Aviseringar
Rensa alla

de 20 farligaste drogerna


Ämnesstartare

På vetenskapens värld här om dagen visade de ett BBC program som var rätt så intressant. Det handlar om den absolut senaste forskningen om droger, och ett massivt försök att försöka lista Storbritanniens 20 farligaste droger i ordning.

"The scientists involved, including members of the government's top advisory committee on drug classification, have produced a rigorous assessment of the social and individual harm caused by 20 of the UK's most dangerous drugs and believe this should form the basis of future ranking. They think the current ABC system is arbitrary and not based on any scientific evidence."

Vill ni se det så finns hela programmet på youtube:

helt klart sevärt.

för er som inte orkar se har ni listan här:

1. Heroin
2. Cocaine
3. Barbiturates
4. Street methadone
5. Alcohol
6. Ketamine
7. Benzodiazepines
8. Amphetamine
9. Tobacco
10. Buprenorphine
11. Cannabis
12. Solvents
13. 4-MTA
14. LSD
15. Methylphenidate
16. Anabolic steroids
17. GHB
18. Ecstasy
19. Alkyl nitrates
20. Khat

Jag highlightade vissa särskillt intressanta delar enligt mig. Cannabis kom högre än jag hade trott men jag tycker att deras bedömmning känns rättvis när man tar i betraktande att de är villiga att sätta droger som Ecstasy och LSD så pass lågt som de har gjort.

Jävligt intressant.
Ledsen om det redan postats.
DISKUTERA!


   
Citera

Jag blev också lite förvånad att Cannabis kom så högt upp men jag gillade att tobak kom ännu högre ^^

(Sé yes med did see the shooow)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte den listan typ, gammal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Relativt ny.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Old.


   
SvaraCitera

har väl diskuterats här ca miljoner gånger..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

You're not exactly bringing anything to the table with that attitude either!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett och ett halvt år gammal, men inte desto mindre intressant. Det är åminstone fortfarande ett frö till debatt i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar inte den där listan, den är inte direkt "korrekt" eller hur man vill kalla det.

Ecstacy hamnar T.ex. så långt ner pga att det inte är så himla vanligt, hade mer människor brukat drogen så hade den hamnat högre upp, trots att det fortfarande skulle ge brukarna samma skador.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alkohol är den drogen som används mest i världen klart den hamnar högt uppe. Hur många olycksfall skapar alkohol jämfört med ecstacy om lika många antal personer skulle ta det? Dem som tog ecstacy skulle råka värre ut än dem som tog till flarran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Döden:

Ecstacy hamnar T.ex. så långt ner pga att det inte är så himla vanligt, hade mer människor brukat drogen så hade den hamnat högre upp, trots att det fortfarande skulle ge brukarna samma skador.

Maxwinner:

Alkohol är den drogen som används mest i världen klart den hamnar högt uppe. Hur många olycksfall skapar alkohol jämfört med ecstacy om lika många antal personer skulle ta det? Dem som tog ecstacy skulle råka värre ut än dem som tog till flarran.

Nej, det har ingenting med bedömningen att göra. Kolla på dokumentären och vilka argument de tar till innan ni antar.


   
SvaraCitera

Det där gäller ju bara Storbritannien! De är duktiga på att röra till det här med droger [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror ju på hur man ser det, att gå efter flest dödsfall kan jag tycka är ganska intetsägande när man inte tar hänsyn till något annat. fentanyl tex är inte med på listan men den är i särklass starkast och är löjligt farlig om man tar den. sen det inte dör 100 pers av den i sverige varje år så är den väl farlig som stryk ändå. sen finns det ju droger som kan orsaka kronoisk deppresion och det dör man ju av förr eller senare även om inte dödsorsaken är direkt kopplad till en överdos. det är partydrogerna förresten om någon undrade och är det något man inte ska prova är det dom.


   
SvaraCitera
Papper

Kiminator:

5. Alcohol

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingoaa:

partydrogerna

Utveckla. [zzz]


   
SvaraCitera