Aviseringar
Rensa alla

De tio budorden.


Ämnesstartare

Knarko:

kvinnan är ingen ägodel

Jaha, låt mig då fråga dig en sak; tror du på traditionen att gifta sig? Och vad tar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

Tänker man historiskt såg mannen sin kvinnan som en ägodel

Det är inte bara kristendom eller religion överhuvudtaget där mannen har sett kvinnan som ägodel


   
SvaraCitera

4. Visa aktning för din far och mor.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

tror jaaaaag


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

4. Visa aktning för din far och mor.

Haha blatte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Följer inte de tre första, resten följer jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

Tänker man historiskt såg mannen sin kvinnan som en ägodel[

Du skall inte ha begär för din nästas ägodelar, fru, boskap och så vidare/quote]
vet inte hur de såg det då.. men budordet syftar iaf inte på att kvinnan är mannens ägodel.. iaf inte idag.. om judarna tyckte det så får de väl tycka det men så tkr inte jag att de ska vara

Malachi88:

Kristendomen av i dag har dock oftast inte samma syn på kvinnan som i det förgångna utan har förändrats.

kristendomen har alltid haft samma syn på kvinnan 😛 att hon är jämlik med mannen 🙂 det är nog judarnas syn då jämför med kristendomens 😛

Dightkuz:

Jaha, låt mig då fråga dig en sak; tror du på traditionen att gifta sig? Och vad tar du?

ja jag tror på äktenskapet.. vaddå "vad tar du?" [shake]


   
SvaraCitera

Dightkuz:

Haha blatte

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

ja jag tror på äktenskapet.

Hela traditionen med giftemål är ju att mannen äger kvinnan lol

Knarko:

vaddå "vad tar du?"

Med tanke på ditt överdrivna användande av xD ^^ 😉 [wink] så förmodade jag att du var påverkad
[smile][bigsmile][wink][rolleyes][cool][badgrin][chocked][tard][mad][no-no][party][bigcheers][y][blush][tired][n][ops][love][surprised][cute][confused][crazy][sad][cry][shake][censur][cheers][zzz] OKOKO?

Compton GangztaH:

4. Visa aktning för din far och mor.

ja du också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

varför?

ja postcount bitch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dightkuz:

Hela traditionen med giftemål är ju att mannen äger kvinnan lol

då har du fått det helt om bakfoten mannen [n]giftermål = två personer som älskar varandra o vill dela resten av sitt liv med varandra. Inte bara livet utan allt man äger oxå 🙂 man fattar beslut tillsammans.

Dightkuz:

så förmodade jag att du var påverkad

nejdå.. bara att jag skrattade lite o då uttrycker jag mig på det sättet [y]


   
SvaraCitera

Dightkuz:

ja du också

Dightkuz:

ja postcount bitch

fan vad du svamlar [mad]
det är nog bäst om du håller käften bara, fetta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Compton GangztaH:

fan vad du svamlar [mad]
det är nog bäst om du håller käften bara, fetta.

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

giftermål

Giftermål=kvinnan ägs av fadern före giftermålet, fadern går med sin ägodel(kvinnan) upp till altaret och ger kvinnan till mannen som efter giftermålet äger kvinnan. Men okej, nya tider.

Knarko:

två personer som älskar varandra o vill dela resten av sitt liv med varandra. Inte bara livet utan allt man äger oxå 🙂 man fattar beslut tillsammans.

Kan man inte göra allt det utan att gifta sig? Jag ser faktiskt ingen anledning till varför man skulle vilja gifta sig. Resultat är mer negativt än positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dightkuz:

Giftermål=kvinnan ägs av fadern före giftermålet, fadern går med sin ägodel(kvinnan) upp till altaret och ger kvinnan till mannen som efter giftermålet äger kvinnan

så ser inte jag det iaf.. den som ser sin hustru som en ägodel borde tänka om tkr jag.. o även farsan! [crazy]

Dightkuz:

Kan man inte göra allt det utan att gifta sig?

klart man kan [y] Adam o Eva var inte gifta på det sätt vi gifter oss idag [y] många fler i GT gäller samma sak.. man blev gift då man hade sex helt enkelt [wink]

Dightkuz:

Resultat är mer negativt än positivt.

tyvärr [sad] oftast beror det på att man inte orkar eller vill lösa problemen man har, snacka ut om dem etc.. då blir det lätt att det blir skilsmässa.. men om man började snacka ut om problemen och försökte lösa dem så tror jag att antalet skilsmässor skulle minska


   
SvaraCitera