Aviseringar
Rensa alla

Datorn startar om sig själv


Ämnesstartare

Morsan städade i mitt rum medans jag var hemma hos min kusin. Hon sa att hon bara plockade upp routern när hon skulle städa rummet. Men efter hon hade städat så funkar inte datorn.

Så när jag kom hem så blev jag förvånad över att datorn inte funka.

Jag har Windows XP. När jag startar datorn så funkar allting till logon screen där datorn får blue screen of death (blåskärm) och datorn startar om sig själv på typ en halvsekund senare. Datorn startar om sig själv om och om igen, även om jag har använt felsäkert läge (safe mode) så händer samma sak.

Min första tanke var fan, operativssystemet har kraschat, måste få alla filer från hårddisken. Så jag brände Ubuntu 10.10 och stoppa in i cd läsaren.

När jag boota från CD skivan så visades Ubuntu...och den laddar typ i 5 min. Sedan kommer jag till login screen. Där dem säger att man ska skriva in sitt användarnamn och lösenord. Men jag hade inte haft Ubuntu på datorn tidigare. Tänkte jaha man ska skapa ett lösenord och användarnamn så jag gjorde det. Men det står Autentication failure. Så jag bara wtf?

Hur kommer jag in i Ubuntu? Och är detta ett hårdvarofel eller operativet xp som har cp:at sig?


   
Citera
Ämnesstartare

det där har hänt med min laptop också! antog att den var död så jag gjorde inget åt det [tard]


   
SvaraCitera

21 år och städar inte själv? Dags att ta tag i saker nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

21 år och städar inte själv? Dags att ta tag i saker nu!

Gör jag visst. Har gått i internat och skit.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

När jag boota från CD skivan så visades Ubuntu

Följ instuktionerna då xD!

Stoppa i skivan och sedan finns det säkert ett ställe där det står: "Installera Ubuntu på hårddisk" eller liknande. Under installationen får du välja användarnamn och lösenord...

Annars installerar du bara om xp, som nog är mer användarvänligt för dig [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

laggar28:

Annars installerar du bara om xp, som nog är mer användarvänligt för dig [bigcheers]

När jag stoppar in Ubuntu skivan så kommer inte "Installera Ubuntu på Hårddisk". Den liksom laddar grejen åker fram och tillbaka. Men jag testar nu att ominstallera XP.

Men jag formaterar datorn när alla mina filer är säkra.


   
SvaraCitera

Du har en Live-skiva. Lösenordet och användarnamnet står där du laddade ned den.


   
SvaraCitera

En av kamraterna jag bor med fick samma problem. Visade sig att hans nätverkskort hade åkt ur lite för att någon hade dragit lite i hans nätverkssladd med damsugaren [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Whoho, provade med en gammal Ubuntu skiva från typ 8:10 den funka. Nu överför jag mina filer från datorn till externa hårdisken, senare ska jag ominstallera.

Tack snälla för alla tips.

Hampie:

Du har en Live-skiva. Lösenordet och användarnamnet står där du laddade ned den.

Jag fick inget lösenord med [tard]


   
SvaraCitera

Bajwa:

ag fick inget lösenord med

Hmm, det brukar stå någonstans vilket lösenord de använder på Live-skivorna. Om de nu gör det…

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Hmm, det brukar stå någonstans vilket lösenord de använder på Live-skivorna. Om de nu gör det…

Jaha, man ska bara trycka på enter och lämna username och password fälten tomma.

Störande att dem inte har nämnt det när man laddar ner [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Du har en Live-skiva. Lösenordet och användarnamnet står där du laddade ned den.

Bajwa:

Jag fick inget lösenord med

Nej, det är inget lösenord på live-skivorna. Den ska logga in dig automatiskt. Förstår inte varför den helt plötsligt skulle kräva att du loggar in manuellt, men som du redan upptäckt så är det bara att lämna blankt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan rekommendera bacula eller backuppc som backuplösning, så du slipper otrevliga överraskningar.


   
SvaraCitera