Aviseringar
Rensa alla

de 20 farligaste drogerna


Ämnesstartare

Kiminator:

Nej, det har ingenting med bedömningen att göra. Kolla på dokumentären och vilka argument de tar till innan ni antar.

Well det är så jag minns det när denna lista dök upp från början. Man kollade hur stor skada den gjorde för både samhället och individiden. Ju populärare drog desto "farligare", i samverkan med massa andra faktorer såsom beroendeutveckling, skadeverkan osv.
Kanske kan kolla på dokumentären senare idag ifall jag orkar [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Utveckla.

CNS-stimulanter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

CNS-stimulanter.

Han kanske syftade på annat. Ibland hör man folk kalla LSD för partydrog, vilket är oerhört fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kiminator:

11. Cannabis

Kiminator:

17. GHB

Känns märkligt att cannabis skulle vara farligare än GHB, som är väldigt beroendeframkallande, kan ge stora skodor på hjärnan, och dessutom är väldigt lätt att överdosera/dödligt mao.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Ibland hör man folk kalla LSD för partydrog, vilket är oerhört fel.

Är inte kokain en sk "partydrog"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tomorroow:

Är inte kokain en sk "partydrog"?

Jo. Hur så?

Cherrylanes Luutra:

Känns märkligt att cannabis skulle vara farligare än GHB, som är väldigt beroendeframkallande, kan ge stora skodor på hjärnan, och dessutom är väldigt lätt att överdosera/dödligt mao.

Statistiken baseras på hur många användare det finns. Vädigt dumt, jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Jo. Hur så?

Tänkte att när jag och mina kompisar är ute och festar så kommer man ofta i kontakt med koks.. Även om jag har blivit bjuden så har jag aldrig prövat det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tomorroow:

Tänkte att när jag och mina kompisar är ute och festar så kommer man ofta i kontakt med koks.. Även om jag har blivit bjuden så har jag aldrig prövat det.

Det är nog jävligt kul, men man borde hålla sig borta. Risken är nog stor att det blir lite för mycket party, om man säger så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

Alkohol är den drogen som används mest i världen klart den hamnar högt uppe. Hur många olycksfall skapar alkohol jämfört med ecstacy om lika många antal personer skulle ta det? Dem som tog ecstacy skulle råka värre ut än dem som tog till flarran.

Man använder inte alkohol på samma sätt som E. Även om det kanske är skadligare för kroppen att ta E en gång än att dricka en gång tror jag nog att alkohol är betydligt lättare att missbruka, och det är egentligen det som är den verkliga faran med droganvändande. Dessutom har de som gjort undersökningen även tagit eventuella skador på samhället i beaktande, och i det fallet slår alkohol ecstacy med hästlängder. DESSUTOM är E, så vitt jag vet, en ganska utbredd drog i Storbrittanien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingoaa:

fentanyl tex är inte med på listan men den är i särklass starkast och är löjligt farlig om man tar den.

Fentanyl är förvisso en väldigt stark opiat men ust därför så har man tagit hänsyn till detta och låteit plåster som ger en dos på drygt 50mics per timme agera dosering istället för tex piller eller sprutor. Alla droger doseras efter deras styrka så ska man mäta efter vilken drog som ger berusning på lägst dos så skulle ju fentanyl vara på ungefär samma nivå som LSD medans vissa andra opiater skulle ligga på samma nivå som cannabis vilket låter ganska löjligt imo.

ingoaa:

sen finns det ju droger som kan orsaka kronoisk deppresion och det dör man ju av förr eller senare även om inte dödsorsaken är direkt kopplad till en överdos. det är partydrogerna förresten om någon undrade och är det något man inte ska prova är det dom.

Begreppet partydroger är inte något man kan använda i kollektiva sammanhang då det är högst individuellt hur man föredrar att berusa sig i festsammanhang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt vill jag påpeka att den där listan är totalt missvisande, eftersom de inte utgår från hur farlig drogen i sig är utan även hur utbredd den är. Jag antar att den är framtagen i syfte att visa vilka droger som bör bekämpas snarare än hur man knarkar säkrast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

För övrigt vill jag påpeka att den där listan är totalt missvisande, eftersom de inte utgår från hur farlig drogen i sig är utan även hur utbredd den är.

Jag ville ändra den där meningen, men eftersom UM är så JÄVLA SEGT så blev det inte så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja ok då jag var väl lite luddig, man kan ju inte få med allt. partydroger" är ingen officiell benämning och kan tolkas olika, fel av mig. och visst, det är främs LSD som kan orsaka kronisk deppresion pga utbränning av receproter för vissa signalsubstanser, försvinner dom är det kört, no more happiness. men det är inte bara LSD som kan bränna receptorer.
sen till fentanyler, som är mellan 20 och 4000 ggr starkare än heroin! tar man bara hänsyn till minsta dödliga substansmängd ligger dom starkaste fentanylerna i topp.
att dne används inom vården är jag väl medveten om. dels som plåster dels som bedövnings och sömnmedel vid operationer. har själv fått det direkt i venerna 2 ggr. man får ett rus som troligtvis är bland det starkaste man kan uppleva sen däckar man, på kanske 100 sek. nu vet inte jag dom exakta doserna och inte heller vilket derivat dom använder men dom är noga med att kolla kroppsvikten. om det sen inte står ett team runtom en med långa utbildningar och en jävla massa teknisk utrustning så skulle man dö rätt snabbt. framförallt upphör andningen och det är också främsta orsaken till överdoser med dödöig utgång. fentanyl är ju en opioid och verkar på typ samma sätt som alla andra opioider, dom är bara olika starka och snabba. under operation måste dom tillföra mer ofta då ruset/effekten sitter i så kort. kan tillägga att baksmällan man kan få efteråt inte väger upp det roliga, otäckaste jag varit med om...


   
SvaraCitera

Jag hatar den där listjäveln och att folk fortsätter tjata om den, den säger inte alls mycket om hur farliga drogerna är.

Den där listan talar om hur skadliga de är för samhället i Storbritannien och tar hänsyn till antalet brukare osv. Jag skulle ändå inte klassa den som speciellt pålitligt där heller.

Är det någon som seriöst tror att ecstasy är mindre "farligt" än cannabis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingoaa:

det är främs LSD som kan orsaka kronisk deppresion pga utbränning av receproter för vissa signalsubstanser

Öh, skitsnack. LSD är inte fysiskt farligt på något sätt, däremot kan man förändras som person vid upprepat användande - både till det bättre och till det sämre.


   
SvaraCitera