kom samma ruta upp igen, så jag valde åtgärda. Minns inte vad det handlade om... Stoppade iaf in USB-minnet i multikortläsaren och inte i de vanliga uttagen på framsidan som jag brukar.

Jag stängde av datorn ett par timmar senare och nu är den helt körd när man drar igång den.
Den tickar igång som vanligt, men kommer alltid till samma ställe där följande text dyker upp.

CMOS settings wrong!
Overklocking failed! Please enter setup to re-configure your system!
USB device over current status detected!
System will shut down after 15 seconds.

Jag har inte försökt överklocka kan tilläggas.
Jag kommer inte åt bios på något vis. Den enda respons jag får från T-bordet är ctrl-alt-del för omstart, trots att det finns fler alternativ som t.ex. F8, Shift-F10 och Alt-F2. Minns inte vad de ska göra, men om ni tror att det är av vikt kan jag kolla upp det!

Jag plockade också ut det lilla runda batteriet för att resetta CMOS (fick det tipset på en annan site) men det gav inget förutom att den nu också säger "CMOS settings wrong!"

Har testat att plugga ur multikortläsaren samt allat anat onödigt utom T-bord och skärm. Men ingen skillnad.
Har också testat med USB-anslutet T-bord och ett äldre med PS2 kontakt. Ingen skillnad.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara samt vad jag ska göra?!


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen som har någon aning...? [chocked]


   
SvaraCitera

Farsgubben har säkert alltid ett svar på sådana saker men det går inte förrän om åtta timmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Farsgubben har säkert alltid ett svar på sådana saker men det går inte förrän om åtta timmar.

Du får gärna be honom ta en kik här här sen då! =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fuck it.

Problem löst.

Kortslutna USB-portar.


   
SvaraCitera

🙂


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera