1. Gökboet
2. Taxi Driver
3. Léon
Blivande_japan:
vägrar rangordna, kan skriva några filmer jag gillar ist:
500 days of summer
boys don't cry
changeling
edward scissorhands
spirited away
the notebook
i am sam
big fish
hide and seek
moulin rouge
a beautiful mind
philipzomgz:
Tomorrow Never Dies (1997) med mera
Wow alla fel, även om Borat funkar ibland.
(just nu)
american beauty
flyga drake
the reader
vicky cristina barcelona
lilla dot och känguru
twilight
& massa andra som bör dela 3 platsen med The Reader men tyvärr vet jag inte namnen på dem hehe
Kablash__:
Avatar är den enda filmen av dem som förtjänar en plats 😛
vänta bara om ett år då avatar inte längre bygger på helt ny filmteknologi och det börjar dyka upp fler skrytfilmer. då kommer avatar falla bort direkt för dig
sen ska jag vara så jävlig, att jag inte tänkerr skriva en lista, utan istället vänta på andersLkpg ska komma med sin lista och få mig att känna mig dålig i jämförelse
Skitlista.
Är bara LOTHR och SW, ge gamla filmerna som förtjänar plats på topp tio.
LOTHR
The Shawshank Redemption
Pulp Fiction
Goodfellas
Once Upon A Time In America
Schindler's List
Casablanca
Återkommer med de tre sista...
Jävla avatard!
*Ctrl f* "Pulp Fiction"
passaro:
Pulp Fiction
Har ingenting att tillägga tråden då.
1. Princess Mononoke
2. Transformers (1 och 2)
3. Pirates of the Caribbean 1
4. Spirited away
5. Pans labyrint
6. Armageddon
7. Avatar
8. The unborn
9. Die hard 4.0
10. 7 vågade livet
Finns så många....
Är fruktansvärt partisk och har inga filmaturgiska kunskaper att tala om, men gör en liten spontanlista utan rangordning:
The Crow
Star Wars
Lord of The Rings
Boondock Saints
Sleepy Hollow
Edward Scissorhands
Sweeney Todd (Anar vi ett mönster månntro?)
Once Upon A Time In Mexico.
Har säkert missat någon.
kärleksmums:
changeling
detberorpå:
flyga drake
detberorpå:
twilight
kärleksmums:
hide and seek
kärleksmums:
a beautiful mind
+ an american crime/the girl next door
the boy in the striped pyjamas
Slumdog millionaire
catch_me:
Transformers (1 och 2)
Det är nog att ta i.
Visst häftiga effekter och men om man väl bryter ner filmen i delar märker man att det är inte så jäkla bra egentligen.
Samma med avatar.
Btw har ju glömt American History X
Nachac:
Sweeney Todd
Den glömde jag ju!
catch_me:
Den glömde jag ju!
Oförlåtligt.
Så... svårt. Men intressant. Slänger in en subjektiv och högst tillfällig favoritlista som råkade bli elva filmer lång eftersom jag inte kunnat bestämma mig. Utan inbördes ordning:
Baisers Volés (F. Truffaut, 1968)
Ladri di biciclette (V. de Sica, 1948)
Persona (I. Bergman, 1966)
Á Bout de Souffle (J. Godard, 1959)
Cidade de Deus (F. Meirelles/K. Lund, 2002)
Trainspotting (D. Boyle, 1996)
Les Quatre Cents Coups (F. Truffaut, 1959)
Kvarteret Korpen (B. Widerberg, 1963)
Husbands and Wives (W. Allen, 1992)
North by Northwest (A. Hitchcook, 1959)
8 1/2 (F. Fellini, 1963)