Aviseringar
Rensa alla

Datorn startar inte


Ämnesstartare

tror jag överbelastade när jag dammsög och en propp gick. Nu startar inte min stationära dator alls.
den är helt körd nu va? 

(på tok för gammal för att annan hårdvara ska vara värd att spara)


   
Citera
Ämnesstartare

Köp ett nytt nätagg och håll tummarna för att inga andra komponenter har skadats. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zox: tror jag överbelastade när jag dammsög och en propp gick.

Du kan kolla i nätaggregatet om några säkringar gått, det bör sitta i alla fall en säkring där i.

När du säger att den inte startar, menar du att absolut ingenting händer när du trycker på knappen? Eller startar någon fläkt eller lampa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Du kan kolla i nätaggregatet om några säkringar gått, det bör sitta i alla fall en säkring där i.

När du säger att den inte startar, menar du att absolut ingenting händer när du trycker på knappen? Eller startar någon fläkt eller lampa?

har aldrig kikat i ett nätagg tidigare, men jag ska alltså skruva loss den och öppna den för att hitta säkringen?

nej ingenting. helt död. no response captain


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Köp ett nytt nätagg och håll tummarna för att inga andra komponenter har skadats.

tja jag vet inte hur det ser ut nu men datorn är väl sådär 8år gammal och då var den inte ens top tier. den är väl inte ens värd att spara på egentligen, men den funkar att spela de spel jag spelar utan att den överhettar (så då är den att föredra framför laptop)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zox: har aldrig kikat i ett nätagg tidigare, men jag ska alltså skruva loss den och öppna den för att hitta säkringen?

Om du vill byta säkringen så behöver du nog montera lös nätaggregatet samt öppna det. Ofta kan man se fysiskt på en säkring om den brunnit. Annars kan du mäta med en multimeter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Om du vill byta säkringen så behöver du nog montera lös nätaggregatet samt öppna det. Ofta kan man se fysiskt på en säkring om den brunnit. Annars kan du mäta med en multimeter.

fann ingen säkring och bestämde mig för att jag inte skulle försöka rädda en dator som inte ens en kommunal skola skulle adoptera. tack för din hjälp dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zox: fann ingen säkring

Jaha märkligt. Men ja det är kanske bäst att kassera den om den inte är något att ha. Jag köpte för övrigt en fin stationär dator: http://www.desktopreview.com/shared/picture.asp?f=12809  Inget monster, men fick den rätt billigt och den har funkar riktigt bra.
Vet inte om den säljs i Sverige men du är kanske mer intresserad av en laptop, så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Jaha märkligt. Men ja det är kanske bäst att kassera den om den inte är något att ha. Jag köpte för övrigt en fin stationär dator: http://www.desktopreview.com/shared/picture.asp?f=12809 Inget monster, men fick den rätt billigt och den har funkar riktigt bra.
Vet inte om den säljs i Sverige men du är kanske mer intresserad av en laptop, så.

nej jag är i allra högsta grad intresserad av en stationär. jag har redan en laptop som inte längre duger till spel. så jag införskaffar mig gärna en ny. dock är jag förtillfället inte i stånd att göra några större köp. därför smärtar dennas bortgång mig mycket. tack för tipset, men när jag kan spendera mina pengar fritt, köper jag ett monster:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zox: köper jag ett monster:)

Du kan ju köpa en raspberry pi tills dessMycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte kommit åt knappen på baksidan på nätaggregat där det brukar finnas en strömbrytare? 


   
SvaraCitera

Har du dammsugit den med en Grovis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman: Inte kommit åt knappen på baksidan på nätaggregat där det brukar finnas en strömbrytare?

nej

Istechetvåpunktnoll: Har du dammsugit den med en Grovis?

är inte helt med på vad en grovis är, men damsugit datorn har jag inte. tror mer på överbelastning i elnätet eller vad det nu kallas, då en propp gick.


   
SvaraCitera

zox:

nej

är inte helt med på vad en grovis är, men damsugit datorn har jag inte. tror mer på överbelastning i elnätet eller vad det nu kallas, då en propp gick.

Jahaa, det gick en propp när damsög, nu förstår jag


   
SvaraCitera

vänta, säger man ens damsög, det låter fan knasigt 🙁


   
SvaraCitera