Aviseringar
Rensa alla

Datorskärmar med OLED-teknik?


Ämnesstartare

Hej, 

Vet ni varför det inte finns datorskärmar med OLED-teknik? 
I övrigt, vilken typ av datorskärm har bäst svärta/kontrast/färgdjup tycker ni?


   
Citera

Kör själv på en ips panel med vanlig srgb. Ger tillräckligt bra färgåtergivning för mig och man märker tydlig skillnad mot en tn panel. Värt om du ska hålla på med bildredigering osv


   
SvaraCitera
alien

OLED-skärmar har väl börjat dyka upp. Fördelen med OLED vs LED är att pixlarna helt och hållet släcks varför svart verkligen blir svart. 

Men priset är än så länge ruggigt högt. Dell har bl a släppt en 30" 4K skärm (Dell UltraSharp 30 UP3017Q) som i USA kostar US$ 5.000.- dvs ca SEK 54.000 inkl moms. 

Dell lanserar oled-skärm med 4K-upplösning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Kör själv på en ips panel med vanlig srgb. Ger tillräckligt bra färgåtergivning för mig och man märker tydlig skillnad mot en tn panel. Värt om du ska hålla på med bildredigering osv

Ok, tack. Nja, inte bildredigering men jag vill ha en bra skärm till film. 

alien: Fördelen med OLED vs LED är att pixlarna helt och hållet släcks varför svart verkligen blir svart.

Yeas, svärtan är väldigt djup. Älskar OLED-tekniken.

alien: Men priset är än så länge ruggigt högt. Dell har bl a släppt en 30" 4K skärm (Dell UltraSharp 30 UP3017Q) som i USA kostar US$ 5.000.- dvs ca SEK 54.000 inkl moms. 

Dell lanserar oled-skärm med 4K-upplösning

Ok tack, det var en rejäl slant det där.


   
SvaraCitera

CRT-skärmar är överlägset bäst på allt, försöker hitta en bra sådan och återgå till det men det är helt jävla omöjligt att hitta nuförtiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: CRT-skärmar är överlägset bäst på allt, försöker hitta en bra sådan och återgå till det men det är helt jävla omöjligt att hitta nuförtiden

Allt förutom upplösningen. Blink 
Jag hade också gärna velat ha en sån men den tiden verkar vara förbi, väldigt svårt att få tag på en bra i hyfsat skick.


   
SvaraCitera

Snacka.org: Allt förutom upplösningen. Blink

upplösning spelar mindre roll när man kan skala upp eller ner saker hur som helst med mycket mindre förlust


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: upplösning spelar mindre roll när man kan skala upp eller ner saker hur som helst med mycket mindre förlust

Fast CRT-skärmarna är inte lika skarpa som LCD & OLED oavsett hur man skalar källan.
Iofs bryr jag mig mer om färg och kontrast/svärta än upplösning så för mig gör det inte mycket. 


   
SvaraCitera